offroad eller motard?

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
Hej
Jag ska köpa en hoj tänkte jag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha motard eller offroad. Det jag undrar är om det går att köra motard med möstrade gatdäck offroad? jag förstår att det inte är det optimala men jag kommer mest köra asfalt men det kan alltid vara kul att dra en sväng i en enduroslinga eller sprätta upp grannens gräsmatta

skilljer det mycket i försäkring mellan offroad och motard?

mvh jonas

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Hej
Jag ska köpa en hoj tänkte jag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha motard eller offroad. Det jag undrar är om det går att köra motard med möstrade gatdäck offroad? jag förstår att det inte är det optimala men jag kommer mest köra asfalt men det kan alltid vara kul att dra en sväng i en enduroslinga eller sprätta upp grannens gräsmatta

mvh jonas

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151284

Köp motard... :tummenupp

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina

hehe jo det ser ju kul ut men jag ser bara bilder där ni kört fast =)
ni ser ju ut att ha typ skurna slicks allihop. ligger man i 70 på en grusväg med dom så vill man ju knappast svänga =)

mvh jonas

Men vi kan ju inte ta kort när vi kör så det blir ju att man tar när man sitter fast. :D

Med träning så kan du köra väldigt fort på grus med slicks. Och roligt som fan är de oxå... :yoparty

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Hoj
DR650SE
Köp en med dubbla uppsättningar hjul så slipper du välja. Har det till min DR och det känns som man har två hojar i en. :tummenupp

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
Motard går som offroad föräkring... alltså samma.. iaf Bilsport & MC.

detta med försäkringarna får jag inte alls ihop, jag kollar på en xt660x och jag har fått priser från 17000-6000kr/helår
som billigast fick jag 6000 och på farsan 4800 konstigt att det är så lite skillnad.

pallar inte byta hjul sällan man planerar in var man ska köra.

mvh jonas

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Man får inget gratis. Vill man köra off-road kör man med grova däck, vill man köra gata kör man med gatdäck.

Det finns ju ioförsig "mellanting" som Michelin Sirac och liknande.
http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1167

Grova dubbade däck lever hårt på asfalt och har väldigt kort livslängd. Mellantingen lever längre, men är ju inte så bra på något. Asfaltsdäcken lever längst, men är sådär på grusvägar och värdelösa i terräng.

För fösäkring på en Yamaha så borde Yamaha's märkesförsäkring funka bra, gå till närmsta Yamaha säljare och fråga vilket bolag de har avtal med (kommer inte ihåg det, flera år sedan jag sålde min Yamaha... :tungan ) XT'n borde vara bra mkt billigare än en XR då den väger mer och har färre hästar.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

ni ser ju ut att ha typ skurna slicks allihop. ligger man i 70 på en grusväg med dom så vill man ju knappast svänga =)

Joda, det vill man visst det! Spenderade halva sommaren på grusvägar med min 660 med vanliga Pirelli gatdäck.
I början kan det vara halkigt men man får snart in snitsen och inser hur grymt kul det är!
Grovmönstrat är överskattat om man bara ska sladda grusväg.

staffpe

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
KTM640 sm (såld) nu H-D sportster -96
Du ska helt klart välja en Motard.....

Skitkul på gatan och på grusväg.

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
jo det blir högst troligt en yama660x. ska kolla på en idag och en imorgon

tror det är ett bra alternativ om man inte pallar mecka

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Hej

mvh jonas

Jag köpte ett pirelli mt60 däck till min motard för ett litet tag sen, där finns det en del dubbar så man kan sprätta grus. Har kört både på asfalt o lösgrus/sand o det funkar bra. Får se hur länge dom varar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag köpte ett pirelli mt60 däck till min motard för ett litet tag sen, där finns det en del dubbar så man kan sprätta grus. Har kört både på asfalt o lösgrus/sand o det funkar bra. Får se hur länge dom varar.

Sjukt mjuka däck, bytte mitt idag då corden kommit fram i mitten och mönstret var helt nerslitet på båda sidorna. Knappt 300 mil men å andra sidan så är det rätt många touringmil på motorvägen med dem så om jag skulle köra med dem som jag gjort sista 100 milen skulle de kanske palla hälften av sträckan.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
jo det blir högst troligt en yama660x. ska kolla på en idag och en imorgon

tror det är ett bra alternativ om man inte pallar mecka

Innan du köper Yamman, provkör en valfri LC4! 640/625/660. Annars kommer du kanske ångra dig, jag har sett många som har fått gå den där vägen via Yamahan för att hitta rätt nu...

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
Innan du köper Yamman, provkör en valfri LC4! 640/625/660. Annars kommer du kanske ångra dig, jag har sett många som har fått gå den där vägen via Yamahan för att hitta rätt nu...

för sent hehe det blev yamman ändå, begäret blev för stort
känner mig nöjd änsålänge ivarjefall, ska montera kolbiberdämparna idag och kugga ner den ett steg fram

mvh jonas

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...