Okrenovering, hur rensa ringspåren skonsamt

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
CB1100F
Jag håller på med byte av allt gummi inuti och utanpå bromsoken (CB1100F -83) och den oxid som bildats i ringspåren inne i kolvarnas lopp är ett rent elände att få bort. Jag är rädd att skada aluminiumytan som gummit skall täta mot. Finns det någon bra metod eller magiskt medel?

Guson

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mässingsborste.....

Mjukare än alu men förhoppningsvis hårdare än oxiderna.

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
CB1100F
Har testat med Dremel-borsten av mässing men det funkar dåligt. Dels pallar inte mässingsstråna någon längre stund, dels är det bara avverkning mitt i spåret. Att komma ut i hörnen (tätningarna och spåren har fyrkantigt tvärsnitt) går inte heller bra med sagda borste. Dessutom är det ju flytande ok så mothållet för inre belägget hindrar mig från att komma åt med trissan hela varvet runt i spåret.

Guson

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om det redan är oxid i spåret så är ytan porig.
Men det bör gummitätningen klara att täta.
Och ett sätt borde kunna vara att klippa till en tandborste å sedan använda autosol med borsten i spåret. Tvätta med T-röd (el. liknande) å torka av med trasa försiktigt.
Alt. nån pez av trä eller plast och nå trasaktigt.

Använd absolut inget av metall, då e risken att verkligen få spår i tätytan.

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Har testat med Dremel-borsten av mässing men det funkar dåligt. Dels pallar inte mässingsstråna någon längre stund, dels är det bara avverkning mitt i spåret. Att komma ut i hörnen (tätningarna och spåren har fyrkantigt tvärsnitt) går inte heller bra med sagda borste. Dessutom är det ju flytande ok så mothållet för inre belägget hindrar mig från att komma åt med trissan hela varvet runt i spåret.

Guson

Renoverade en zx-10 -90 körde med dremelborsten i stål, sen en tandläkarskrapa för tandsten ute i kanterna. Gick bara fint.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alkosan (avkalkningsmedel för kaffebryggare och liknande) löser aluminiumoxid.
Innehåller fosforsyra.
Tandborste är inget dåligt verktyg.
Tjöp en hård.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tandläkarskrapa tänkte jag säga.

Lite lite små ytliga repor är inte hela världen, det är ingen Nasa rymdraket du meckar med! Tätningarna tätar iaf. =)

Dremel med stålborste som nämnt ovan tror jag gör susen. Börja med att ta bort allt gummi och tvätta i oken i typ bensin eller liknanade så blir det roligare att jobba med!

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
VA? :skrämd ja trodde de stod typ HONDA på Apollokapslarna :D

:fyllisar

Tandläkarskrapa tänkte jag säga.

Lite lite små ytliga repor är inte hela världen, det är ingen Nasa rymdraket du meckar med! Tätningarna tätar iaf. =)

Dremel med stålborste som nämnt ovan tror jag gör susen. Börja med att ta bort allt gummi och tvätta i oken i typ bensin eller liknanade så blir det roligare att jobba med!

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
CB1100F
Jag tackar för tipsen! Oken har redan badat i fotogen så de är inte direkt äckliga. Det får bli experiment med avkalkning, stålborste och sedan allmänt våld om det kniper. Fortpelles tips om "pez" skyller jag på att det är lördagkväll:7peta, topz (som jag antar att han menade) kan man nog räkna bort när roterande mässingsborste inte rår på oxiden. Jag har även kört med syntetborste och Autosol med måttlig framgång.

Guson
PS Fortpelle får extra :banana för att han har en Motomartin CBX1000!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln