Oilsludge, oljetryck, Audi 1.8T

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jahapp efter åratal av pundarholkar så köpte jag mig en skaplig bil i förrgår, en 04 A4 1.8T. Jag skulle lämna in den för chippning och var ju naturligtvis tvungen att gasa på lite så man kunde jämföra om det blev någon skillnad. 30 sekunder senare började den varna för oilpressure :död

Det är väl vanligt med oilsludge i dom där har jag googlat mig fram till.

Lösningen verkar vara att ta ner tråget (går att göra med motorn i) och göra rent och byta silen. Det jag inte hittar är priset och om man kan göra det själv om man är snål och envis. Någon som haft samma problem?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Min bror tog lös tråget och gjorde rent silen på sin passat. Han lära skruva lös en rambalk för å få bort tråget å åkte på en framvagnsinställning med. Vet ju inte om det är riktigt lika på a4 dock. Har du bara tillgång till lyft eller smörjgrop så äre väl gjort på 3-4h. Är den longlife servad eller.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Min bror tog lös tråget och gjorde rent silen på sin passat. Han lära skruva lös en rambalk för å få bort tråget å åkte på en framvagnsinställning med. Vet ju inte om det är riktigt lika på a4 dock. Har du bara tillgång till lyft eller smörjgrop så äre väl gjort på 3-4h. Är den longlife servad eller.

Ja den är longlife servad antar jag. Var drygt 2000 mil mellan bytena. Sitter och läser nu och det verkar vara ny sil och pump som gäller + slangar, men det kanske räcker att göra rent?

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
250 cr
kända för oilssludge om man kör med long service olja och inte byter den innan 3000 mil.
byter man som normalt 1000-1500 mils intervaller så är det ingen större fara.

Men tråkigt att du råkade ut för detta,och priset eller om man kan göra det själv har jag ingen större kunskap om.... kolla på NA (NordicAudi)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Om jag inte minns fel så är det exakt samma förfarande på A4:an.

Sök på oil sludge eller liknande på Nordic audi eller googla det så lär det dyka upp.
Jag skulle byta alla slangar men nöja mig med att göra rent silen. Har själv gjort detta på min Saab 9-5, dock struntade jag i att göra rent silen av ren lathet...
Bytte nyss kedja och sånt på den och nu låter den bra i motorn igen och oljan ser bra ut jämfört med tidigare då det bara var en gul smet på oljestickan när man skulle kolla nivån :glömdet

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Om jag inte minns fel så är det exakt samma förfarande på A4:an.

Sök på oil sludge eller liknande på Nordic audi eller googla det så lär det dyka upp.
Jag skulle byta alla slangar men nöja mig med att göra rent silen. Har själv gjort detta på min Saab 9-5, dock struntade jag i att göra rent silen av ren lathet...
Bytte nyss kedja och sånt på den och nu låter den bra i motorn igen och oljan ser bra ut jämfört med tidigare då det bara var en gul smet på oljestickan när man skulle kolla nivån :glömdet

Det är Nordic Audi jag kollat på, det står priser från 3 till 18000 för jobbet. Matnyttigaste länken är den här ovanför. Det verkar vara mycket att göra om man ska få det riktigt gjort.

Allt inringat ska bytas

VentilationParts.gif

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
inte intresserad av att köpa komplett fungerande motor (med allt du ska bytta) ? har en som samlar damm..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
inte intresserad av att köpa komplett fungerande motor (med allt du ska bytta) ? har en som samlar damm..

Jag har ägt bilen i 3 dagar och vart skitnöjd över att ha nåt riktigt att åka i. Det sista jag är sugen på är ett köpa en dammig reservdelsmotor, no offence :D

"Finally, the oil warning light came on when the pressure was about 20 psi and below while driving. Since this car has valve tappets which require a minimum pressure (else they begin to make a loud racket), the warning pressure threshold is higher than other cars which may not warn until the pressure drops to about 6 psi. I never reached the point where the tappets clattered."

Det där verkar ju ganska lovande, så länge den inte låter illa borde det ju gå att flytta den för egen maskin?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag har ägt bilen i 3 dagar och vart skitnöjd över att ha nåt riktigt att åka i. Det sista jag är sugen på är ett köpa en dammig reservdelsmotor, no offence :D

"Finally, the oil warning light came on when the pressure was about 20 psi and below while driving. Since this car has valve tappets which require a minimum pressure (else they begin to make a loud racket), the warning pressure threshold is higher than other cars which may not warn until the pressure drops to about 6 psi. I never reached the point where the tappets clattered."

Det där verkar ju ganska lovande, så länge den inte låter illa borde det ju gå att flytta den för egen maskin?
haha va inte? ;) värt att fråga :tungan

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
"oil sludge" verkar av det jag läst vara förbehållet bilar som kör med longlife-oljor och låg totaloljevolym.
Kanske en enkel och billig problemlösning kan vara att byta olja (biltema) 2 gånger per år och hålla nivån på max?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
"oil sludge" verkar av det jag läst vara förbehållet bilar som kör med longlife-oljor och låg totaloljevolym.
Kanske en enkel och billig problemlösning kan vara att byta olja (biltema) 2 gånger per år och hålla nivån på max?

Förmodligen ser det ut såhär i silen och då hjälper inga oljebyten. Den måste göras ren/bytas först.

OilSuctionScreen1.jpg

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har 2000mil mellan oljebytena på min häck, med vanlig snorbillig 10-40.

Longlige olja är ett meningslöst sätt av fabrikanten att minska den totala servicekostnaden, iallafall på pappret.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
skrämmande tanke att köra så länge på samma olja oavsätt om biltillverkaren hävdar att det går bra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är Nordic Audi jag kollat på, det står priser från 3 till 18000 för jobbet. Matnyttigaste länken är den här ovanför. Det verkar vara mycket att göra om man ska få det riktigt gjort.

Allt inringat ska bytas

VentilationParts.gif

Inte så mycket att byta men det stora jobbet är naturligtvis rengöring av silen :(
Det måste kännas extra surt när man nyss har köpt den dessutom. Och jag antar att du köpte privat, annars är det ju lugnt med en reklamation om du står på dig.

Sitter själv och kollar efter en A6 2.0 TFSI -06 och framåt men det är svårt att hitta en med mina kriterier (Automat, sportstolar, avtagbart drag, S-line osv) som inte är förstörd genom att vara servad enligt intervallet endast.
Äger man en skapligt ny Audi så MÅSTE man byta olja betydligt oftare än 3000mil, snarare max 2000mil. Annars är det som att be om problem. Man kan även ha större oljemängd än angivet för att undvika problem, motorkonstruktörerna hade nog inte pluggat färdigt innan de började jobba på Audi...

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
skrämmande tanke att köra så länge på samma olja oavsätt om biltillverkaren hävdar att det går bra.

Det funkar om bilen går långt varje gång man startar den och blir ordentligt varm, bara för att vattentempen visar 80 grader betyder det inte att oljetempen är rätt. Kallstarter och kortkörningar slår undan fötterna på longlifeservicen, dvs som de flesta använder sina bilar.

Ett billigt trix för att förbättra oddsen mot sludgeproblemet är att använda det större oljefiltret till 1.9tdi, större oljevolym och mer filterarea.

Jag har ägt bilen i 3 dagar och vart skitnöjd över att ha nåt riktigt att åka i.

Meeeen, nya bilen, fan va tråkigt...:näsblod

Rigge skrev:
Lösningen verkar vara att ta ner tråget (går att göra med motorn i) och göra rent och byta silen. Det jag inte hittar är priset och om man kan göra det själv om man är snål och envis. Någon som haft samma problem?

Klart man kan:)

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Tänk på vad du säger nu, du vet vart operationen kommer äga rum isåfall.

Jag lämnade bilen hos chipgubben igår men efter att ha läst lite så hämta jag den i morse. Inga missljud vid uppstart och ingen varning på dom 2 milen motorväg till jobbet.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tänk på vad du säger nu, du vet vart operationen kommer äga rum isåfall.

Jag lämnade bilen hos chipgubben igår men efter att ha läst lite så hämta jag den i morse. Inga missljud vid uppstart och ingen varning på dom 2 milen motorväg till jobbet.

Det har jag ju lixom listat ut på förhand.

När gjordes oljebyte sist?

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
en kompis fick samma sak på sin audi, vi bytte oljepumpen med för den hade gått torrt.....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år