OK,inser att detta är som att svära i kyrkan...

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett bajsbrunt hus
Hoj
sätaekserr sjufemti
Trevligt vrid

Jag provade på en sk öppethusdag i avesta för 1mån sen och blev positivt överraskad av bl.a vridet. Cykeln hade inga effektpucklar utan bara ett gott jämnt vrid hela vägen.

Personligen tycker jag hojen ser bra ut med uppdragna pipor och enkelsving (ducceplagiat). Med kardandrift slipper man smörja kedjan i tid och otid samt att bakhjulet blir mindre skitigt. Skitbillig försäkring tror maxbeloppet var 4500:-/helår helförsäkring.

Sen finns det ju nackdelarna....Posörfaktorn är 1000ggr mindre än på en Retta. Utformningen på motorn som gör så att hojen svänger i sidled men det blir en vanesak.

Men jag skulle gärna kunna tänka mig köpa en om jag hade stålarna.


Men nån vxlindikator hittade jag inte, den finns däremot på offroaden R1150GS som liknar mer en kamel än en hoj.
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Gustav1 skrev:
TL1000 är så pass tung alltså? (Relativt)

Jag vägde min med halv tank, 206 kg vägde den då. Sen har den 107 Nm, inte 90. Men jag har en -97:a. Vet inte var 90 Nm kommer från, kanske dom är stryp på senare årsmod?

En sak som jag och många fler funderat över är varför så få BMW-ägare customiserar och bygger om hojen? Är den perfekt från början eller är det en annan typ av folk som kör BMW? Hade man råd att ha flera hojar skulle det stå en BMW i mitt garage för europasvängar och längra resor.
 

XXXX

experience,..what's that?
Gick med
3 May 2003
Ort
Någonstans
Hoj
FZR1000, TT600R
R1100S är en härlig hoj med hyfsad effekt, enormt vridmoment, ABS-bromsar, suverän fjädring, underhållsfri kardan.....och extremt billig försäkring :tummenupp

Köp och njut, det skulle jag gjort om pengarna funnits... :squid
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag skulle hellre köpa en äldre japshoj än en ny BMW.
Men smaken är som baken, men då de inte tillverkar sporthojar så är nog inte erfarenheterna så stora på detta forum.
Jag tycker de ser fula ut och så är det ju mest gammla gubbar som kör dem med en massa eluppvärmda delar:)
Tänk dig en sån där komplett med den där BMW hjälmen som man kan fälla upp hela framdelen på.
Skulle nån tvinga på mig en så valde jag nog en sån där stor ökenracer.
 

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
XXXX skrev:


Köp och njut, det skulle jag gjort om pengarna funnits... :squid


Ni måste ju se helheten... Totalekonomiskt ÄR det billigare med en BMW än en Japps, ( iaf för mig som är 24 och bor i storstad).
Det var enbart för försäkringen jag köpte min, men det är en ruskigt trevlig hoj :tummenupp

Och i vinter blir det kolfiber och chiptrimmning för hela slanten,,, jiiihhaaa!!! :D :D
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Vad som är en "Riktig Sporthoj" är en defintionsfråga där alla här på forumet givetvis har sin egen gränsdragning, och hojarna på det här Sporthoj-forumet inbegriper en stor bredd av hojtyper varav många svävar i utkanten av vad som kallas "Sporthoj", kanske mer än R1100S, men är ju kul med en viss bredd av hojtyper på forumet så länge det inte handlar om "chåppers"?! Vad var det någon sa, "Det är tanken som räknas"??

Tycker personligen att R1100S har hjälpt till att tvätta bort "gubbstämpeln" från BMW. R1100S är ju en "Sport-touring-hoj", antagligen varken bättre än sämre än tex min gamla VTR1000.

Har ett par kompisar med R1100S, verkar störtnöjda, fart runt som dårar både på bana och krokvägar, och vad dom är mest rädda för just nu är att det ska gå åt hel....te med den låga premien när allt fler upptäcker kombinationen hyfsat kul hoj/låg premie... :D (Känner vi igen det från Triumph Daytona...)

Så, om du provkör/provkört, och gillar hojen, köp den! Tycker i alla fall jag, men å andra sidan så räknas nog inte jag med VTR1000 som "riktig" Sporthojåkare heller... :eek: :confused:

/B
 

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
benkar skrev:

Har ett par kompisar med R1100S, verkar störtnöjda, fart runt som dårar både på bana och krokvägar, och vad dom är mest rädda för just nu är att det ska gå åt hel....te med den låga premien när allt fler upptäcker kombinationen hyfsat kul hoj/låg premie... :D (Känner vi igen det från Triumph Daytona...)

/B

Och vi ber till gudarna att vi får behålla vår låga premie... :bow
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Re: Trevligt vrid

Linkan skrev:
Personligen tycker jag hojen ser bra ut med uppdragna pipor och enkelsving (ducceplagiat).

NR750 var före Ducati med dom prylarna.


Linkan skrev:
Posörfaktorn är 1000ggr mindre än på en Retta.

På riktigt? Och?

Linkan skrev:
Utformningen på motorn som gör så att hojen svänger i sidled men det blir en vanesak.

Hur svänger du?
 

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett bajsbrunt hus
Hoj
sätaekserr sjufemti
Re: Re: Trevligt vrid

Ninja-Mackan skrev:



quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Linkan
Personligen tycker jag hojen ser bra ut med uppdragna pipor och enkelsving (ducceplagiat).
--------------------------------------------------------------------------------


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Ninja-Mackan
NR750 var före Ducati med dom prylarna.
--------------------------------------------------------------------------------

Sorry ej påläst ordentligt men jag sa att det inte var ngt dåligt med det, har inte sett en NR750 i baken, inte omöjligt att den ser bra ut åxå



quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Linkan
Posörfaktorn är 1000ggr mindre än på en Retta.
--------------------------------------------------------------------------------


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Ninja-Mackan
På riktigt? Och?
--------------------------------------------------------------------------------

Bra om man inte vill vara som alla andra, jag åker hellre bumsen än rettan pga jag tycker att rettan är för vanlig men många vill bara stila framför sibyllakiosken för fjortisarna och då är väl rettan mera till lags (har jag fått för mig ivarjefall). Sen är väl inte alla retta ägare så.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Linkan
Utformningen på motorn som gör så att hojen svänger i sidled men det blir en vanesak.
--------------------------------------------------------------------------------


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Ninja-Mackan
Hur svänger du?
--------------------------------------------------------------------------------

Stå på tomgång och dra till på rullen så känner man när motorn drar cykeln i sidled, förmodligen så har väl Moto Guzzi samma "problem" med tanke på att dem åxå har sin vev i färdriktningen.


 
Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Rent praktiskt så är det väl bättre med motoraxeln i längsled? Mindre gyrokrafter. Varva ur en fyrcylindrig motor och du får gyrokrafter som gör hojen mer trögstyrd. Du märker aldrig att motorn vrider i sidled på en BMW när du kör.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top