Ljunghusen skrev:2664539Vad menar du med att en 2t har mer service?
Byta olja i växellådan är ju allt. Billigt och lätt
4t har ju mkt större oljevolym, oljefilter och ventiljustering
Sant, tack.Ljunghusen skrev:2664539Vad menar du med att en 2t har mer service?
Byta olja i växellådan är ju allt. Billigt och lätt
4t har ju mkt större oljevolym, oljefilter och ventiljustering
125_next skrev:2664576Att man måste göra det oftare kaske än på en 4takt.... hur ofta ska man göra ventiljustering har hört att det är svårt ? är det de?
Du har mer koll på det där en mig känner jag. Skriv en bra för och nackdelar å lite förklaring så kan antingen jag lägga in det i första eller så kanske du kan modda mitt inte vet jag.Ljunghusen skrev:2664683Nej det behöver man inte. Tvärtom. Oljan i en 4t bör bytas oftare än i en 2t - eftersom oljan dessutom smörjer vevaxel, ramlager, cyl och topp (kamaxel, ev vippor)
Ventiljustering beror på hojen.. Runt 2000 mil på en vanligt rad4 och en 1cyl räcer4t 50-200 mil. Jag antar att en 1cyl 125a kommer nånstans mitt i mellan, eller mer åt rad4-hållet
Det är speciellt svårt. Be en polare om hjälp första gången så grejar du det själv sen. Det gäller att förstå vad man gör, så man inte gör fel, då kan det gå åt pipsvängen
Ljunghusen skrev:2664683Nej det behöver man inte. Tvärtom. Oljan i en 4t bör bytas oftare än i en 2t - eftersom oljan dessutom smörjer vevaxel, ramlager, cyl och topp (kamaxel, ev vippor)
Ventiljustering beror på hojen.. Runt 2000 mil på en vanligt rad4 och en 1cyl räcer4t 50-200 mil. Jag antar att en 1cyl 125a kommer nånstans mitt i mellan, eller mer åt rad4-hållet
Det är speciellt svårt. Be en polare om hjälp första gången så grejar du det själv sen. Det gäller att förstå vad man gör, så man inte gör fel, då kan det gå åt pipsvängen
prulle skrev:2664703Du har mer koll på det där en mig känner jag. Skriv en bra för och nackdelar å lite förklaring så kan antingen jag lägga in det i första eller så kanske du kan modda mitt inte vet jag.
Ljunghusen skrev:2664791Visst det kan jag göra - MEN jag vet inte vad dagens 125cc 4taktare har för serviceintervaller!! Jag är inte insatt i dessa små 4t-motorer
Det är inte svårt!125_next skrev:2664576.... hur ofta ska man göra ventiljustering har hört att det är svårt ? är det de?
Mr.PB skrev:2666777Det är inte svårt!
Men det kan vara lite pill på vissa motorer.. Men du behöver kunskap om motorer i allmänhet är ju ett plus och att förstå vad som händer om ventilspelet är för litet eller för stort är också ett + ... du måste naturligtvis också klara av att särskilja avgas o insug!
Men bara du vet vad du gör o hur allting funkar så är det lätt
Men som ljunghusen sa "be någon som har gjort det förut hjälpa dej första gången" om du har någon som kan hjälpa dej såklart...
Lycka till
nej precis!Saabmosare skrev:2684132Ställa ventiler är ju inte så svårt, bara man sett eller fått lite hjälp på traven, bara man kommer in till själva ventilerna så är de ju ingen konst om man har ett bladmått och måttet som de ska vara.
Mr.PB skrev:2684856nej precis!
de var det som jag försökte skulle gå fram till han som undrade
hehehe Gott nytt år på dej medSaabmosare skrev:2686145Gott nytt år på dej. Bara för att jag la till samma fakta en gång till efter dej.
Moderatorerna, helt säkert.3023649Kan någon göra denna till sticky?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |