Ojämn laddning av batteri

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Välj sen ett kit som du känner att du kan klara av själv. Om du inte är bekant med en lödkolv rekommenderar jag ett av de färdiglödda kitten.
]
Nu är väl inget kablage lött - utan pressat ? (med rätt verktyg)
Lödning är inte optimalt i skakig miljö.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Nu är väl inget kablage lött - utan pressat ? (med rätt verktyg)
Lödning är inte optimalt i skakig miljö.

Jag pressade och lödde alla anslutningar. Upp till var och en hur man vill göra, men jag tror det håller.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?

(vad är en trolig leveranstid på en Mosfet regulator från china ?):huvet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?

(vad är en trolig leveranstid på en Mosfet regulator från china ?):huvet

Det är mycket vanligare att regulatorn dör än statorn. Men mät statorn först
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?
Det sannolika felet är regulatorn. För att kontrollera om generatorn är OK
Ta loss de 3 sladdarna från generatorn till laddningsregulatorn.
1) Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar under 1 OHM. Dvs inga avbrott i generatorn/statorlindningarna.
2) Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Det ska vara mindre än 1 OHM när du lyckats ta dig igenom oxidskikten. Mät sedan motståndet mellan den ena skruven och var och en av de tre generatorsladdarna. Det ska vara mycket högt, motstånd, högre än 100 kOhm, dvs ingen bränd generator/statorlindning med kortis till motorn.
Starta hojen, fortfarande med generatorsladdarna bortkopplade från regulatorn, när motorn gått nån minut och blivit varm, varva upp till ca 4000RPM.
3) Då skall du mäta upp ca 70Volt AC (växelström) mellan generatorsladdarna, mellan sladd 1 och 2 mellan sladd 1 och 3, mellan sladd 2 och 3
dvs 3 x ca 70VAC

Klarar generatorn de här tre testen är det laddningsregulatorn som är paj (det vanliga).
 
Last edited:

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?
Jag köpte en sån till min SV650-03. Den passade egentligen bara till SV1000 men modifierade man kontakterna lite så passade den. Spänningen varierar 13,5-14,5 volt beroende på belastning och varv, men det är inget jag stör mig på. Den har hållit 3 månader i alla fall, dock är jag ganska korta stunder på rött på varvräknaren.
 

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Ort
NewMill (08)
Hoj
En två taktare (300)
Det är mycket vanligare att regulatorn dör än statorn. Men mät statorn först

Ursäkt TS och Boris om jag smyger in en fråga.
Frågan gäller, om du Boris vet vad för referensvärden det är på ljus och tändningsspole till en KTM exc 300 2011?

Har försökt luska fram via återförsäljare och ett antal Googlingar...
Men inte fått några vettiga svar, dessutom så sa en återförsäljare att man inte kan mäta!?
Vilket säger en del om dom...

Äldre årsmodeller och andra modeller av kokusan statorer har jag hittat Ohm värden på, men inte min egen.

//Gocoop
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu har jag mätt upp statorn, lågt motstånd och många volt, uteslutningsmetoden talar för spänningsregulatorn.
Det borde väl i princip funka med vilken regulator som helst väl?
(Det blir någon Mosfet från Kina)
 

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Ort
NewMill (08)
Hoj
En två taktare (300)
Nu är det löst, och det blir till att byta stator.
Men typbeteckningen på statorn går jag bet på...

Lite trådkap kanske, men ändå inom samma område. Så det blir en liten ursäkt till TS...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu har jag mätt upp statorn, lågt motstånd och många volt, uteslutningsmetoden talar för spänningsregulatorn.
Det borde väl i princip funka med vilken regulator som helst väl?
(Det blir någon Mosfet från Kina)

Du kan i stora drag ta vilken 3fas PM regulator som helst.Vettigast är dock att ta en av Mosfet typ då dom har längre livslängd
och lägre förluster
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top