Oktan och racebensin

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag hittade bara en liten intressant grej angående myten om att rejssoppa alternativt soppa med högre oktantal skulle ge en massa effekt i hojen...

http://www.rc51.org/fuel.htm
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Solid snake skrev:
Han menar nog, ööh typ vem fan bryr sig?

Jag ska iaf läsa det, verkar intressant. :)

Ja, om man inte är intresserad så kan man ju faktiskt klicka vidare... :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
hmm.. vafför kör de med så lågt oktantal i amerikalandet? 87 & 92...

enligt vad jag har fattat så ger lägre oktantal större risk föratt motorn knackar. eller är jag helt ute i det blå
:va
 

Ekman#23

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
S1000RR -11, KTM SMC-R -13
Niklasinorr skrev:
Jag hittade bara en liten intressant grej angående myten om att rejssoppa alternativt soppa med högre oktantal skulle ge en massa effekt i hojen...

http://www.rc51.org/fuel.htm
Vad jag har fått berättat för mej är att ju lägre (till en viss del i alla fall) oktan desto häftigare brinner soppan...högoktanig soppa ska ju stå emot högre kompression i hojen....alltså spikar inte (självantänder bensinen innan gnistan p.g.a. värme vid kompression) hojen på 95 oktan så bord den till och med vara vassare än med 98-oktan. Det finns ju lite mer energi i 98-oktaniga soppan men mappar men inte om tändningen (och på så sätt får mer effekt) så borde regeln vara att ett så lågt oktantal som möjligt bord ge mest effekt....vilket är lite ologiskt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ekman#23 skrev:
mer energi i 98-oktaniga soppan

Råd #2, sök på sporthojs forum. Det har diskuterats till förbenelse det härna med oktan.

Kortfattat, 96 oktan har mer energi per vikt än 98 oktan. 98 oktan tål högre värme och självantänder vid en högre temperatur, dvs anti-knack indexet (oktantalet) är högre. 96 oktan ger mer pulver än 98 om motorn klarar sig att inte knacka med 96.

Ungefärliga geometriska kompressionsförhållanden vs oktantal.
Luft/oljekylda: max 10:1 = 95 oktan, 11:1 = 96 oktan, 12:1 = 98 oktan.
Vattenkylda: max 11:1 = 95 oktan, 12:1 = 96 oktan, 13:1 = 98 oktan

USA anger oktan (RON + MON) / 2. Sverige anger oktantalet i RON vilket står för "Research Octane Number" och MON står för "Motor Octane Number".
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top