OK att ersätta torxskruv med insexskruv i motorfästet?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Köpa nya bultar till rizomas kraschpuckar

Hej!

Jag behöver byta ut två bultar som sitter i motorfästet på hojen när jag ska montera kraschpuckar. Orginalskruvarna är för korta och jag fick inte med rizoma-skruvarna.
Tänkte köpa universal insexskruvar på bauhaus samt nya insexhylsor som passar momentnyckeln. Orginal är det stora torxskruv(T55).

Är det en dålig ide eller vad säger ni? De ska dras med 80 nm om det spelar någon roll.

mvh// Jocke

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skruvskallens fattning har inget med förbandet att göra. Passar en insex av korrekt kvalité rent fysiskt så duger det utmärkt. 8.8 kvalité är att rekommendera

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Nu har jag ägnat ett par dagar till att köpa skruvar från olika ställen och lagt runt 1000 kr (momentnyckel, torxhylsor, insexhylsor och en jävla massa bult) för att sedan upptäcka att de inte passar.
Jag behöver m12 och en ska vara ca 4-5cm lång och den andra ska vara 7-9 cm lång.
Jag har hittat dessa på swedol men gängorna är för "grova".
Jag behöver m12 med fingänga 1,5.
Var får jag tag på det?

Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Nu har jag ägnat ett par dagar till att köpa skruvar från olika ställen och lagt runt 1000 kr (momentnyckel, torxhylsor, insexhylsor och en jävla massa bult) för att sedan upptäcka att de inte passar.
Jag behöver m12 och en ska vara ca 4-5cm lång och den andra ska vara 7-9 cm lång.
Jag har hittat dessa på swedol men gängorna är för "grova".
Jag behöver m12 med fingänga 1,5.
Var får jag tag på det?

http://www.swebolt.se

Jag har handlat av dom över disk i Tranås. Vettiga priser, trevligt bemötande och ett bra sortiment.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köpte såna på lantmännen. Tror jag gav 16:- för fyra stycken.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
M12 med fingänga (1,25 eller 1,5) med torg eller insex är omöjligt att hitta i Sverige. De som finns har 6-kanthuvud. Jävligt illa. Jag blev tvungen att köpa från Kina.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Wurst har bäst sortiment när jag letat fingängat, men som du säger, det är nog svårare med insex eller torqs.

Probolt har ett rätt sinnessjukt sortiment( fast de är inte billiga), där brukar jag hitta när jag inte hittar nån annanstans.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...