Ojämn laddning av batteri

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Hej,
När jag skulle hem från jobbet så var hojjen stendöd. Startade med startkablar, dock betedde sig då hojjen konstigt. Varvräknaren gick åt fel håll och lampor blinkade. Så fort jag startade belysningen så ville hojjen dö. Fick köra i 20km/h, så fort jag gasade så hoppade den som en brunstig känguru..

Har laddat upp batteriet (nytt, andra på 1.5 säsong), allt lirar kanon.

Mätte upp Volten. Vid hög tomgång utan belysning 14.2v, när jag startade helljuset blev det strax över 12v....

Något relä som är kasst? Tips mottages tacksamt för jag vet inte var jag skall börja!

Gsxr600 -98
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett vanligt fel är att regulator/likriktaren pajar. Lite mindre vanligt, men händer på hojar som har gått långt, är att statorn pajar.

Det händer även att det blir dålig kontakt i kontaktdonet mellan stator och regulator/likriktaren.

Börja med att kolla att statorn ger rätt spänning på alla tre faser. Gör den det ligger felet troligen i regulator/likriktaren.
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Min R1:a laddade inte pga av bränd stator. Men som sagt mät dom tre faserna på statorn först. Finns youtube klipp hur man gör
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Som sagt, vanligt att laddningsregulatorn går på gixxrar. Beställde precis ett mosfet-kit till min -06:a från roadstercycle.com.

Original eller utbytes fanns inte hemma hos den lokala märkesnasaren och om hojen ändå ska bli stående gynnar jag hellre en amerikansk företagare och satsar på en uppgradering samtidigt. Känns dessutom vettigt att dra ny kabel på en snart 10 år gammal hoj.

$175 inkl monteringsfäste, extra kabel, fett, och internationell frakt.

Du hade tur som kunde köra hem...


ImageUploadedByTapatalk1434947046.610852.jpg
 

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Tack,
Kan man testa laddregulatorn för att veta att det är den?

Och vad är fördelen med Mosfet grejjen?

Kör inte så mkt med hojjen och har tänkt att ha kvar den ett par år, gått 2500mil och är i fint skick i övrigt... Stått still i nästan 10 år innan jag drog igång den förra säsongen...
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Kan man testa laddregulatorn för att veta att det är den?
Man mäter spänningen på batteriet när hojen är igång, precis som du gjort.
Jämför med spänningen när motorn är avstängd. Den ska (såklart) öka till 13-14V när motorn är igång. Upp mot strax under 15V vid bra varv är normalt.

Statorn (själva generatorn) kollar man genom att mäta resistansen i de olika lindningarna. Brukar stå förklarat i reparationsmanual hur man gör och vilka kablar det är.

Och vad är fördelen med Mosfet grejjen?
MOSFET är en förkortning Metal Oxide Semiconductor - Field Effect Transistor. Det är en typ av transistor som har låg s.k. inre resistans. Kort förklarat så ger denna typ av transistorer mindre värmeförluster och håller därmed bättre.

Statorn levererar växelspänning om 50-100V. Laddregulatorn dels likriktar spänningen och reglerar den till cirka 14V genom att "överbliven" spänning kortsluts mot jord. Därav den höga värmeutvecklingen i laddregulatorn. ...och för mycket värme tycker inte elektronik-komponenter om.
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Uteslutningsmetoden funkar också. Om hojen inte laddar fast statorn levererar som den ska så är det i 99% av fallen regulatorn som är kass.

