SveinT
Ny medlem
Hei "Dr. Bike"
Vi er flere fra nettklubben SabMag Scandinavia
som har lest din post på sporshoj etter tips.
SabMag har medlemmer fra hele Skandinavia,
som navnet sier.
Jeg må få lov til å rette en hel del på din
"doktoravhandling" om klassiske V4.
Jeg er selvfølgelig enig i at det var et
misstak at Honda ikke linjeboret (arrborret)
toppene fra starten av.
Etter det jeg vet, så ble det ALDRI "arrborrat"
noen topper "i smyg", i alle fall aldri her i Norge !!
Det ble byttet kamaksler, vippearmer, kambukker,
H-oljerør i toppene, kamkjedestrammere og bakre banjobolt
på oljerør ved start ut fra gearkasse.
Jeg har forresten en kvitto på alt dette fra en kjent
Hondaforhandler datert 1987, gjort på min VF750S....
Åpning på smørehull, endring/flytting av smørehull på kammer,
herding av kammer, kamkjedestrammere, etc etc ble endret flere ganger.
At du ikke nevner det spesielle kamspenningsverktøyet som kom fra Honda
i 1985, og at du heller ikke nevner Dave Dodges oilmod,
får meg til å tro at du ikke har oppdatert deg på disse motorene
på mange mange år. Dessuten var det mangelen på olje som var
hovedproblemet i alle år, løsningen finnes i form av oilmod.
Linjeborring ble levert fra 1986, fra spesifisert motornr >,
med da var det omtrent kun Usa og
Canada markedet som fikk nyproduserte motorsykler, av typen
V65 og 700 Magna. Yep, de har halvmåner i gummi .
Supermagna fra 87 og 88 har denne løsningen
alle sammen... Noen VF1000 F & R har det også, de aller siste produserte.
Jeg har bevis i form av bilder ... ;-)
Om du skal se om en eldre VF750 er moddet ?
Du demonterer øvre topp/ventildeksel. Om modifiseringen er
gjort på Hondaverksted så skal H-oljerøret måle 6.4 mm.
Det originale fra 1982-84
målte 4.8 mm. 6.4 mm rør kom fra 1985 modell (produsert 1985>)
(Røret er da en del av "mod-pakken" som skulle byttes)
Siste kamkjedestrammer som fungerer best har doble hull
for sikringssplint som indikasjon.
Jeg skal ikke skrive noen lang roman her videre,
men ber deg og andre interesserte om å
lese sidene www.honda-v4.com (skandinavisk)
og de amerikanske sidene og forum.
Jeg foreslår at du/dere begynner her :
http://www.honda-v4.com/sabmag/bigert/davedodge.html
http://www.honda-v4.com/sabmag/techinfo.html
Vi har også et forum som har tilleggsinfo og mindre updates..
Se også her - bra historie :
http://www.honda-v4.com/sabmag/bo_lennartson.html
Med beste V4-hilsen
Svein Tore
SabMag Scandinavia
www.honda-v4.com
Vi er flere fra nettklubben SabMag Scandinavia
som har lest din post på sporshoj etter tips.
SabMag har medlemmer fra hele Skandinavia,
som navnet sier.
Jeg må få lov til å rette en hel del på din
"doktoravhandling" om klassiske V4.
Jeg er selvfølgelig enig i at det var et
misstak at Honda ikke linjeboret (arrborret)
toppene fra starten av.
Etter det jeg vet, så ble det ALDRI "arrborrat"
noen topper "i smyg", i alle fall aldri her i Norge !!
Det ble byttet kamaksler, vippearmer, kambukker,
H-oljerør i toppene, kamkjedestrammere og bakre banjobolt
på oljerør ved start ut fra gearkasse.
Jeg har forresten en kvitto på alt dette fra en kjent
Hondaforhandler datert 1987, gjort på min VF750S....
Åpning på smørehull, endring/flytting av smørehull på kammer,
herding av kammer, kamkjedestrammere, etc etc ble endret flere ganger.
At du ikke nevner det spesielle kamspenningsverktøyet som kom fra Honda
i 1985, og at du heller ikke nevner Dave Dodges oilmod,
får meg til å tro at du ikke har oppdatert deg på disse motorene
på mange mange år. Dessuten var det mangelen på olje som var
hovedproblemet i alle år, løsningen finnes i form av oilmod.
Linjeborring ble levert fra 1986, fra spesifisert motornr >,
med da var det omtrent kun Usa og
Canada markedet som fikk nyproduserte motorsykler, av typen
V65 og 700 Magna. Yep, de har halvmåner i gummi .
Supermagna fra 87 og 88 har denne løsningen
alle sammen... Noen VF1000 F & R har det også, de aller siste produserte.
Jeg har bevis i form av bilder ... ;-)
Om du skal se om en eldre VF750 er moddet ?
Du demonterer øvre topp/ventildeksel. Om modifiseringen er
gjort på Hondaverksted så skal H-oljerøret måle 6.4 mm.
Det originale fra 1982-84
målte 4.8 mm. 6.4 mm rør kom fra 1985 modell (produsert 1985>)
(Røret er da en del av "mod-pakken" som skulle byttes)
Siste kamkjedestrammer som fungerer best har doble hull
for sikringssplint som indikasjon.
Jeg skal ikke skrive noen lang roman her videre,
men ber deg og andre interesserte om å
lese sidene www.honda-v4.com (skandinavisk)
og de amerikanske sidene og forum.
Jeg foreslår at du/dere begynner her :
http://www.honda-v4.com/sabmag/bigert/davedodge.html
http://www.honda-v4.com/sabmag/techinfo.html
Vi har også et forum som har tilleggsinfo og mindre updates..
Se også her - bra historie :
http://www.honda-v4.com/sabmag/bo_lennartson.html
Med beste V4-hilsen
Svein Tore
SabMag Scandinavia
www.honda-v4.com
Last edited: