Får man fråga varför du vill tanka 98? Har du en motorcykel som kräver det eller är det bara en personlig preferens?
Uppföljningsfråga: hur vanligt är det att sporthojar kräver 98 oktan? Jag har då aldrig ägt någon som gjort det, men jag har inte heller ägt någon riktigt modern från senaste 10 åren.
Enligt manualen endast vad jag vet KTM RC8.
Vad det gäller övriga sporthojar så behöver de det inte så länge de kör i "hastighetsbegränsade" länder.
Men körs de som de går att köra i teorin på motorväg....
Vid Motorrads Superbike test på Nardobanan 2010(?) med 95 oktan och fullgas några varv längs den 12km långa rundbanan
Så sköt GSX-R1000 en vevstake
Så fick KTM RC8 ventilerna intryckta
Så överhettade Yamahas R1
MV Augustan togs av banan med krånglande växellåda. Ingen journalist vill prova hur det märks i över 250km/h.
De som klarade det var
Honda CBR1000RR
Kawasaki ZX-10R
BMW S1000RR (har inbyggd knacksensor som skyddar)
Ducati 1198
Nästa år kördes alla hojar med som jag minns Shell racebensin 100Oktan.
Ingen hoj fick problem.
Så håller man hastighetsgränserna här i Sverige duger 95 bra.
Och vid bankörning är det aldrig fullgas mer än några 10-tals sekunder här i Sverige.
Och då funkar fortfarande 95 Oktan.
Motorrad har ju länge testat hojarna på vanliga banor och det har aldrig varit problem med 95 Oktan.
Aldrig minuter fullgas. Som på Nardo. Eller kanske på Isle of Man.
Men vill man vara extra rädd om motorn.
Och ska ut och gasa på tex motorväg i Tyskland så kanske man vill ha 98 Oktan.
Eller ARAL 102.