Offroaddäck med prio på grus

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Maxxis M7305 (motsvarande fram heter M7304).
Kallas även Maxxis IT
:tummenupp

Det däcket verkar mer likt Mitas C-02, vad jag är ute efter är en hållbarare version av Maxxis 6006 vilket jag tycker är däck med lagom bra fäste för att åka grusväg.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det däcket verkar mer likt Mitas C-02, vad jag är ute efter är en hållbarare version av Maxxis 6006 vilket jag tycker är däck med lagom bra fäste för att åka grusväg.


6006 är kalas till just sådana hojar som din. Billiga i inköp, så man kan köpa ett helt knippe åt gången och ha liggande hemma.

Dessutom snabbslitna och bra så att inget hinner sätta sig fast på fälgen.
Stickaxeln fortfarande fettig och go när man plockar loss bakhjulet och man får chans att motionera kolvarna i bakoket lite oftare. Bara fördelar! 😁

Vill du absolut pröva något annat bak så har du Pirelli MT21 som har bärighet nog för din hoj, men är aptråkigt att köra på. Håller alldeles för länge, man tröttnar på däcket efter några dagar, och sedan bara rullar det på i all evighet tills man hellre ställer undan hojen och börja kratta mossa ur gräsmattan istället.
MT 21 har dessutom egenskapen att det sliter sig tvärplatt även om man kör hårt och inspirerat på grus. Till slut har det profilen av en 2" x 4" och man är redo att borra hål i sidan bara för att få byta.

MT 21 fram i 21" är absolut värdelöst.


Edit: bild för tydlighet

Screenshot_20240701-163531~2.png
 
Last edited:

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej,ska beställa däck från däck on line.
Heidenau k60,har kört på scout förut,utan mittribba i 130 bredd.
Vad är det för skillnad på det och det som heter Ranger?
Någon som vet?


K60 har mittribba först från 140-bredd.
K60 utan och med mittribba är verkligen två helt olika däck i uppträdande och slitstyrka.
Jag tycker det är fel att låta dom löpa under samma produktnamn.

Ranger är ett hyfsat nytt däck som intresserar mig!

Skulle beställt det i 150-bredd till min stora hoj, men så stack priserna upp inför sommarsäsongen och jag blev sur och köpvägrade.

...så här står jag med en komplett extra hjulsats utan några däck till.

Det som intresserar mig med Ranger är förutom det öppna

Det som intresserar mig, förutom det öppna mönstret är att man rört ner kiseldioxid i gummiblandningen.
Det borde göra att däcket funkar någorlunda även på blöt asfalt.

Men som sagt - jag har inte kört det ännu. Hade jag inte varit dumsnål så hade jag vetat isf att bara spekulera.

Intressant däck, dock
Står på listan. Skall bara invänta bättre priser. Eller vänja mig vid den nya nivån.


Edit: bild för tydlighet

Screenshot_20240701-163713~2.png
 
Last edited:

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mitt favvisframdäck på enstånkorna 😁.


Ha ha, jag vet. Många är förtjusta i detta antikdäck.

Men, jag tycker inte att det är tillräckligt bra på asfalt för att motivera däcket - när det är dåligt på lös sand, blött gräs och lera. Det funkar på grusvägar. Så länge dom inte är nysladdade...

Folk brukar klassa däck som 60/40 eller 30/70 i något slags sätt att beskriva vilka områden som är bra på.
För mig är Pirellis MT 21 ett 30/30 däck.

Ledsen att säga det, men det är min uppfattning. Självklart får du tycka annorlunda. Men, var lite wild and crazy och prova på ett Mich Starcross 5.
Helt okay på asfalt. Mycket bättre än man tror när man ser mönstret, och imho bättre på asfalt än MT 21.
På alla andra underlag = underbart!
Till och med blöta, snedlutande granithällar som vi har här hos oss klarar det galant, och den norrländska gröna ektoplasman "Trollsnor" likaså.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ha ha, jag vet. Många är förtjusta i detta antikdäck.

Men, jag tycker inte att det är tillräckligt bra på asfalt för att motivera däcket - när det är dåligt på lös sand, blött gräs och lera. Det funkar på grusvägar. Så länge dom inte är nysladdade...

Folk brukar klassa däck som 60/40 eller 30/70 i något slags sätt att beskriva vilka områden som är bra på.
För mig är Pirellis MT 21 ett 30/30 däck.

Ledsen att säga det, men det är min uppfattning. Självklart får du tycka annorlunda. Men, var lite wild and crazy och prova på ett Mich Starcross 5.
Helt okay på asfalt. Mycket bättre än man tror när man ser mönstret, och imho bättre på asfalt än MT 21.
På alla andra underlag = underbart!
Till och med blöta, snedlutande granithällar som vi har här hos oss klarar det galant, och den norrländska gröna ektoplasman "Trollsnor" likaså.

Starcross stod på inköpslistan vid senaste bytet på Kawwan, men så dök Michelin Tracker upp på tillbud för ca 700 spänn, så jag slog till på det. Känns ok. Men ska testa Starcross framöver också. Och Mitas CO2 sitter bak, såklart. Saknar Mefo Stonemaster dock. Som ni hör är det mest plånboken som styr däckvalet till offroadhojen 😊.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå det är väl vara att göra det enkelt för sig och köpa ett Maxxis 6006 vilket jag tycker passar bättre då jag kör runt grusvägar vilket det blir då jag är på semester i Sundsvall. På hemmaplan gillar jag Mitas C-02 bättre med dess fäste då jag mer ger mig ut på exkursioner som inte alltid är lämpliga med en KLR650 och jag har mer än en gång förbannat Maxxis 6006 däcket dåliga fäste i lera och myrliknande underlag för den är tung som satan då den sitter fastkörd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På tal om Michelin Starcross 5, som verkat utgå, nån som testat Starcross 6 Hard fram?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top