Offensiv köptaktik, hur skulle du reagera?

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Jag är på jakt efter antingen en Zephyr 750 och/eller en TZR125R, jag har både köpesannons här och på blocket utan att det gett något resultat.

Så då började jag leta på nätet med hjälp av google, biluppgifter.se, transportstyrelsen och hitta.se. Med hjälp av dessa sidor hittade jag några objekt som skulle kunna vara intressanta. Efter att ha tagit reda på nummer till ägarna skickade jag ett sms där jag förklarade mitt ärende, jag angav även fullt namn var jag bor, hur jag hittat deras hoj och hänvisning till min annons på blocket.
Jag har skickat till 5st idag utan någon har svarat.

Hur skulle du reagera på ett sådant sms? Skulle du bli misstänksam och undra vad det är för idiot?

(Valde att skicka sms före att ringa helt enkelt av den anledningen att jag inte är helt bekväm att ringa till folk jag inte känner)

Last edited:

Täppas

Guest
I dessa tider... Scam eller tjuv skulle jag tänka...

Ihopkrafsat från Tapatalk

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Skulle kännas lite creepy att folk snokar rätt på sånt, men är väl inget konstigt egentligen då datan är offentlig.

Raderad medlem 51742

Guest
Hur seriös du än verkar i dina kontaktförsök tror jag inte det går att komma ifrån att folk troligen blir rätt ställda över att någon tagit reda på information om dem och deras fordon och kontaktar dem på det sättet, vilket instinktivt sätter igång en försvarsreaktion, irrationell eller ej. Du är nog lite för "på" för att folk skall känna sig bekväma helt enkelt. Att göra affärer handlar mycket om att skapa en känsla av trygghet och tillit mellan bägge parter och om du gör som du beskriver tror jag tyvärr du får lite motvind i det avseendet.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har blivit kontaktad i liknande fall och vid ett tillfälle sålt en hoj när en kille hörde av sig och hade pengar i handen. Fast personer som äger japanska dussinhojar är kanske mer misstänksamma...

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
Jag har blivit kontaktad i liknande fall och vid ett tillfälle sålt en hoj när en kille hörde av sig och hade pengar i handen. Fast personer som äger japanska dussinhojar är kanske mer misstänksamma...

Dussinhojar?

Ligger en på blocket just nu med 6700 mil på mätarn.

Absolut inte dussinhojar. Är själv väldigt sugen på att få tag i en 1100. :kär Har inte gått att uppbringa då jag bytt hojar genom åren.

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Hade såklart blivit misstänksam även om jag har sålt en bil på det sättet.

Dock så hade jag ringt för att skapa ett förtroende även om det är lite obehagligt ;)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ser att du har en Buell X1. Jag vill köpa den av dig. Kan vi lösa affären bara genom att skriva till varandra? Jag gillar inte att prata med personer jag inte känner.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dussinhojar?

Ligger en på blocket just nu med 6700 mil på mätarn.

Absolut inte dussinhojar. Är själv väldigt sugen på att få tag i en 1100. :kär Har inte gått att uppbringa då jag bytt hojar genom åren.

Ja alla har väl sin egen definition på dussinhojar och jag drar gränsen vid ett fåtal hundra producerade. Så från Yamaha är det väl i princip produktionsräsers typ TZ125-750 och homologiseringscyklar typ OW01/R7 som kvalar in på min lista.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Otrevligt beteende. Du är säkert en sån som filmar olyckor istället för att hjälpa till. Så skulle jag tänkt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte alls. Det bara dråsar in reklam / erbjudanden. T.o.m. numera som SMS.
Och är jag inte intresserad så är den spontana åtgärden att inte göra någonting alls.
Vilket varit min reaktion till 100% hitintills.
Dessutom är det semestertid, hälften kan vara utomlands.
Till sist, du är intresserad köpa deras hoj, även om de kan tänka sig att sälja så kanske det inte passar. Semester någonstans, hojen någon annan stans.
Är någon intresserad sälja så hoppas på svar när denne kan sälja hojen.
Vilket kan vara hemma efter semestern.

Kanske kolla efter de aktuella hojarna i annonser utomlands,
tex i Tyskland, England.

Last edited:

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Helt ok givet att MC:n i fråga var hyffsat sällsynt (och ingen dussinhoj som det finns överflöd av på köp/sälj marknaden), och även ok att intressekollen initialt kommer som ett sms. Det är ju trots allt en annan person som delar ett gemensamt intresse.

Det skulle däremot vara riktigt drygt om sånna "intresse sms" damp ner stup i kvarten bara för att man ägde något sällsynt, så tack och lov är det nog inte så vanligt.

Tror det finns många där ute som har prylar i sin ägo som de kan tänka sig att sälja bara att de inte orkar sälja, så rätt smidigt att någon gör det jobbet åt en. :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sms: fakkoff. Skulle vara bombis på att det skulle låta bästa preset kompiiiiis ifall jag ringde tillbaka. No way.
Ring: hm, vad var det för idiot? Men kanske.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Att dra iväg ett sms till någon som inte ens har sälj-mode inställt känns i ärlighetens namn lika offensivt som att lämna ett reklamblad i någons brevlåda. Det är 98% chans att det åker rätt i soptunnan...

Jag förstår att ingen svarat. Ring upp eller lägg ner!

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
Ja alla har väl sin egen definition på dussinhojar och jag drar gränsen vid ett fåtal hundra producerade. Så från Yamaha är det väl i princip produktionsräsers typ TZ125-750 och homologiseringscyklar typ OW01/R7 som kvalar in på min lista.

Då förstår jag det inte finns så många dussinhojar för dig. För mig är en 03 R1 en typisk dussinhoj. :rofl

Hade jag velat bli av med hojen så hade ett sms absolut fungerat. Hade jag inte det så hade jag svarat du fick leta vidare i trevlig ton. :tummenupp Roligare än alla som hör av sig och frågar om export till england. :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag är nog inne på Boris linje.
Skulle någon höra av sig gällande Foggy hade jag haft förståelse. Gällde det min stackars DR hade jag undrat vad f-n personen var ute efter :rofl

Fast SMS hade jag nog inte tagit på allvar :)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag skulle inte svara på ett sådant sms. Däremot om någon ringde, lät trevlig, seriös och kunde förklara på ett bra sätt varför han/hon stalkade upp uppgifter om mitt fordon så skulle jag nog fundera på saken.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring