Ojämn gas ZX10R

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Tjohej.

Blev med Kawasaki för ett par månader sedan. Köpte en Kawasaki zx10r 2006. Går som ett skott. Dock fick jag efter första långturen nu i helgen ett konstigt fenomen. När jag legat i 50 genom ett samhälle och drar iväg ut ur samhället med fullt gaspådrag så drar han på ordentligt med ett "pfh" i en bråkdel av en sekund. Han hostar till och gasen släpper vilket resulterar i att när han kommer igen så går han upp på bakhjulet. Rätt obehagligt. Detta hände enbart när jag kört lugnt en liten stund och sen drar på igen. Han går även lite ojämnt i 120 km/h och skjuter även något skott när man släpper på gasen emellanåt.

Tror ni detta beror på tändstiften eller är måste jag göra en ventiljustering? Tips?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Låter som ett typiskt fenomen av dålig förbränning. Sitter det halv/helsystem på den? Isåfall så brukar de smälla lite när man släpper på gasen. Sitter det pc3 på den så kan det vara mappen som behöver justeras. Men att byta tändstift är aldrig dumt, se till att du köper rätt stift innan bara. Och har du inte gjort det förut så lämna bort jobbet eller läs på ordentligt.

Mvh Try

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Låter som ett typiskt fenomen av dålig förbränning. Sitter det halv/helsystem på den? Isåfall så brukar de smälla lite när man släpper på gasen. Sitter det pc3 på den så kan det vara mappen som behöver justeras. Men att byta tändstift är aldrig dumt, se till att du köper rätt stift innan bara. Och har du inte gjort det förut så lämna bort jobbet eller läs på ordentligt.

Mvh Try

Sitter halvsystem på den. Ska testa att montera dit originalrör och se om det hjälper. Nix ingen pc3 men det borde man kanske införskaffa för att få en bättre gång på den oavsett. Kollar runt lite på stift nu.

http://www.ebay.com/itm/4-NEW-AUTOL...Parts_Accessories&hash=item4ad04b1c01&vxp=mtr

Hört om Autolite innan? Annars blir det safe med NGK.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Fan vad tråkigt med originalpipa. Se till att stoppa i en PC3:a istället och låt Anderssons Turbo mappa den åt dig. Blir mycket roligare då. Byt stift först bara. Och jag har ingen erfarenhet av Autolite, jag skulle köra på NGK för att vara safe.

/Try

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Beställde NGK stift igår samt nytt luftfilter. Blev riktigt sugen på en PC3 nu. Kollat in lite videos om mappning och det verkar ju vara väldigt enkelt. Har ni testat? Kanske inte blir optimalt? Man kanske bör bänka ändå?

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Ett annat vanligt fenomen på zx10r 06-07 är att stödkontakten inte har ordentlig kontakt. Detta brukar leda till att hojen kan "dö" för en kort stund och sedan hoppa igång igen.
Kompisen hade just detta problem och då blev det ungefär som du beskriver. Han ohmmät kontakten och konstaterade dålig kontakt, skruvade isär och gjorde rent sen blev det bra.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Ett annat vanligt fenomen på zx10r 06-07 är att stödkontakten inte har ordentlig kontakt. Detta brukar leda till att hojen kan "dö" för en kort stund och sedan hoppa igång igen.
Kompisen hade just detta problem och då blev det ungefär som du beskriver. Han ohmmät kontakten och konstaterade dålig kontakt, skruvade isär och gjorde rent sen blev det bra.

No way! Menar du till stödbenet? Det har kärvat lite sista tiden nämligen. Ska kollas upp! Tack!

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Det stämmer, har hört andra med samma problem.
Har du möjlighet så kontrollmät när den är uppfälld, då ska du ha direkt kontakt.

Dra mig baklänges givaren var helt igengeggad och oxiderad. Beställde en bättre begagnad från ebay. Håller tummarna!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...