Offroad för vägbruk

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Hej,

Nu har jag förstått att min MC är aningen för tung att roa sig med i skogen. Väldigt bra för touring, men jag vill kunna roa mig också.

Jag vill ha bra försäkring, långa serviceintervaller, låg vikt och hyfsad effekt, men också kunna köra lite längre turer, inga superturer, men 20 mil på en dag utan att dö stjärtmässigt!

Har tittat lite på Aprilia SXV, men hur är serviceintervallerna? Kan man köra med lite packning på en dylik?

Många frågor, hoppas någon har tid/ork att svara.



Niclas
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Du har väll en av de bättre valen om man vill ha både väg och offroad tycker jag. Min är inget för offroad men perfekt för långa turer på asfallt samt grusbusa.
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Du har väll en av de bättre valen om man vill ha både väg och offroad tycker jag. Min är inget för offroad men perfekt för långa turer på asfallt samt grusbusa.


Jo, iofs, men jag saknar lite effekt samt att vikten är på tok för hög för att roa sig med på stigar och dyl...



//Niclas
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Köp en äldre offroad...kör DR600~86 (~40 kg lättare än BMWn), vilket det avnjuts äventyr i skog/grus/lera samt kört 50 mil landsväg 90-120 km/h på en dag :yoparty ..men då vibrera jag i en hel vecka efteråt :D ..ger man sig ut i skogen är det inte ofta det saknas effekt...Försäkring? Betalar väl 1500 kr/år/halv förs. 24 år :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker du ska sikta på en RXV (enduro) hellre än en SXV (supermoto). SXVn är lite väl hetsig och dessutom har du sämre valmöjligheter på däck.

RXVn har oljebyte 10 timmar (ca 70 mil blandad körning), kolvbyte på 80 timmar. I övrigt är det ingen service att bry sig om, byta luftfilter tar 2 minuter. Jag hade med mig min SXV till spanien på träningsläger och körde 2 veckor och jag fick 15 timmar på den.

RXVn har låg vikt, relativt lite service, effekt så att det blir över (speciellt om du väljer 550n) och den går åka lite längre på än andra hojjar i den klassen. Packningsmöjligheterna är begränsade men det går ju alltid att bygga till :) Helt klart den roligaste hojjen för lite mer aktiv offroadkörning!
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Hmm, jag tror att RXV´n är lite för raceig (kan man skriva så!?) för mig, det är för mkt jobb med så snäva olje/kolvbyten hit och dit. Men tack för tipset. Är SXV´n lika "känslig" så är det inte heller något för mig. 500 mils intervaller känns normalt men det verkar inte gå att få med roliga cyklar?


DR600... hmm, förmodligen för mycket skruv för min del. Vill helst inte ha två cyklar utan bara en, som klarar det mesta... hmm....

Men tack för kommentarerna och hjälpen pojkar!




Niclas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
highland 950?
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
500 mils intervaller är det väl på KTM 660 och 625 från -05 och nyare?

Ett annat alternativ kanske är en KTM Super-Enduro?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hmm, jag tror att RXV´n är lite för raceig (kan man skriva så!?) för mig, det är för mkt jobb med så snäva olje/kolvbyten hit och dit. Men tack för tipset. Är SXV´n lika "känslig" så är det inte heller något för mig. 500 mils intervaller känns normalt men det verkar inte gå att få med roliga cyklar?
Kolvbytena är inget man behöver bry sig om om man köper en ny cykel och byta olja är ungefär lika jobbigt som att tanka två gånger.

SXVn är mer trimmad än RXVn, 56 hk vs 60 hk
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Heh, oljebyte som tankning x 2. Det låter bra det. Jag är inte så duktig med mekanik och dyl, samt att jag bor i lägenhet. Lite pillrigt att göra själv känns det som.

Highland, jovars, men de är väl liknande Aprilian i service?

KTM 660/625. Visst har de runt 40 hk bara? Känns för klent. Måste ha cirka 50-55 bakhjulshästar för att det ska bli intressant. Finns det någon annan KTM som passar in? Jag tänker lite på 690, tyvärr är det väl svårt att hitta den begagnad.

Tack för svaren!



//Niclas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Heh, oljebyte som tankning x 2. Det låter bra det. Jag är inte så duktig med mekanik och dyl, samt att jag bor i lägenhet. Lite pillrigt att göra själv känns det som.

Highland, jovars, men de är väl liknande Aprilian i service?

KTM 660/625. Visst har de runt 40 hk bara? Känns för klent. Måste ha cirka 50-55 bakhjulshästar för att det ska bli intressant. Finns det någon annan KTM som passar in? Jag tänker lite på 690, tyvärr är det väl svårt att hitta den begagnad.

Tack för svaren!



