powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Letar släp till huset, mest för att köra skit till tippen men även för att kunna lasta banhoj till bana. Snöat in på obromsat för att få minimalt underhåll.
Noterar dock att dom som säljs på begagnade på blocket kostar uteslutande 8000 spänn och uppåt. Nytt släp på hjula går på 6000, förvisso utan stödhjul men det går att köpa till för några hundringar. Är Jula släpen så kassa att det är lönt att köpa ett tio år gammalt begagnat "kvalitetssläp" dyrare eller vad säger ni som kan?
Har också problem att nästan alla obromsade släp i storlek nog för hoj har totalvikt på 750 kg, min bil har tjänstevikt på 1440 kg vilket om jag förstår det hela rätt gör att jag bara får köra 40 med släp som har totalvikt under 1440/2 = 720 kg oavsett hur mycket den faktiskt väger när jag kör (undantaget om det är helt tomt). Går det på något sätt att regga om kärrorna med annan totalvikt, eller borde man helt enkelt satsa på bromsat släp, kanske inte är så mycket jobb som jag har inbillat mig?
Trodde förrsetn att ett "EU släp" var ett obromsat släp men ser nu att www.lastexperten.se säljer "EU släp" både bromsat och obromsat, samt vanlig "Släpvagn" både bromsat och obromsat, vad är det då för speciellt med "EU Släp", enklare konstruktion på något sätt?
Edit: Står ju på lastexperten. EU släp = max 750 kg och därför skattebefriat. Nice.
Noterar dock att dom som säljs på begagnade på blocket kostar uteslutande 8000 spänn och uppåt. Nytt släp på hjula går på 6000, förvisso utan stödhjul men det går att köpa till för några hundringar. Är Jula släpen så kassa att det är lönt att köpa ett tio år gammalt begagnat "kvalitetssläp" dyrare eller vad säger ni som kan?
Har också problem att nästan alla obromsade släp i storlek nog för hoj har totalvikt på 750 kg, min bil har tjänstevikt på 1440 kg vilket om jag förstår det hela rätt gör att jag bara får köra 40 med släp som har totalvikt under 1440/2 = 720 kg oavsett hur mycket den faktiskt väger när jag kör (undantaget om det är helt tomt). Går det på något sätt att regga om kärrorna med annan totalvikt, eller borde man helt enkelt satsa på bromsat släp, kanske inte är så mycket jobb som jag har inbillat mig?
Trodde förrsetn att ett "EU släp" var ett obromsat släp men ser nu att www.lastexperten.se säljer "EU släp" både bromsat och obromsat, samt vanlig "Släpvagn" både bromsat och obromsat, vad är det då för speciellt med "EU Släp", enklare konstruktion på något sätt?
Edit: Står ju på lastexperten. EU släp = max 750 kg och därför skattebefriat. Nice.
Last edited: