Oilsludge, oljetryck, Audi 1.8T

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
kända för oilssludge om man kör med long service olja och inte byter den innan 3000 mil.
byter man som normalt 1000-1500 mils intervaller så är det ingen större fara.

Om jag skulle serva var 1000-1500mil så skulle bilen bo på en verkstad.
3000mil är redan det ofta nog.
Skit att man inte kan ha ett bättre filter på bilen så man slipper få skit i silen.
Bilar måste helt enkelt byggas bättre så dom tål många mil utan att gå sönder.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det kostar 12-14.000 att åtgärda, men det slipper jag eftersom jag har lagerknack i motorn.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Möjligtvis förhastad slutsats. Kan vara lyftarna som gick torra. Men förmodligen skrot av motor.

Det har dom fått göra.
Men turbon har fått gå torr den med eftersom det går ett rör mellan oljekylaren till turbon som på slutet är stålspunnen.

Om bilen inte fått gå länge med dåligt oljetryck så brukar det gå att rädda med ett oljesilsbyte och rengörning av slangarna som "ringats in" i ett tidigare inlägg.
Känn även på turbons glapp.

Demontera ventilkåpan och ta bort kamaxelöverfallen och kolla skadorna, samt lägg märke till om kedjesträckaren är utsträckt.

Efter sköljning så vbrukar faktiskt ventiltryckarna knacka upp till 30 min vid ett 3000 rpm.

Motorn behöver faktiskt inte vara skrot.

Det funkar om bilen går långt varje gång man startar den och blir ordentligt varm, bara för att vattentempen visar 80 grader betyder det inte att oljetempen är rätt. Kallstarter och kortkörningar slår undan fötterna på longlifeservicen, dvs som de flesta använder sina bilar.

Ett billigt trix för att förbättra oddsen mot sludgeproblemet är att använda det större oljefiltret till 1.9tdi, större oljevolym och mer filterarea.

Det är inget "trix" du nämner.
Kom ut som ersättningsfilter till 1.8 t motorerna för 5 år sedan faktiskt, tillsammans med en volymökning från 3.5 till 3.9 liter olja.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
En Audi meck har kollat på bilen nu. Vid uppstart rasslade den, sen blev det tystare. Han sa direkt att kedjan mellan kammarna slog i ventilkåpan när spännarrn inte har tillräckligt tryck. Han va ganska säker på att det inte var någon fara och ungefär 1/10 var man tvungen att byta turbo på. Oftast när folk kört dit dom skulle sen lämnat in bilen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En deciliter diesel i oljan + 10 minuters tomgångskörning innan oljebyte kan lösa många problem =)

Köpte en gång en sån jetedyr flaska invändig motortvätt och hade i min gamla 240 innan oljebyte.
Geggamojjadeluxe kom ur motorn sen.

skrämmande tanke att köra så länge på samma olja oavsätt om biltillverkaren hävdar att det går bra.

+1

Jag tycker 1000 mil är långt.
Jag byter när oljan ser och svart ut och känns annorlunda mellan fingrarna.

När jag jobbade på Citroën så fick jag reda på livslängden på motorerna som går med longlife.

36000 mil. Och det brukade diffa på 1000 mil.

Taxibilarna kom in på löpande band och de är de bilarna som är bäst skötta ur servicesynpunkt samt att de endast går långa sträckor.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Fyll tråget med diesel å låt stå nåt dygn. Det borde ju lösa upp ett stopp i silen. Fyll på genom oljestickan.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
36000 mil. Och det brukade diffa på 1000 mil.

Taxibilarna kom in på löpande band och de är de bilarna som är bäst skötta ur servicesynpunkt samt att de endast går långa sträckor.

Å kryssets föräldrars gamla 945a dog av rost... Närmare 90k mil, dock byttes iaf olja å filter... Kamremmar va ingen idé å byta enligt intervall då bilen sällan rörde sej utom bogseringsavstånd, men de blev nåra bogseringar iaf :D... Va en gammal taxi btw...

Ont: Har även ja hört att man kan spä oljan me lite diesel för å spola ur systemet, dock i högre grad...
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
"oil sludge" verkar av det jag läst vara förbehållet bilar som kör med longlife-oljor och låg totaloljevolym.
Kanske en enkel och billig problemlösning kan vara att byta olja (biltema) 2 gånger per år och hålla nivån på max?

Eller köpa en bil med stor oljevolym.

Audis 3.0TDI är det 8 liter olja i. Bara att köpa. :D
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Bra konsumentupplysning. Då vet man hur bra en tysk kvalitétsbil är. Har varit lite sugen på en äldre a4 men tror jag avstår.... :näsblod
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
det är inget "trix" du nämner.
Kom ut som ersättningsfilter till 1.8 t motorerna för 5 år sedan faktiskt, tillsammans med en volymökning från 3.5 till 3.9 liter olja.

För tio år sedan var det ett trix. Att det blivit erkänt av VAG visste jag inte.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Bättre då att köpa en Saab eller BMW, för de har ju inte problem med oilsludge...eller ju de har de :crash

Har BMW problem med det också? :skrämd Tüsk kvalité, jomenvisst. :näsblod

Att Saab har problem har ju märks de senaste decenniet, men de har väl aldrig varit kända som kvalitétsbilar.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tyskarna kan dedär med bilbygge, att saab byggde en motor med oilslugdetendenser kanske berodde på att dom ville bli mer som tyskarna, är ju tysk kvalité alla strävar efter ;)

Men allvarligt hade jag bytt oljepumpen också, om nu resten av motorn klarat sig. Är en billig försäkring, för har den sugit dåligt kan mycket väl den också vara på gång att rasa.

Jag hade mineralolja i min 740 och bytte ibland, oftast blev det ca 2000-3000 mil mellan bytena, men den va brun och fin när man tömde den :) Inga problem på de 12000 mil jag körde på de 38000 den redan hade gått :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är när oljan ser ut såhär vid oljebyte det är dags att fundera på att snabbt byta in den mot en annan bil.

[YOUTUBE-ID]twRQRdkIzGM[/YOUTUBE-ID]
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Men allvarligt hade jag bytt oljepumpen också, om nu resten av motorn klarat sig. Är en billig försäkring, för har den sugit dåligt kan mycket väl den också vara på gång att rasa.

Pumpen ska bytas, mecken trodde att det var den som var största problemet nu.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det är när oljan ser ut såhär vid oljebyte det är dags att fundera på att snabbt byta in den mot en annan bil.

Svärföräldrarnas 93a hade liknande olja, fast lite mer klumpar och svartare.
Den bilen byttes in snabbt som ögat. Då var den saaben servad hemma utav mej mellan dom normala intervallen, dvs 1500mil mellan oljebyte.
Saab är och förblir en skit bil.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top