ojämn tändning ?

leon grimaldi

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
zx12r
Jag har ett jobbigt problem med min zx12r -01. Den tänder stundvis bara på 3 burkar under 5 tusen varv. Dvs det är inte konsekvent utan felet kommer då och då. Den kan tom lägga av när man växlar ner inför ex en rondell. Jag har kollat power commandern och den är hel (enligt moto speed) stift och hattar verkar också okej. Jag har mätt motstånden i dem och det verkar vara i gått skick. Men det är ju svårt att mäta en övertändning men inget på stiften talar för det. Den är trögstartad och går väldigt ojämt vid tomgång och bättrar på sig när varven ökar. Avgaserna bolmar inte svart utan det är normala. Hojen går bra när man väl har varven uppe så den är körbar men jävligt dryg om man vill köra under 100kmh. Vad kan detta knas bero på...tacksam för tips som kan hjälpa mig på vägen..

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
leon grimaldi skrev:
2287009 Jag har ett jobbigt problem med min zx12r -01. Den tänder stundvis bara på 3 burkar under 5 tusen varv. Dvs det är inte konsekvent utan felet kommer då och då. Den kan tom lägga av när man växlar ner inför ex en rondell. Jag har kollat power commandern och den är hel (enligt moto speed) stift och hattar verkar också okej. Jag har mätt motstånden i dem och det verkar vara i gått skick. Men det är ju svårt att mäta en övertändning men inget på stiften talar för det. Den är trögstartad och går väldigt ojämt vid tomgång och bättrar på sig när varven ökar. Avgaserna bolmar inte svart utan det är normala. Hojen går bra när man väl har varven uppe så den är körbar men jävligt dryg om man vill köra under 100kmh. Vad kan detta knas bero på...tacksam för tips som kan hjälpa mig på vägen..

Hade samma symptom (startsvårigheter när den är kall o ingen/dålig tomgång förren den är varm o då orolig)o det visade sig att jag hade 0(noll) spel på minst två insugsventiler dvs dom stängde inte helt, väntar på verkstadstid nu o hoppas att jag äntligen hittat felet..

leon grimaldi

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
zx12r
nosense skrev:
2287025 Hade samma symptom (startsvårigheter när den är kall o ingen/dålig tomgång förren den är varm o då orolig)o det visade sig att jag hade 0(noll) spel på minst två insugsventiler dvs dom stängde inte helt, väntar på verkstadstid nu o hoppas att jag äntligen hittat felet..

tack för tipset det där låter faktiskt troligt. Ska kolla upp det. man e ju lite orolig för felsök på verkstad de brukar skena i väg i tusenlappar. :)

#Olsson# skrev:
2287039 Om du inte provat det redan så är en självklar test att koppla bort Power Commandern.
Den har vi kopplat bort och undersökt på moto speed. Men felet var ej där. Vi körde även den i bänken då syptomen återkom sporadiskt. Tyvär så hade de inte tid att ta in den. Garanterat ett skit fel som man kommer att garva åt när sommaren är över och man preterat 50 mil på fanskapet.

leon grimaldi

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
zx12r
löst :)

jag har skruvat runt lite i hojen och gått igenom både insprutning och tändning. Nu rullar hojen som den ska. Vad som var fel ? ja det vet jag faktiskt inte men jag förmodar dålig kontakt till en av insprutningskontakterna men jag vet inte säkert.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!