Odla egen chili

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Japp! Odlat sen frö för tre år sen. Har en på framsidan av huset som är ca 2 meter lång. Vanligtvis tar jag in dem i uterumet över vintren, men jag skall försöka övervintra den på framsifan utomhus detta året.

Tufft! Måste jag göra till vintern, om jag får tag i fröer så att säga. Men över vintern, hur gör du då? Ställer i vardagsrummet eller ute i förrådet?
 

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Ljunghusen
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Tufft! Måste jag göra till vintern, om jag får tag i fröer så att säga. Men över vintern, hur gör du då? Ställer i vardagsrummet eller ute i förrådet?

Fröer hittar du på nätet. Jag tror att jag planterade ca 15 frön och endast två st kom upp efter en evighet. Så grobarheten är inte den bästa.

Hittills så har mina två bananplantor stått i stora självvattnande plastkrukor. Men i år har jag planterat en direkt i jorden för att rötterna skall få mer utrymme. Tidigare så flyttade jag in plantorna i början på November till mitt inglasade uterum. Där har jag elementen satta på minimum +5 grader. Vattna var annan månad. Om man tar in dem i rumstempererat vardagsrum vill de fortsätta och växa, men de får då inte tillräckligt med solljus. De kommer då att ganska snart tyna bort. Om de istället får lägre lufttemperatur och mindre vatten/näring så kommer de gå i dvala till du ger dem mer solljus och näring. Så ett förråd där det inte finns risk för någon längre tid med frost bör funka.

Den jag om planterat utan kruka detta år skall jag försöka göra samma som de gör bland annat i England med. I november skär jag bort alla bladen samt toppar den. Lindar in den med säckväv, bygger en trälåda med lock runt om, fyller den med frigolit eller annat isoleringsmaterial. Hoppas det funkar.:)

Edit: Samma övervintrings sak gäller chili plantor som är två åriga, förutom att de skall klippas ner först till våren.
 
Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
OK! Nu blev jag lite sugen på att skörda helt plötsligt! Hur vet man när man ska skörda? Mina största ligger på en dryg decimeter och är väl 20mm i diameter.

Hursomhelst så är ju en chilifrossa redan beräknad att äga rum inom snar framtid.

Vad ska ni göra med er chili? Inga recept nu utan bara förslag, recept kan man ju söka på verktyget man redan sitter vid. Om det inte är något särskilt...

På min lista finns;

Papayasallad, har ni inte prövat så gör det!

Quesadillas, bara fööööör gott.

Chili con carne, har lite idétorka.....

Fler förslag? Fyll på!!!!!!

//spenk
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
OK! Nu blev jag lite sugen på att skörda helt plötsligt! Hur vet man när man ska skörda? Mina största ligger på en dryg decimeter och är väl 20mm i diameter.//spenk

Inte säker, men skulle gissa på när chilin fått den färg den ska ha?
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Precis! Nu kommer kruxet, man kan säga såhär; Jag har ju inte riktigt stenkoll på vilken modell av chili jag har satt i resp. kruka. Det är inte bra väl det ställer till det lite för mig. MEN jag är säker på att det är chili, tror jag...

//spenk
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Planterade ut mina i större krikor för 4 dagar sedan, och på den lilla tiden har plantan som blommade fått blommor med både ståndare och pistiller i. Den minsta plantan har växt sig 50% större och på min Penis-peppar har jag fått två små frukter! Yeey!
 

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Ljunghusen
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
OK! Nu blev jag lite sugen...
Hursomhelst så är ju en chilifrossa redan beräknad att äga rum inom snar framtid.

Vad ska ni göra med er chili? Inga recept nu utan bara förslag,.........
....Fler förslag? Fyll på!!!!!!

//spenk
När man grillar så får man ofta en del köttprodukter över, rester med andra ord. Då föreslår jag att man gör en kall sallad.

Skär restbitarna - hällts kött med rött i mitten så att det inte blir segt - i tunna skivor. Lägg i en skål. Tillsätt färska grönsaker, dom du tycker om, mängd ungefär det samma som köttet. Nu skall du skiva jordgubbar som skall motsvara ca 30% av den totala maträtten. Släng i samma skål. Häll i olivolja, krossade tomater eller ketchup efter önskemål. Till sist så stoppar du in så mycket chili du tror du pallar. Efter det så puttar du in lika mycket chili igen. Det är meningen att du skall svettas. Pressa en halv sitrus fruckt över, Servera och njut.

