ofattbart...

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Har man bevisligen begått dessa fasansfulla brott har man förverkat sin rätt att vistas fri ute i samhället under sin resterande livstid. Svårare är det inte!
Vårda sjuka huvuden om det behövs (uppenbarligen har man ju något fel i det när man gör såhär) men inspärrade ska dom vara - till slutet!

Man blir så ledsen och förbannad av allt sånt här...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det som stör mig mest för tillfället är följande:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1128409.svd
"Polisen fick redan i november i fjol tips om 42-åringen i utredningen om mordet på en 31-årig kvinna i Falun sommaren 2000, men uppslaget blev liggande"

....alltså..
När Efterlyst körde ett reportage om Pernilla fick de in 42:åringens namn och alltså vidarebefodrades detta till polisen. Så trots att polisen fått ett NAMN så har man inte ens bemödat sig att följa upp spåret.
Hade de bara pallrat sig iväg och tagit DNA i november då tipset kom in så skulle Engla leva. Så enkelt är det. Sperma band 42:åringen till Pernilla och det hade varit det enklaste i världen att kolla upp detta samma dag som han namngavs i ett tips i just det ärendet...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
När Efterlyst körde ett reportage om Pernilla fick de in 42:åringens namn och alltså vidarebefodrades detta till polisen. Så trots att polisen fått ett NAMN så har man inte ens bemödat sig att följa upp spåret.
kling_und_klang.jpg

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Har man bevisligen begått dessa fasansfulla brott har man förverkat sin rätt att vistas fri ute i samhället under sin resterande livstid. Svårare är det inte!
Vårda sjuka huvuden om det behövs (uppenbarligen har man ju något fel i det när man gör såhär) men inspärrade ska dom vara - till slutet!

Man blir så ledsen och förbannad av allt sånt här...

Känns ju väldigt smart att lägga ner pengar på att vårda dom för att sedan låta dom sitta kvar bakom lås och bom, det känns ju lite som att kasta pengarna i sjön.

Jag förstår mig inte på folk. Antingen så är man för dödsstraff eller så är man emot det, oavsett brott. Nu har en 10-årig flicka blivit mördad och plötsligt är varenda kotte för dödsstraff? Varför? Värderingarna ligger väl knappast i vilket brott som begås. Eller tänker folk så? Trots denna tragiska händelse så förändrar detta knappast mina värderingar, känns som folk vänder kappen efter vinden eller hur man nu ska förklara det.

Finns folk som tycker att personen som gjorde detta ska torteras, det är tydligen ett lämpligt straff. Men har man en sådan syn, om man kan utsätta en människa för tortyr så har man ju i och med det godkänt ett sådant beteénde. Vare sig om man nu har lagens hand bakom sig eller inte. Att tortera eller avliva personen som gjorde detta ger oss knappast Engla tillbaka, kan inte tänka mig att detta lindrar den sorg som alla känner heller. Förövaren har säkerligen också en familj och vilka är det som egentligen straffas under ett dödsstraff? Familj, vänner och andra anhöriga. Folk får lära sig att skilja på hämd och straff.

Längre fängelsestraff och mer pengar till kriminalvården och brottsförebyggande.

Henken

Guest
Jag har inga barn så jag kan väl inte relatera till den stenings-stämningen som en del verkar ha, tycker den är i sig är nästan lika osmaklig. Däremot blir jag väldigt illa berörd, mår nästan dåligt & tycker otroligt synd om familjen. Vill inte ens tänka mig in i deras situation.

Det är en väldigt sjuk människa som kan göra nåt sådant. Vad ger han rätten att ta en 10 årings liv...

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Samhället måste skyddas från att personer som denna ska få gå fria. Dödsstraff är fel ord, dödsskydd känns mer rätt. Ingen läkare ska ens få möjligheten att kunna friskförklara detta djur...

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Känns ju väldigt smart att lägga ner pengar på att vårda dom för att sedan låta dom sitta kvar bakom lås och bom, det känns ju lite som att kasta pengarna i sjön.
Alltså, mig gör det precis detsamma vilket men Sverige är ju ett vårdande land om du förstår vad jag menar.
Så länge han aldrig mer släpps ut på gator och torg är jag nöjd.

Det var ett reportage i Aftonbladet för ett par veckor sedan om en pedofil som hade förgripit sig på småpojkar och även dödat en 7-åring. Han hade suttit "inlåst" på olika institutioner i runt 40-50 år tror jag och visade fortfarande ca. 70 år gammal ett väldigt stort intresse för reportens sexårige son.

Mot dessa individer ska omvärlden skyddas, punkt.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Alltså, mig gör det precis detsamma vilket men Sverige är ju ett vårdande land om du förstår vad jag menar.

Det var ett reportage i Aftonbladet för ett par veckor sedan om en pedofil som hade förgripit sig på småpojkar och även dödat en 7-åring. Han hade suttit "inlåst" på olika institutioner i runt 40-50 år tror jag och visade fortfarande ca. 70 år gammal ett väldigt stort intresse för reportens sexårige son.