Ladda batteriet och mät om/hur hojen laddar överhuvudtaget. Om svaret är 'nej' och du har ett friskt batteri så går du vidare och mäter hur mycket statorn genererar. Är den också frisk (85V+ på alla tre, ingen kortslutning) så är det garanterat regulatorn.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
samma sak hände på kompisens sv650 när han skulle ha gång den i våras, laddregulatorn hade brunnit upp i slutet av förra året och han hade bytit den, men batteriet verkade ha tagit skada, den gick bra att starta o köra med startkablar från bil, men så fort man kopplade loss den började alla mätare fladdra, hojen hosta och tillslut dö.
lösningen var nytt batteri... (utöver regulatorn han bytte förra året)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att när du mäter spänningen från statorn generatorn med regulatorn bort kopplad så är det växelström, dvs mellan alla tre sladdarna , tre par, så ska det vara 3 x ca 70 VAC vid ca 4000rpm.
kontroll med stoppad motor, de tre sladdarna bort kopplade från regulatorn, lågt motstånd mellan alla tre paren, omkring 1 ohm.
kontroll med stoppad motor, högt motstånd, över 100 kohm mellan sladdarna och hojens chassi. högt motstånd=statorn har inte brunnit, bra !
på min sukka var det laddning regulatorn......
 

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Hej,
Tack för alla svar. Snabb fråga, vart hittar jag laddregulatorn på min gixxr 600 ?

Thx!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej,
Tack för alla svar. Snabb fråga, vart hittar jag laddregulatorn på min gixxr 600 ?

Thx!

Jag gissar under plastkåpan till höger under passagerarsätet. För där satt den på min sv650s från 2000.
du vet nära batteriet. det enda bra. med den placeringen.
på nyare hojar är den placerad för bättre kylning. tex på min gsx1300r sitter den under svingen framför bakhjulet
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan vara batteriet som är dåligt och inte tar emot laddning från mc´n.
Det kan dock funka om man "pressar in" ström med en laddare. Jag hade problem med detta i våras, men bytte batteri och nu funkar det bra :tummenupp
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hur gick det?

Fick mitt kit idag - exakt en vecka efter beställningen lades. Inte dåligt med tanke på avståndet. Dessutom tullas inte hojdelar här :)

ImageUploadedByTapatalk1435577763.756827.jpg
 

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR

Pratade med bike i Trollhättan idag. De ska ha 1000kr för ett begagnat original och 1800kr för nytt eftermarknads(dvs ej orginaldel).

Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?

Det kittet du länkde, är det lätt att byta för en idiot?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det är lätt att byta till det kittet. Det är ju 3 identiska sladdar in från generatorn. Dessa kan kopplas som du vill. Sen är det plus och minus direkt till batteriet.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Pratade med bike i Trollhättan idag. De ska ha 1000kr för ett begagnat original och 1800kr för nytt eftermarknads(dvs ej orginaldel).

Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?

Det kittet du länkde, är det lätt att byta för en idiot?

Som Boris säger är det relativt enkelt. Det du bör vara försiktig med om du löder allt själv (det kittet jag köpte) är att på plus och minus från batteriet rätt i kontakten till regulatorn.

Om du är osäker säljer samma kille olika kit, vissa i stort sett plug and play. Tänk på att en original regulator använder de gamla kablarna och dessa är i de flesta fall av dålig dimension och det är dessutom ganska vanligt att de blivit skadade vid kontakterna, vilka i sin tur ofta är långt ifrån nyskick. Framförallt på de modeller där regulatorn sitter monterad bakom kylaren, duktigt utsatt för väder och vind.

Ta några minuter och kolla på sidan jag länkade till ovan. Börja gärna med videon som visar hur stator, regulator och batteri är kopplade - bra om du inte har koll på hur de olika bitarna funkar ihop.

Välj sen ett kit som du känner att du kan klara av själv. Om du inte är bekant med en lödkolv rekommenderar jag ett av de färdiglödda kitten.

Lycka till.

Nedan bilder på kit som det kom och efter att jag förberett för installation. Efter detta är det bara en kontakt från statorn (som sitter på hojen...) och inkoppling direkt mot batteriet.

ImageUploadedByTapatalk1435710283.262539.jpgImageUploadedByTapatalk1435710295.465842.jpg
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top