ojletrycks lampa r1

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Startade den och varmkörde, och efter ett tag tändes oljelampan, så jag slog av direkt. Sedan provade jag att starta den igen, efter ca: 2 min och då lyste den inte längre, varvade på ordentligt och körde en sväng och den tändes aldrig mer, men man undrar ju varför den tändes från början, kollade oljenivån och den va mitt imellan min och max
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Dicken32 skrev:
Startade den och varmkörde, och efter ett tag tändes oljelampan, så jag slog av direkt. Sedan provade jag att starta den igen, efter ca: 2 min och då lyste den inte längre, varvade på ordentligt och körde en sväng och den tändes aldrig mer, men man undrar ju varför den tändes från början, kollade oljenivån och den va mitt imellan min och max

Det är inte en tryckvakt det är bara nivå den går på. Är det en av dom tidiga modellerna är den dessutom tokkänslig. Inget att oroa sig för mao.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det står väl i manualen att den kan tändas kortvarigt innan den blivit varm. Jag brukar fylla på lite olja så fort jag har chansen om den tänts kortvarigt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Stämmer så bra som föregånde sagt.
Min lampa tändes första gången i ytterfil på Autobahn, bra var farten också, liiiite panik innan jag kunde stanna och konstatera att det var nivå och inte tryckgivare :)

Jag har haft bort min givare för att se om det är något fel man den är ok, nivån måste ligga nära max för att säkert inte indikera.

Är det nivågivare på alla R1or oberoende av årsmodell?
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Ja det är en 00:a och idag körde jag 40 mil med den, och lampan har inte lyst en enda gång nu så, va nog bara nått spel den fick, skönt att de bara va nivån iaf så de inte va trycket :/
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
visst är det samma sak med en yzf750r (93:a). har hänt mig två gånger att den blinkat till under körning. Blir lika nervös varje gång.
 

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
Dicken32 skrev:
Startade den och varmkörde, och efter ett tag tändes oljelampan, så jag slog av direkt. Sedan provade jag att starta den igen, efter ca: 2 min och då lyste den inte längre, varvade på ordentligt och körde en sväng och den tändes aldrig mer, men man undrar ju varför den tändes från början, kollade oljenivån och den va mitt imellan min och max


OJ ! Fler som råkat ut för detta ? Det hände mig oxo mellan tierp och uppsala..
Då hade jag legat på hårt i 15 mil (så fort det går på E4 norrut..)
Som andra i tråden sagt blir man lite nervös när lampan tänds i 200kmh och på ca 8000 varv som var mitt fall.
När lampan lyste till slog jag direkt av på varvtalet och körde långsamt på typ 5000 varv, då slocknade den. Den lyste aldrig mer efter detta.
Jag hade bytt olja dagarna innan och fyllt på exakt 2.9 liter som det står i manualen, men jag fyllde raskt på 1 till 2 dl extra efter det som hände.
Så nu är den på övre sidan glaset.

:tungan
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
R1-motorn vill alltid vara uppfylld till maxsträcket i glaset för att inte varna för låg oljeNIVÅ. Söker man i teknikforumet så får man en hel hög trådar att läsa om detta.

Edit: När man byter olja så är angivelsen i manualen/på motorblocket bara ett riktmärke. Kolla alltid i nivåglaset så att det inte är för mycket eller för lite.
 
Last edited:

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Kings Ports Place - GBG
Hoj
2009 R1, 2008 848
Detta tycks ju vara ett ganska generellt problem för R1orna..
Hände mig i förra veckan när man cruisade på E6:an i dryga 145 km/h, svagt uppför då började oljelampan lysa..
Shit, tänkte jag för man blir ju lite spak när en ilsken röd lampa lyser, slog av lite, gick ner i 125 km/h ung. och när det planade ut så slockande den.
Motorn var klart varm när detta hände.
Senare på eftermiddag på bankörningen på FMK var det inga som helst problem med detta, men man undrar ju ändå liite..
Verkar som ett problem vid svagt uppförslut och relativt höga varvtal (> 5.500 rpm) och konstant fart..

Ja-ja, i vilket fall så är det skönt? att höra att man inte är ensam om denna R1 egenhet!? :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top