Ok....Honda VF1000F -84 och hur dålig den är...

SveinT

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Skien, Norge
Hoj
Honda V45 Sabre, V65 Sabre
Hei "Dr. Bike"

Vi er flere fra nettklubben SabMag Scandinavia
som har lest din post på sporshoj etter tips.
SabMag har medlemmer fra hele Skandinavia,
som navnet sier.

Jeg må få lov til å rette en hel del på din
"doktoravhandling" om klassiske V4.

Jeg er selvfølgelig enig i at det var et
misstak at Honda ikke linjeboret (arrborret)
toppene fra starten av.
Etter det jeg vet, så ble det ALDRI "arrborrat"
noen topper "i smyg", i alle fall aldri her i Norge !!

Det ble byttet kamaksler, vippearmer, kambukker,
H-oljerør i toppene, kamkjedestrammere og bakre banjobolt
på oljerør ved start ut fra gearkasse.
Jeg har forresten en kvitto på alt dette fra en kjent
Hondaforhandler datert 1987, gjort på min VF750S....

Åpning på smørehull, endring/flytting av smørehull på kammer,
herding av kammer, kamkjedestrammere, etc etc ble endret flere ganger.

At du ikke nevner det spesielle kamspenningsverktøyet som kom fra Honda
i 1985, og at du heller ikke nevner Dave Dodges oilmod,
får meg til å tro at du ikke har oppdatert deg på disse motorene
på mange mange år. Dessuten var det mangelen på olje som var
hovedproblemet i alle år, løsningen finnes i form av oilmod.

Linjeborring ble levert fra 1986, fra spesifisert motornr >,
med da var det omtrent kun Usa og
Canada markedet som fikk nyproduserte motorsykler, av typen
V65 og 700 Magna. Yep, de har halvmåner i gummi .
Supermagna fra 87 og 88 har denne løsningen
alle sammen... Noen VF1000 F & R har det også, de aller siste produserte.
Jeg har bevis i form av bilder ... ;-)

Om du skal se om en eldre VF750 er moddet ?
Du demonterer øvre topp/ventildeksel. Om modifiseringen er
gjort på Hondaverksted så skal H-oljerøret måle 6.4 mm.
Det originale fra 1982-84
målte 4.8 mm. 6.4 mm rør kom fra 1985 modell (produsert 1985>)
(Røret er da en del av "mod-pakken" som skulle byttes)
Siste kamkjedestrammer som fungerer best har doble hull
for sikringssplint som indikasjon.

Jeg skal ikke skrive noen lang roman her videre,
men ber deg og andre interesserte om å
lese sidene www.honda-v4.com (skandinavisk)
og de amerikanske sidene og forum.
Jeg foreslår at du/dere begynner her :

http://www.honda-v4.com/sabmag/bigert/davedodge.html

http://www.honda-v4.com/sabmag/techinfo.html

Vi har også et forum som har tilleggsinfo og mindre updates..

Se også her - bra historie :
http://www.honda-v4.com/sabmag/bo_lennartson.html

Med beste V4-hilsen
Svein Tore
SabMag Scandinavia
www.honda-v4.com
 
Last edited:

cancerman

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Skänninge
Hoj
vf 1000f
vf1000f

Hej jag har själv alldeles nyss köpt en vf1000f en 84:A och har tidigare haft en vf750s 82:a o de jag har hört av min svärfar som har åkt o skruvat vf i många år är att det va på dom äldre vf maskinerna som kammarna va dåliga alltså 82 o tidigare för dom använde dålig legering i det material dom gjorde kammarna av sen upphörde problemet..... jag har en vf1000f som går kanon har rullat 7000 mil o går som en dröm inte ett odjud från motorn=)
 

tobbo166

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
spekulant
Knack från Honda VF1000F, 1984

Hej!

Om den knackar, är det bara justera ventilerna, eller kan det vara något annat, dyrare, problem? Det låter inte som lagren, ljudet hörs från både främre och bakre cylinderparen, ovanpå. Kan man därför utesluta dyra lösningar som att byta hela kammen eller så?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Usch, jag gillar inte att skaka liv i såna här gamla trådar men ibland kanske man måste. :gnissla
Det verkar vara väldigt olika hur folk uppfattar dessa maskiner.
I alla fall, finns det mer och fräsch - gärna självupplevd- information om dessa gamla skönheter?

Information som ger en fin checklista för latmaskar vid köp alltså. :rolleyes:

Ex. Kolla upp att :
1.Saken X finns
2.Saken Y är bytt
3.Ljudet Z inte hörs

Ni fattar.
Fyll på!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Två lite modifierade VF 1000 F. :)
 

Bifogat

  • vf1000dragpipesm9.jpg
    vf1000dragpipesm9.jpg
    60.6 KB · Visningar: 163
  • myride-user-33-img.jpg
    myride-user-33-img.jpg
    61.5 KB · Visningar: 140

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Ort
Umeå
Hoj
Honda 750 café -75
Hade en vf750f ett tag, ett par år, en -84 tror jag. Hade gått kanske 5 nånting minns inte riktig. Blev avrådd att köpa den men köpte ändå. Den rasslade hela tiden lite på lägre varv men blev helt tyst över ett visst varvtal. Sålde till en bekant som hade den ett tag utan ras och så vitt jag vet lever den än..
Största problemen jag minns var att en plastplugg i kylaren började läcka, fick byta stift för att den började misstända en gång och så gick varvräknarnålen av ett par gånger, gick att limma...
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top