Okdistans Beringer 4:a

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Har köpt hjul med en Beringer 4 kolvare i fronten , en fråga hur i f...ser okdistansen ut då både originalets ok och denna ligger i "samma linje"
men då skall ju 4 kolvarn ut för att passa 320 skivan , samt att det är ju naturligt vis inte samma bult delning (cc).
Är det nån som har nåra bilder på en sån!! för i min iver att tillverka en själv så kanske jag kan få lite hum om hur det ser ut att "smida" till en..........
Hojen är en 640 -02
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beringer gör modellanpassade ok och de passar rakt av utan adaptrar och distanser. Det enda jag gjort är att jag har en 1,5mm distans på vänster sida trädd över hjulaxeln för att få hela skivan lite bättre centrerad (och det gäller även för motomasterskivan jag har för 18/21-hjulen). Beringerskivan är på 310mm.

Till vilken hoj och årsmodell är ditt ok ? Är den anpassad för USD WP-gaffeln ?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har gjort egna distanser som passar mellan original suzukigaffel och brembo-ok. Vet inte om du har nytta av mina erfarenheter, men principen är väl samma. Använd aluminium som du fräser till lämplig form och hålbild. För rätt mått, tillverka en plåtbit med hålen rätt utsatta, här kan du testa så att oket kommer lagom långt ut på skivan, shimsa sedan med brickor så att oket centrerar omkring skivan. Därefter är det bara att mäta hur mycket du ska fräsa. Mej tog det 3 timmar att exprimentera fram rätt hålbild, därefter 10 minuter att shimsa för att centrera. Sedan börjar det roliga! Fräsarbetet tog för 2 ok ca 15 timmar för en nybörjare på fräsning.
 

Bifogat

  • Bromsbild0007.JPG
    Bromsbild0007.JPG
    73.7 KB · Visningar: 95

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
TomK skrev:
Beringer gör modellanpassade ok och de passar rakt av utan adaptrar och distanser. Det enda jag gjort är att jag har en 1,5mm distans på vänster sida trädd över hjulaxeln för att få hela skivan lite bättre centrerad (och det gäller även för motomasterskivan jag har för 18/21-hjulen). Beringerskivan är på 310mm.

Till vilken hoj och årsmodell är ditt ok ? Är den anpassad för USD WP-gaffeln ?
Det vet jag ej!!! jag köpte detta kit av en kille som hade det på en VOR enduro.
Problemet är ju håldelningen mellan denna och original , och som jag ser det så måste jag schimsa (mellan gaffel och hjul på axeln!! problemet då är att då blir hjulet o centrerat mellan gaffel benen!!)så att jag får mer space mellan skiva / fäste typ 5mm för att göra en "plåt" med original delning till Ber. oket///A
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Nr:18 skrev:
Jag har gjort egna distanser som passar mellan original suzukigaffel och brembo-ok. Vet inte om du har nytta av mina erfarenheter, men principen är väl samma. Använd aluminium som du fräser till lämplig form och hålbild. För rätt mått, tillverka en plåtbit med hålen rätt utsatta, här kan du testa så att oket kommer lagom långt ut på skivan, shimsa sedan med brickor så att oket centrerar omkring skivan. Därefter är det bara att mäta hur mycket du ska fräsa. Mej tog det 3 timmar att exprimentera fram rätt hålbild, därefter 10 minuter att shimsa för att centrera. Sedan börjar det roliga! Fräsarbetet tog för 2 ok ca 15 timmar för en nybörjare på fräsning.
15 tim jag svettas redan........det som är retligt är att det "nästan" passar!! :confused:
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Anders 640 skrev:
Det vet jag ej!!! jag köpte detta kit av en kille som hade det på en VOR enduro.
Problemet är ju håldelningen mellan denna och original , och som jag ser det så måste jag schimsa (mellan gaffel och hjul på axeln!! problemet då är att då blir hjulet o centrerat mellan gaffel benen!!)så att jag får mer space mellan skiva / fäste typ 5mm för att göra en "plåt" med original delning till Ber. oket///A

Ajdå, då har du gjort en miss om du inte fick det riktigt billigt... Skaffar man Beringer-ok som är gjort för KTM (av bestämd årsmodell) passar det rakt av - en av fördelarna med "modellanpassat".
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Anders 640 skrev:
15 tim jag svettas redan........det som är retligt är att det "nästan" passar!! :confused:
om du är intreserad av ett byte så har jag ett ISR 6 kolvsok med 40mm fäste
som har setat på en VOR. då behöver du bara handla eller tillverka en distans som finns klara att montera på..
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Tamtech skrev:
om du är intreserad av ett byte så har jag ett ISR 6 kolvsok med 40mm fäste
som har setat på en VOR. då behöver du bara handla eller tillverka en distans som finns klara att montera på..
Det känns som att jag har problemet kvar då då detta ok också kommer från en VOR.....................Vad menar du med 40 mm fäste :(
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
TomK skrev:
Ajdå, då har du gjort en miss om du inte fick det riktigt billigt... Skaffar man Beringer-ok som är gjort för KTM (av bestämd årsmodell) passar det rakt av - en av fördelarna med "modellanpassat".
En av nackdelarna när man inte begriper bättre samt att man snålar och köper beg.!!!!!!!! :huvet
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Anders 640 skrev:
Det känns som att jag har problemet kvar då då detta ok också kommer från en VOR.....................Vad menar du med 40 mm fäste :(
jo men ditt ok är enbart till VOR medans 40mm oken är liksom standartinfästning på många, Vissa VOR,Husky, Husa, vissa ktm...osv

jag tror personligen att det blir mer problem att få till beringer oket på din hoj,, än att du tar ett ok med 40mm och bara handlar ett fäste.

med 40mm menas asså typ brembo standard infästning.. du kan säkert köpa ett fäste till en husaberg motard som hade brembobromsar fram har för mig att 99 eller -00 hade det.. annars så lär ju garranterat ISR ha sånna.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänk bara på att de därigna distanserna lätt kan kosta uppåt tusenlappen... :tummenner

(Vet inte exact vad ISR tar för sina dock)
 

SM_Putte

SDC Racing Team eller nå´t.......
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Sesame street. Gbg
Hoj
Moddad WR400 SM + Volvo V40 -03 + släp -73
PutteLiten skrev:
Tänk bara på att de därigna distanserna lätt kan kosta uppåt tusenlappen... :tummenner

(Vet inte exact vad ISR tar för sina dock)


Har kollat med ISR,m fast till wr400. De skulle ha 600:- ex.moms! Så det blir många :öl för de pengarna om du gör ett själv!
 

Supemote

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen för tillfället !! känns förjävligt !!
Ok !

Ingen som har ett 4 kolvs ok över till t.ex KTM m.fl ?
Det ska vara ett brembo.

Supemote
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Supemote skrev:
Ingen som har ett 4 kolvs ok över till t.ex KTM m.fl ?
Det ska vara ett brembo.

Supemote

Jag har ett sådant högerok över, är man händig på att lufta så funkar det kanske. Luftnippeln hamnar ju nere då
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Anders 640 skrev:
Ja guld ok silver banor......................Varför din undran????

Om det är Talon guldnav med Behr framfälg å San Remo bakfälg samt guldok med guldskivan så kan det mycket väl vara mina gamla prylar! Sålde dom till en snubbe som åkte Vor... I sånna fall är det Honda XR650-anpassade fälgar å ok som du har.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top