Och alldeles för förståndig för att köra MC!

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Det här blir långt, jag skulle vilja skriva spaltkilometer, få lite reaktioner från andra som kanske hamnat i min situation...

Alltså: Gubben (50+) går och köper en MOTORCYKEL!!!! Trevligt - ju???!!! Kanske om jag vetat - men inte ens då. Både åka och köra motorcykel är farligt!! Mycket billigare att "ta repet". Men det här är mer eller mindre tydligen alla killars dröm och om inte förr så skaffar de sig en MC när de närmar sig 50. OK ungarna börjar bli vuxna, vi har inga särskilda fritidsintressen ihop (golf, skidåkning e dyl) och jag lär väl aldrig få gubben intresserad av ridning?? Skall jag då sitta hemma och "sticka" när han är ute och kör??

Vad göra?? Jodå, hon anmälde sig till körskola (jag fick gudskelov inte min A behörighet på köpet). Fullständigt vettskrämd anlände jag till första körlektionen, blundade när jag blev skjutsad ner till manöverbanan, och ja vilken enastående lärare jag fått som överhuvudtaget fick mig till att köra runt lite!! (har aldrig kört moped heller)

Idag (26 aug) har jag blivit med MC och skall ut och övningsköra, men jag kan inte hjälpa att jag fortfarande undrar vad jag sysslar med. Framför allt VAD GÖR JAG HÄR??:huvet

PS Det verkar som jag skulle kunna vara mor till majoriteten på den här sajten, skulle vara intressant att veta om det är många "mammor" som kör MC?? DS

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Ojdå...uhm, ta det vackert bara och i din egen takt så ska du se att det är värt att ge det hela en chans :tummenupp. Funkar det inte så gör du dig bara av med hojen sen.

Hur som helst så ska din gubbe vara lycklig över att han verkar hittat en sån förstående "flicka" och förhoppningsvis så tjänar ni båda två på det här i längden :).

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...men Välkommen då Wivi och grattis till Din nya hoj:tummenupp ! Och har Du nu grejat hoj och kort är det väl inte mer än rätt att Du avkräver guben en motprestation i form av en helhelg på hästryggen lr ?

Lycka till och...

Ha de!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ju det jag inte har, jag letar fortfarande! Det sunda förnuftet ligger fortfarande som tunga regnmoln framför solen.
Äh, en vacker dag när körningen känns naturlig så kommer det bara att finnas solsken på din himmel. :tummenupp

Hoppas iaf att din gubbe har det sunda förnuftet att pallra sig iväg på en SMC-kurs eller tar ett par lektioner på en trafikskola så att han lär sig hantera en hoj. Som det lät på ditt första inlägg så har han tydligen inte kört allt för mycket hoj på senare år. Och det är en viss skillnad på att köra en tung mc i dagsläget mot för om man har kört moped eller silverpil för 35 år sedan...

Just de gamla återfallsknuttarna (som inte kört på år och dagar och plötsligt får ett infall att införskaffa en ny hoj när ungarna är utflugna) utgör en allt större grupp i statistiken över dödsolyckor.

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Jodå, Esquire! DEN statistiken kan jag är jag väldigt påläst på, vilket han har fått höra! Men eftersom jag anser att han varken har potensproblem, dödslängtan eller hybris har inkörsperioden varit helt lugn. Jag tror många av de här "återfallsknuttarna" väljer "monstermaskiner" i sitt övermod och tänker "nu d-r"...........

monsun

medlemutanlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
geessexsjufemtieff
Välkommen Wivi!

Känner igen din känsla, för drygt ett år sedan så fick du inte upp mig på pallen ens..men med lite lirkande från en sporthojsåkare så sitter jag här med tungt kort och lusläser annonser för att hitta min andra hoj, och det kan inte gå fort nog och inte ligga tillräckligt mycket i kurvorna:)

Du kommer bli sååå hooked, jag lovar dig!! Säg till när kortet är i hamn så tar vi en sväng tillsammans:tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag vågar inte säga att det är för alla. Ett intresse kan man givetvis vara född med, vissa växer fram, (med lite lirkande ;-). Kul hur som helst att du ger det en ärlig chans. För min egen del tror jag att min rädsla för hästar är i paritet med din rädsla för motorcyklar... Som en passus vill jag nämna att statistiken för hästolyckor inte heller den är allt för gynnsam.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...