Obromsad släpkärra; Ny billig från Jula vs dyrare begagnad

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Letar släp till huset, mest för att köra skit till tippen men även för att kunna lasta banhoj till bana. Snöat in på obromsat för att få minimalt underhåll.

Noterar dock att dom som säljs på begagnade på blocket kostar uteslutande 8000 spänn och uppåt. Nytt släp på hjula går på 6000, förvisso utan stödhjul men det går att köpa till för några hundringar. Är Jula släpen så kassa att det är lönt att köpa ett tio år gammalt begagnat "kvalitetssläp" dyrare eller vad säger ni som kan?

Har också problem att nästan alla obromsade släp i storlek nog för hoj har totalvikt på 750 kg, min bil har tjänstevikt på 1440 kg vilket om jag förstår det hela rätt gör att jag bara får köra 40 med släp som har totalvikt under 1440/2 = 720 kg oavsett hur mycket den faktiskt väger när jag kör (undantaget om det är helt tomt). Går det på något sätt att regga om kärrorna med annan totalvikt, eller borde man helt enkelt satsa på bromsat släp, kanske inte är så mycket jobb som jag har inbillat mig?

Trodde förrsetn att ett "EU släp" var ett obromsat släp men ser nu att www.lastexperten.se säljer "EU släp" både bromsat och obromsat, samt vanlig "Släpvagn" både bromsat och obromsat, vad är det då för speciellt med "EU Släp", enklare konstruktion på något sätt?

Edit: Står ju på lastexperten. EU släp = max 750 kg och därför skattebefriat. Nice.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
jag tror att du blir gladare av att ha en last som bromsar sig själv om du ska köra "lite tyngre"
Dock har jag aldrig kört obromsat
Ska du dessutom köra på vintern så tror jag inte du vill ha obromsat

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
jag tror att du blir gladare av att ha en last som bromsar sig själv om du ska köra "lite tyngre"
Dock har jag aldrig kört obromsat
Ska du dessutom köra på vintern så tror jag inte du vill ha obromsat

Att jag vill ha obromsad är lättja, vad jag hör så är det just bromsarna som är det som är mest meck att få igenom besiktning.

Kommer nog inte köra alls på vinter då dom tre scenarion som den mestadels kommer användas för är att på sommarhalvåret köra: 1) lass med trädgårdsavfall till tippen inom byn, dvs även om jag lastar fullt så kommer jag köra max 40-50 km/h => ingen broms behövs. 2) en motorcykel till bankörning kanske som mest 5 mil bort. Släp plus last hamnar då strax kring 350 kg, dvs en fjärdedel av vad bilen väger. Känns inte riktigt som behov av broms där heller. 3) möbler eller annat elände som frugan får för sig att vi behöver till huset. Relativt lätta saker som mest är för otympliga för att få plats i bilen.

Ja, jag kan springa och hyra bromsat släp för 200 spänn per gång ganska många gånger innan ett köpt släp "betalar sig" men det är skönt att kunna lasta när jag vill och slippa boka in mig etc. Men skulle jag någon gång behöva köra något tyngre och/eller på vintern så finns ju den här möjligheten kvar.

/Latmask

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jag har haralds "stora" släp ju av den anledningen att det är billigt, funkar perfa att köra hojar, skit osv, det tyngsta jag kört var en pall parkettgolv ca 700kg, då kändes det ostabilt, men det gick bra, nytt, fräscht, lågt underhåll, bara att köpa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
jag har haralds "stora" släp ju av den anledningen att det är billigt, funkar perfa att köra hojar, skit osv, det tyngsta jag kört var en pall parkettgolv ca 700kg, då kändes det ostabilt, men det gick bra, nytt, fräscht, lågt underhåll, bara att köpa

Ok, deras stora bromsade släp alltså?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kan rekomendera lastexperten. Köpte själv ett obromsat 500kg av dem då min bil väger 1220.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker dom billiga obromsade kärrorna ser ganska veka ut. Hur är livslängden på en sån egentligen? Hur många mil går en sån innan balkarna börjar få utmattningssprickor?

För min del personligen ser jag inget problem i att de är obromsade då min buss väger 2700 kg och ett 750 kg släp som trycker på obromsat känns därför ganska hanterbart. Och att slippa kärvande bromsar varje besiktning vore ganska bekvämt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan rekomendera lastexperten. Köpte själv ett obromsat 500kg av dem då min bil väger 1220.

Jo dom har jag kollat in. Dels säljer dom nya vagnar av äldre årsmodell med ok rabatt, men jag blev även lite sugen på den här då den ser ut att vara "lättstuvad" i garaget

http://www.lastexperten.se/vra-produkter/slapvagn-obromsade/tiki-c200-slapvagn-standard-eu-obromsad
c-200-eco-inflld.jpg

Dock är flaket två meter jämt, gathojar har ju en tendens till att vara några centimetrar längre än så. Men det kanske bara är att se till att snedställa eller förankra ordentligt och plocka bort någon av luckorna... (någon som testat att lasta hoj på tvåmeterssläp, är det görbart?)

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jo dom har jag kollat in. Dels säljer dom nya vagnar av äldre årsmodell med ok rabatt, men jag blev även lite sugen på den här då den ser ut att vara "lättstuvad" i garaget

http://www.lastexperten.se/vra-produkter/slapvagn-obromsade/tiki-c200-slapvagn-standard-eu-obromsad
c-200-eco-inflld.jpg

Dock är flaket två meter jämt, gathojar har ju en tendens till att vara några centimetrar längre än så. Men det kanske bara är att se till att snedställa eller förankra ordentligt och plocka bort någon av luckorna... (någon som testat att lasta hoj på tvåmeterssläp, är det görbart?)

Köpte Bauhaus 2m obromsade släp för nått år sedan. köpte till ett kapell.
Fick på 2st racehojar, men trångt som fan med kapellet på.

Aldrig kört ett lättare släp, soppaförbrukningen var helt super.
(kör ju 30+ utan släp & förra släpet var gigantiskt:D )
Har numera buss, men köper gärna ett obromsat släp igen om behov uppstår.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

c-200-eco-inflld.jpg

Det är exakt ett sådant jag har. När man skall köra långa hojar plockar man bara av baklämmen så får de plats utan att snedställa.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

c-200-eco-inflld.jpg

Jag har kört min cbr 929 i en renault express och där är inga 2 meter och coffe körde sin i sin pickup med andra ord låt det sticka ut lite så går det fint

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mitt släp är från -97. Och vi har haft sedan nytt.
Har servat bromsarna 2-3ggr och bytt belägg 1gång på flitigt användande i 16år. Det är ingenting, förstår inte varför man skulle vilja ha ett obromsat släp ? De e lite som att köpa en kina"cross"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mitt släp är från -97. Och vi har haft sedan nytt.
Har servat bromsarna 2-3ggr och bytt belägg 1gång på flitigt användande i 16år. Det är ingenting, förstår inte varför man skulle vilja ha ett obromsat släp ? De e lite som att köpa en kina"cross"
Det är väl kanske där du har pudelns kärna. När släpet används relativt frekvent så får grejerna röra på sig. De står inte bara och rostar och kärvar ihop. Hade du däremot inte använt den särskilt flitigt så hade du kanske behövt ge den minst lika mycket service.

Det är nog få fordon som misshandlas på samma vis och gör ägarna lika förvånade över att de inte fungerar riktigt som de ska som släpvagnar. De står ute året runt i alla väder, tvättas sällan eller aldrig och får inte någon mekanisk översyn (annat än att däcken förhoppningsvis blir pumpade emellanåt) förens ägaren märker att de är i stort sett obrukbara eller de blir underkända på besiktningen.

Om man tänker sig att man har en trampcykel som man bara använder 4-5ggr per år och att den däremellan får stå oskyddat utomhus så är det ju inte konstigt att kedjan börjar rosta och vajrar kärvar efter ett par år.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är väl kanske där du har pudelns kärna. När släpet används relativt frekvent så får grejerna röra på sig. De står inte bara och rostar och kärvar ihop. Hade du däremot inte använt den särskilt flitigt så hade du kanske behövt ge den minst lika mycket service.

Det är nog få fordon som misshandlas på samma vis och gör ägarna lika förvånade över att de inte fungerar riktigt som de ska som släpvagnar. De står ute året runt i alla väder, tvättas sällan eller aldrig och får inte någon mekanisk översyn (annat än att däcken förhoppningsvis blir pumpade emellanåt) förens ägaren märker att de är i stort sett obrukbara eller de blir underkända på besiktningen.

Om man tänker sig att man har en trampcykel som man bara använder 4-5ggr per år och att den däremellan får stå oskyddat utomhus så är det ju inte konstigt att kedjan börjar rosta och vajrar kärvar efter ett par år.

Det har du helt rätt i!
Jag gillar dock inte bromsade släps dåliga rykte just pga detta att folk inte kan ta han om grejjerna.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...