Rent allmänt är ofjädrade massan och roterande massan 2 helt skilda saker.
Hjulen bidrar till båda, men svingen bara till ofjädrade och vevaxeln bara till roterande.
Så prata om bägge samtidigt kan vara svårt.
Btw: Mätte ofjädrade vikten bak på min BMW R1200 GS m lossat övre dämparfäste
o badrumsvåg. Visade 23 kg. Tycker inte det låter så avskräckande med tanke på att det är en kardanhoj.
(Vill minnas XR600an hade ca 19 kg. Betydligt mer för XRen mao, ställt i relation till totalvikten.)
Nån som kollat sina värden ?
jra_racing skrev:
Att fälgar,däck bromsok, drev osv är ofjädrad vikt vet de flesta. Men hur är det med kedjan? Klart är att en del av kedjan är ofjädrad men frågan är hur mycket? Bara den del som ligger runt drevet eller ända fram till släpan på svingen eller vad tror ni? Borde finnas någon formel för detta
Räkna på kedjans vikt och placera den mitt mellan svinglager och hjulaxel så
blir det säkert tillräckligt noggrant.
Eller räkna fram tyngdpunkten mer exakt, dvs där du har hälften av länkarna framför o resten bakom.
Sen kan man nog räkna fram effektiva momentarmen som nån kvot mellan
avstånd till svinglager och avstånd till drevcentrum.
Men avståndet till svinglagret duger säkert gott. Felet borde bli litet.
Steelbeek skrev:
....För att justera den så kallade kedjekraften så måste du ju ändra vinkeln mellan bak och framdrev.
....ju närmare dreven ligger i våg med varandra desto mindre friktion.
Fattar inte. Vad är kedjekraften ? Dragkraften i kedjan eller kraftens påverkan på fjädringen ?
Vad är 'vinkeln mellan dreven' ?
Vilken friktion ? På vad sätt inverkar drevens olika centrumhöjd på den ?
/u