Exakt. Det handlar inte så mkt om att straffa förövaren. Det handlar om att skydda oss andra från att den här typen av avskum går lös och fortsätter förstöra livet för oss andra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vadå, försökte han styra in samtalet på reporterns son och reportern var så dum att han ens sade att han hade en?
:3freak

Har du länk till artikeln?

Ditt exempel är ju då ett bra exempel på när systemet fungerar, är väl ett av få kan jag tro.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Vidrigt, vedervärdigt och ofattbart grymt det här!
Har 3 barn själv varav en dotter och nog väcks många primitiva känslor, det går inte att förhindra.

Och nej, jag kan inte se att denna varelse kan vara sinnessjuk på ett sånt sätt att han med någon som helst trovärdighet kan hävda att han inte var medveten om vad han gjorde. Med vadå, 6 st dokumenterade, eskalerande och i vissa fall även domar på sex-relaterade brott riktade mot såväl myndiga som yngre kvinnor. Plus ett antal som nu går ut och berättar att dom kört iväg honom från offentliga bad för att han har visat "obehaglig uppmärksamhet för småflickor".

Jag kan inte annat än känna att denna varelse och andra som honom har förstört så mycket liv och glädje hos så många att det finns inte något möjlighet att se att världen inte skulle varit bättre utan dom.

Vård i all ära, men jag tror ärligt talat inte att någon som gått så långt över gränsen som den här (och hagamannen med flera) går att bota, det är något så fundamentalt fel i individen. Så länge vi inte har dödsstraff (vilket jag egentligen inte vill ha) så ska vi ta mig f-n ha äkta livstidsstraff.

Du ska inte komma ut annat än i liksäck, någonsin, ingen permis, inga besök ingenting. Livstid tills du dör!

Det stod ett utdrag i tidningen igår från en gammal intervju med en fånge på ett av sveriges fängelser.

Fånge: Jo jag fick påbackning för att jag slog ner en pedofil på rastgården med en gutjärnsaskkopp.
Reporter: Oj, det kan inte vara lätt att vara dömd pedofil i fängelset
Fånge: Reser sig upp, lutar sig fram och spänner ögonen i reportern - "Ska det vara lätt?"

Stoppar man möjligheten till frivillig isolering och sätter ut pedofilerna bland den normala fängelsepopulationen så löser sig nog frågan om "tillräckligt hårt straff" av sig själv...

/Danne

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vidrigt, vedervärdigt och ofattbart grymt det här!
Har 3 barn själv varav en dotter och nog väcks många primitiva känslor, det går inte att förhindra.

Och nej, jag kan inte se att denna varelse kan vara sinnessjuk på ett sånt sätt att han med någon som helst trovärdighet kan hävda att han inte var medveten om vad han gjorde. Med vadå, 6 st dokumenterade, eskalerande och i vissa fall även domar på sex-relaterade brott riktade mot såväl myndiga som yngre kvinnor. Plus ett antal som nu går ut och berättar att dom kört iväg honom från offentliga bad för att han har visat "obehaglig uppmärksamhet för småflickor".

Jag kan inte annat än känna att denna varelse och andra som honom har förstört så mycket liv och glädje hos så många att det finns inte något möjlighet att se att världen inte skulle varit bättre utan dom.

Vård i all ära, men jag tror ärligt talat inte att någon som gått så långt över gränsen som den här (och hagamannen med flera) går att bota, det är något så fundamentalt fel i individen. Så länge vi inte har dödsstraff (vilket jag egentligen inte vill ha) så ska vi ta mig f-n ha äkta livstidsstraff.

Du ska inte komma ut annat än i liksäck, någonsin, ingen permis, inga besök ingenting. Livstid tills du dör!

Det stod ett utdrag i tidningen igår från en gammal intervju med en fånge på ett av sveriges fängelser.

Fånge: Jo jag fick påbackning för att jag slog ner en pedofil på rastgården med en gutjärnsaskkopp.
Reporter: Oj, det kan inte vara lätt att vara dömd pedofil i fängelset
Fånge: Reser sig upp, lutar sig fram och spänner ögonen i reportern - "Ska det vara lätt?"

Stoppar man möjligheten till frivillig isolering och sätter ut pedofilerna bland den normala fängelsepopulationen så löser sig nog frågan om "tillräckligt hårt straff" av sig själv...

/Danne

Håller med helt, livstid ska vara livstid.
Tycker dock inte samhället ska sanktionera tortyr från andra svin, i så fall ska de alla ha ordentligt med spö. Tycker inte narkotikabrottslingar med mord, rån, våldtäkt, hjäenskador, fosterskador (som kanske leder till Englamördare?), överdoser, krossade liv och människoöden på sitt samvete ska ha det ett dugg bättre än den som är sjuk i huvudet och skadar för sin lust, precis som narkotikahandlaren gör.

Det där med rangordning i fängelse är en lustig företeelse, som att ta 10kg random bajs och försöka ta reda på om diarre luktar bättre än ordinarie bajs.

De brottslingar som kanske ska ha bättre status än andra är de som inte skadar andra människor. Vålds-, sexual- och narkotikabrottslingar kan man ha som fyllnadsmateriel vid nybyggnationer t.ex.

Spö åt alla. :yoparty

Skattefuskare borde få medalj.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Vadå, försökte han styra in samtalet på reporterns son och reportern var så dum att han ens sade att han hade en?
:3freak

Har du länk till artikeln?

Ditt exempel är ju då ett bra exempel på när systemet fungerar, är väl ett av få kan jag tro.
Ska se om jag kan hitta länken imorgon. Artikeln publicerades för ca. tre veckor sedan och upplägget var ungefär "Ska människor hållas inspärrade hur länge som helst". Efter de första meningarna i texten så kände jag spontant "stackars gubbe" men när man fick klart för sig vad han hade gjort vände det snabbt.

Reporten hade vid ett flertal tillfällen haft kontakt med den inspärrade mannen inför intervjun varpå han hade frågat om reportens familjesituation. Han berättade att han hade fru/sambo och ett par barn och just den lille pojken fastnade mannen för. Han frågade t.o.m. om pojken inte kunde följa när dom skulle träffas.

Där hade inte "ränderna gått ur" om man säger så...

EDIT: Länk till monstret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är en väldigt sjuk människa som kan göra nåt sådant. Vad ger han rätten att ta en 10 årings liv...
Jag är inte helt insatt i frågan men ryktet säger att han kunde tjäna 10.000:- på att döda henne och eftersom han inte kände henne så var det tydligen ok...:skrämd

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håller med helt, livstid ska vara livstid.
Tycker dock inte samhället ska sanktionera tortyr från andra svin, i så fall ska de alla ha ordentligt med spö. Tycker inte narkotikabrottslingar med mord, rån, våldtäkt, hjäenskador, fosterskador (som kanske leder till Englamördare?), överdoser, krossade liv och människoöden på sitt samvete ska ha det ett dugg bättre än den som är sjuk i huvudet och skadar för sin lust, precis som narkotikahandlaren gör.

Det där med rangordning i fängelse är en lustig företeelse, som att ta 10kg random bajs och försöka ta reda på om diarre luktar bättre än ordinarie bajs.

De brottslingar som kanske ska ha bättre status än andra är de som inte skadar andra människor. Vålds-, sexual- och narkotikabrottslingar kan man ha som fyllnadsmateriel vid nybyggnationer t.ex.

Spö åt alla. :yoparty

Skattefuskare borde få medalj.

Du får ju definitionsproblem, då det inte är några vattentäta skott mellan de grupper du tar upp. Den biten måste du ju fixa även om du sorterar bajs :Freud, :tomten :trött . Dessutom verkar det nästan som om du skriver i affekt, vilket är förståeligt som du har battlat ett par dar nu. Inte alltid de mest briljanta och konstruktiva lösningarna poppar upp då. Det finns så mycket trasighet, att det inte funkar med några enkla patentlösningar.

Ju mer jag ser, ju mindre tror jag på "butcher"-metoder, även om jag också känner hat. Väljer dock att kämpa mot det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska se om jag kan hitta länken imorgon. Artikeln publicerades för ca. tre veckor sedan och upplägget var ungefär "Ska människor hållas inspärrade hur länge som helst". Efter de första meningarna i texten så kände jag spontant "stackars gubbe" men när man fick klart för sig vad han hade gjort vände det snabbt.

Reporten hade vid ett flertal tillfällen haft kontakt med den inspärrade mannen inför intervjun varpå han hade frågat om reportens familjesituation. Han berättade att han hade fru/sambo och ett par barn och just den lille pojken fastnade mannen för. Han frågade t.o.m. om pojken inte kunde följa när dom skulle träffas.

Där hade inte "ränderna gått ur" om man säger så...

EDIT: Länk till monstret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab

Man tänker sällan på det men slutet på artikeln där de skriver att offrets (död 1967)familj fortfarande lider så mycket att de inte kan vara med i intervjun.

Henken

Guest
Jag är inte helt insatt i frågan men ryktet säger att han kunde tjäna 10.000:- på att döda henne och eftersom han inte kände henne så var det tydligen ok...:skrämd

Trodde först jag missat nåt men sen fattade jag vad du syftade på ;) Den tråden var iofs teoretisk men ändock väldigt skrämmande.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det där var en väldigt intressant vinkel måste jag säga. Var är personerna från den tråden nu?

Ni hade förstås inte förhindrat detta från att ske så länge ni fått era 10 tusen? Och om inte, var ligger skillnaden?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0