Och vad är det här, då?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Polen gjorde en del 2 hjulingar även förut.
Här är min Komar (Tidigare min Morfars) som jag tänkt fixa till vilket år som helst...
Den närmast i bild som ni nog förstår. :hihi
20200321_152921_resized_1.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Polen gjorde en del 2 hjulingar även förut.
Här är min Komar (Tidigare min Morfars) som jag tänkt fixa till vilket år som helst...
Den närmast i bild som ni nog förstår. :hihi
Det är väl dessutom Komar som tillverkar Romet?

Jag har inte riktigt satt mig in i om det bara var ett namnbyte eller om det var någon uppköpsaffär men polacker skriver ofta Komar/Romet när dom diskuterar märket

Jag har letat lite (av och till) efter en Stella Mini, en hopfällbar minimoppe, men ser nu att Romet tillverkar monkey bike kopior också.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Exakt en sån har jag haft. Helt kinesisk, rakt igenom. Tror jag betalade knappt 10k för en ny. Motor, el, bakhjul och framgaffel var monterat, resten fick man bygga ihop själv. Är en Lifanmotor i. Elstart/kick, växelindikator, sidostöd och centralstöd, varvräknare och tankmätare. Lyx.

Köpte en Lifan 110cc för 2500kr som passar rakt av. Behövde bara flytta över svänghjul och statorkåpan från orginalmotorn. Då gjorde den 70-75 med bra bottendrag.

Sjukt dålig kvalité på allt. Så snygg som på bilden var den i två veckor sen tog rosten hand om den. Elsystemet fick jag dra om då kablar och kontakter var skit och statorn brann upp. Ingen balansaxel i motorn så den skakar som fan. Bultar trillade loss hela tiden. Värst var det med motorfästen som skakade loss så pinnbultarna till avgassystemet gick av. Löste sig efterhand med nordlockbrickor och locktite. Kedjan höll 50 mil. Den nya kedjan från Biltema höll bra. Rosthål i avgassystemet efter typ 100-200 mil. Garanti var bara att glömma, snabbare att beställa från Aliexpress eller polska sidor.

Körde några hundra mil innan jag gav upp och sålde den. Rosten skojade man inte bort. Den såg helt förjävlig ut. Sen köpte jag en kinesisk 250cc enduro istället. Den var transportskadad och det mesta som var trasigt. Återförsäljaren vägrade ta något ansvar(superbilligt.se… yep, riktig skitfirma). Fick ta en sväng med ARN som pågick i drygt ett år innan jag fick lämna tillbaka skrotet och få tillbaka pengarna. Under det dryga året utan hoj hade jag förträngt hur dålig min Romet Ogar var så jag köpte en till. Denna gången en Romet Router. Hade exakt samma problem som med den första. Dock kunde jag byta ut det mesta innan det gick sönder. Fick faktiskt bra ordning på den, förutom rosten. Sen snodde någon den på julafton. 2,5 år senare hittades den. Två veckor tidigare hade jag ringt transportstyrelsen för att få den avreggad. Dagen efter brevet med avregistreringsbeskedet kom ringde polisen och sa att den var hittad. Jag åkte dit, tittade på eländet och lät den stå kvar. Inte hört något sedan dess.

Dyra läxor men lärorika. Då körde jag alltid med ryggsäck full med verktyg. Nu kör jag endast japanskt. Livet är enklare.

Bild på den upphittade hojen.

Bifogat

• B0ADE6DD-8ECE-4B38-BAB7-38E9C3790198.jpeg
    B0ADE6DD-8ECE-4B38-BAB7-38E9C3790198.jpeg
    5.8 MB · Visningar: 26
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...