//Niclas



en ktm660 ligger nog runt 55-60 på hjulet tillfixade.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Heh, oljebyte som tankning x 2. Det låter bra det. Jag är inte så duktig med mekanik och dyl, samt att jag bor i lägenhet. Lite pillrigt att göra själv känns det som.

Highland, jovars, men de är väl liknande Aprilian i service?

KTM 660/625. Visst har de runt 40 hk bara? Känns för klent. Måste ha cirka 50-55 bakhjulshästar för att det ska bli intressant. Finns det någon annan KTM som passar in? Jag tänker lite på 690, tyvärr är det väl svårt att hitta den begagnad.

Tack för svaren!



//Niclas

En 660 är effektmässigt nästan direkt jämförbar med den som du har du med skillnaden att den väger betydligt mindre.

Ska du ha nåt för skogsbus ska du kolla på t.ex. 625 SXC, köp ett motardkit till så har du en hoj för MÅNGA ändamål..! :tummenupp

EDIT: 690:n visst, den har lite mer effekt men den väger mer också.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dr 650 se har varit klassvinnare i massor av tester för DP cyklar, sen har du Drz 400, även om de kan upplevas som lite väl liten så är den mycket smidig o tar sig fram överallt. Xr 650 är kul, men har inte elsart så som de 2 tidigare.
Dessa tre är kassaskåpssäkra cyklar jag inte haft några problem att pendla med på daglig basis, eller dra en sväng i spåret med.

Aprilia o Husa, visst, men det är helt andra service intervaller med dem, och de är mer race ready.

690, går bara o få i SM utförande, och det där avgassystemet torde inte bli allt för långlivat isf.

Den stora adventure kanske skulle vara något för dig, drog en repa i grusen med en sådan för någon vecka sedan , o gillade den skarpt.
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag har 625 sxc o den e grym som grushoj o motard, men d e lite jobbigt att köra långt på den. Tror att xr650 vore ett bra alternativ, den vibrerar mindre har jag hört.
 

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
skåne
Hoj
1300cc
Hej,

Nu har jag förstått att min MC är aningen för tung att roa sig med i skogen. Väldigt bra för touring, men jag vill kunna roa mig också.

Jag vill ha bra försäkring, långa serviceintervaller, låg vikt och hyfsad effekt, men också kunna köra lite längre turer, inga superturer, men 20 mil på en dag utan att dö stjärtmässigt!

Har tittat lite på Aprilia SXV, men hur är serviceintervallerna? Kan man köra med lite packning på en dylik?

Många frågor, hoppas någon har tid/ork att svara.



Niclas


highland 950 skulle jag har valt om man vill ha grus,asfalt körning i samma
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag har 625 sxc o den e grym som grushoj o motard, men d e lite jobbigt att köra långt på den. Tror att xr650 vore ett bra alternativ, den vibrerar mindre har jag hört.

Tror också starkt på det trådstartaren letare efter lutar år en XR 650r.

Försäkringen för mig var billigare med hel försäkring (Hondas egna) än en vanlig halvförsäkring.

Servicintervallerna tror jag Honda anger ska vara var 100 mil (inte helt säker), men många verkar köra på 300 mil (på gatan) och stället där förra ägaren till min XR hade köpt din hoj på (affär) hade även rekomenderat honom det.

Vikt, har för mig det fanns en tråd här på SH om nån som ställt en Ktm 660 och en XR 650r på nån sorts våg i bruks skick och fått ut ungefär samma. Tydligen var det många som inte trudde på vad Honda gick ut med för vikt från början.

Effekt, körde en 660 och min XR samma dag, lite olika register i hojarna men upplevs inte mkt skillnad mellan dom. Jag (dvs ingen fakta :)) tyckte Hondan var roligare på lägre varv än 660 medans 660ín var roligare på högre. Kände ärligt talat inge större skillnad.

Längre turer, blev iaf 30 mil i sträck (förutom när jag tanka) på både kurviga, långa och lite grusiga vägar för nån dar sedan och det var inge problem alls.

Rekomderar dig att läsa Bike´s test (okt -03) om XRén, fast många av deras test kanske inte stämmer in på alla så testar dom 6 olika offroadare. Samma där, Ktmén och Hondan fick ungefär samma betyg, slogs iofs ner rätt rejält på Ktméns vibrationer. Fast det var en 625.

Stod och valde mellan KTM och Honda även jag för bara nån veckor sedan, finns för och nackdelar vilket du än väljer. Jag ångrar mig hittentills inte. Och nej, jag tycker inte dåligt om KTM för det.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Eventuellet ktm nya 950 superenduro, kanske lite tung i skogen men verkar ha fått ett bra betyg av de som testat. Vet inte om nya Husqvarna 610 bara finns som motard eller om det även finns i enduroutförande, i så fall tror jag det är ett kanon alternativ:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top