Okänsliga stövlar vid växling SIDI

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Har precis köpt ett par Sidi stövlar. Det är hårdare/tjockare än mina Dainese stövlar.
Detta har gjort att jag missat en massa växlingar i tron att jag växlat upp till 6:an, men i själva verket endast legat i 4:an.

Likaså när jag växlar ned så har jag hamnat i friläge. Lite otäckt när man inte känner med foten när en växling gått in.

Någe bot på mitt stora problem:va

Du skulle gjort som jag och provsuttit en hoj med stövlarna på. Innan du betalade.

Jag kollade också på ett par Sidi, skitsnygga och satt som en (två?) smäck! Men när jag torrväxlade sittandes på en hoj var det inte svårt att bestämma sig för att inte köpa dom.

Som svar på din fråga skulle jag sälja stövlarna innan jag begagnat dom för mycket och köpa ett annat par.

Har du prövat med att prata ut med dom? Dom kanske inte vet att dom e okänsliga? Känslor e viktigt.
Sen att du inte vet vilken växel du har i ,speciellt om du inte vet om det e 4an eller 6an , är lite anmärkningsvärt.:va

Last edited:
Du skulle gjort som jag och provsuttit en hoj med stövlarna på. Innan du betalade.

Jag kollade också på ett par Sidi, skitsnygga och satt som en (två?) smäck! Men när jag torrväxlade sittandes på en hoj var det inte svårt att bestämma sig för att inte köpa dom.

Som svar på din fråga skulle jag sälja stövlarna innan jag begagnat dom för mycket och köpa ett annat par.

Jag får behålla dem. Får väl vänja mig. Gör jag inte det så får jag väl sälja dem. Suck....

Har du prövat med att prata ut med dom? Dom kanske inte vet att dom e okänsliga? Känslor e viktigt.

Ja, jag har provat, men de är tystlåtna. :confused:

Last edited:
Tror inte det är en vanesak eller att de mjuknar lite med tiden...då? Menar när jag körde med körskolans utrustning så ingav de lika mkt skyddskänsla som ett par foppatofflor = de var väldigt tunna och mjuka. Innan uppkörningen hade jag skaffat egen utrustning men valde körskolans loafers istället just för att jag tyckte att jag hade på tok för dålig känsla med mina nya stövlar.

När lappen väl var tagen körde jag med mina stövlar naturligtvis och vande mig ganska snabbt, kört med dem värt att nämna på 4 olika hojar och det har gått hur bra som helst. Dessa var iofs inte särskilt hårda men jämförelsevis så var det stor skillnad + att de var högre från sula upp över tårna än körskolan. När jag sedan köpte ett par räserstövlar så var det också en omställning men även här vande jag mig ganska snabbt utan att ställa om något på hojen.

Har inga problem med ned eller uppväxlingar med mina sidi,när petaren nått ändläge brukar växeln vara i.

Enda kan vara i långa högerböjar när man hänger ut att man inte släpper ned petaren till neutralläge men det märks när man försöker växla,händer ju inget när man släpper kopplingen så då är det bara göra om.

Ta för vana att alltid flytta ut,bak eller överdrivet vinkla foten mellan växlarna så petaren garanterat är i neutralläge,sen är det bara att trycka eller lyfta tills det tar stopp.

Henrik

Har inga problem med ned eller uppväxlingar med mina sidi,när petaren nått ändläge brukar växeln vara i.

Enda kan vara i långa högerböjar när man hänger ut att man inte släpper ned petaren till neutralläge men det märks när man försöker växla,händer ju inget när man släpper kopplingen så då är det bara göra om.

Ta för vana att alltid flytta ut,bak eller överdrivet vinkla foten mellan växlarna så petaren garanterat är i neutralläge,sen är det bara att trycka eller lyfta tills det tar stopp.

Henrik

Precis det problemet hade jag med mina Sidi Vertigo Corsa men nu har de börjat funka bättre, kanske har jag vant mig eller så har stöveln blivit mjukare eller lite av båda.

Jag hade rejält jobbigt med våra cyklar när jag bytte till Daytona-pjuck. Dessa var mycket tjockare och okänsligare än de Sidi jag hade innan, men efter att noggrant justerat växelpetarens läge funkar det ypperligt. Det är viktigare än man tror att ha rätt vinkel och avstånd på både fot- och handreglage!

Man vänjer sig. Jag har ett par rätt stela SIDI OnRoad men eftersom jag aldrig kört i något annat så har jag inte märkt att de skulle vara svårare än några andra. Man får vara lite bestämd när man växlar bara.

det blir inte bättre. Man bara retar sig mer och mer. Tror att lösningen är att sälja de snabbt på blocket, och köpa ett par TCX / Puma som har mkt mer känsla

Är det inte dags att spamma sönder den här tråden nu?

Tycker han fått nog med seriösa svar och Ivil var ju inne på spam-spåret redan i snörets början. :)

Fast vem vet, TS kanske är för känslig... :D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...