Anm: I en asiatisk dish, så skall man känna flera olika smaker. De skall inte blandas in från början där de flyter i hopa till en enda smak. Därför skall man ha en bas som kött/grönsak. Tre toppar som blandas in i slutet.

Sött: socker, honung, sirap, eller söt frukt.
Surt: Lemongrass, Citron, kaffir lime leaves, tamarind m,m.
Starkt: chili.

Prova.:D
 
Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Nu börjar vi snacka! Jag stödjer dittresonemang till 110% ang. basen och de olika smakerna. Om du har provat en papayasallad så vet du, dock inget kött i den. Jag var i Thailand i vintras och måste säga att även om jag inte var nöjd med landet/bemötandet vi fick så var maten ENASTÅENDE!

Självklart ska jag testa det du rekommenderade, även att jag blev lite förvånad vid jordgubbarna...

Jag ska prova//spenk
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
En lite odlar tråd snubblar man på här på sporthoj av en ren o skär slump. Sooftish :banana
 

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Ljunghusen
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Nu börjar vi snacka! Jag stödjer dittresonemang till 110% ang. basen och de olika smakerna. Om du har provat en papayasallad så vet du, dock inget kött i den. Jag var i Thailand i vintras och måste säga att även om jag inte var nöjd med landet/bemötandet vi fick så var maten ENASTÅENDE!

Självklart ska jag testa det du rekommenderade, även att jag blev lite förvånad vid jordgubbarna...

Jag ska prova//spenk

Du måste prova! Jordgubbar och chili är en höjdare, men även jag var en tvivlare till och börja med.:D
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Jag har testat choklad i olika varianter både med chili eller rosépeppar. Men aldrig chili och jordgubbar...
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Prova med en fin balsamvinäger:tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
De som blivit mogna hittills har smakat paprika. Besvikelsen är obeskrivlig.
Fina vart de iaf...
 

Bifogat

  • IMG_7427.JPG
    IMG_7427.JPG
    136 KB · Visningar: 105
  • IMG_7428.JPG
    IMG_7428.JPG
    102.2 KB · Visningar: 95
  • IMG_7429.JPG
    IMG_7429.JPG
    137.5 KB · Visningar: 83

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Dom brukar starka till sig med tiden, speciellt när du torkar dom.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dom brukar starka till sig med tiden, speciellt när du torkar dom.

Problemet var att det inte var någon som helst styrka i dem. Alls. Fan. Har hoppet till den lilla plantan med fruktansvärt många blommor.
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Jag fattar fan ingenting. Plantorna bara växer o växer men inga chillisar kommer fram. :mad:
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    19.7 KB · Visningar: 110

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag fattar fan ingenting. Plantorna bara växer o växer men inga chillisar kommer fram. :mad:

Lugn, bara lugn. De kommer.

Känner det alltför hopplöst kan jag kika över dina plantor en vecka så ska du se att du har finfina chilis efter det.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Jag fattar fan ingenting. Plantorna bara växer o växer men inga chillisar kommer fram. :mad:

Blir det skördefest hemma hos dig sen när väl chillisen blommat ut???:D
Har odlat många olika sorter men aldrig den där:tummenupp , var hittade du den.:hihi

Konstigt ... Men glöm inte att pollinera å sen kan det bli dåligt med knoppar där :D

Kan erbjuda mig att ta hand om dem :D

Asså du har också gröna fingar som gillar att påta med chillisar...:yoparty
Riktigt snällt av dig att erbjuda att ta hand om dem måste jag säga, a true gentleman.:banana
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Lugn, bara lugn. De kommer.

Känner det alltför hopplöst kan jag kika över dina plantor en vecka så ska du se att du har finfina chilis efter det.

Hehe tro det.
Skämt å sido så har den ena sorten jag satte tagit sig väl och ger gott om frukter. Den andra har växt bra men har dåligt med frukter än så länge.
 

Bifogat

  • L_IMG_3132.jpg
    L_IMG_3132.jpg
    100.4 KB · Visningar: 83
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top