Olämpligt bemött av polis?-gnälltråden

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur skulle det vara att göra en topic om bra poliser? Istället för att bringa upp ALLT negativa de gjort.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Otrevliga vet jag inte, men dryga så det räcker för ett halvt kompani. De från Uppsala Läns trafikgrupp jag stött på, har i några fall varit trevliga, men så har det dykt upp en handfull som varit så överjävligt dryga och stöddiga att de gjort sig förtjänta av en redig smocka (en sådan kan dock inte utdelas som straff, enär de är i tjänst - vabene!!).

Jag brukar utgå från att alla är trevliga och har sunda och vettiga åsikter och kan se på saker ur ett vuxet sansat perspektiv. Blir jag bemött på ett proffsigt och trevligt sätt, så är jag trevlig tillbaka - annars inte (jag kan vara jävligt tvär om någon försöker sig på "vara tuff i uniform"-tricket). T.ex. betyder inte 3km/h över en hastighetsgräns att man är grovt kriminell och yxmördare och behöver höra femton minuters föreläsning om hur läskigt farligt allt är och så en påföljande flygande besiktning, där färgen på tanklocket ifrågasätts (och andra viktiga detaljer)... :gnissla

Senaste positiva överraskningen var Kalixpolisen som höll koll på framfart på en bred nittioväg i slutet av juli (2+1 som inte var klar och därmed hastighetssänkt...). Stort plus i kanten för det bemötandet man fick - som sätter Uppsalakollegorna på pottkanten! :tungan

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Polisen/erna såg att det var en luffare som lika gärna kunde ha bott under en bro och tullat på T-röden. Han poängterade detta hyffsat snällt ändå (i mitt tycke).
Du blev alltså förnärmad av detta :confused:

Har det själv långt ifrån kliniskt hemma (unkis) men att just studenter (gärna med dreads och annat otyg) ska svina ner sig så grönjävligt har jag aldrig förstått mig på.

Vad är grejen liksom?

Ett par ordentliga arbetspass vid vävmaskinen i Indien är nog vad som behövs för att få lite fason på vissa.

Edit: Jag har träffat både trevliga och otrevliga poliser. De är individer som alla andra.

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Polisen/erna såg att det var en luffare som lika gärna kunde ha bott under en bro och tullat på T-röden. Han poängterade detta hyffsat snällt ändå (i mitt tycke).
Du blev alltså förnärmad av detta :confused:

Om han blott hade kommenterat det hade han inte adresserat MIG (fyllot ifråga var typ medvetlös) med formuleringen "lever NI alla i er egen lort som råttor?" utan att det framgått att jag bodde där eller för den delen var student, jag var bara anmälare.

Till saken hörde väl att just detta studenthem bevistas oproportionerligt mycket vänsterfolk och anarkister som polisen inte brukar vara så glada att se, och det var kanske dessa "ni" som åsyftades (återigen framgick det ingenstans var mina sympatier ligger).

Klart man får tycka vad man vill, men har man våldsmonopol får man lämna attityden hemma när man träder i tjänst, att uppträda korrekt och opartiskt är en viktig del av jobbet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
polisen har inte rätt att va dryg o kaxig bara för att man har en dålig dag.
tänk o komma till kassan på ica el annan affär och du säger att jag inte fått rabbat på den där grejen så får du en dryg kommentar tillbaks el ev en utskällning. inte heller rätt o de händer ju bara inte fast dom har dåliga dagar med.

jag har bara mött profesionella samt ett par riktigt bra.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vad är det med polisnuten i universitetsstäderna? Jag har gjort idiotier runtom på andra ställen så det räcker och blir över för att få ett otrevligt bemötande, och sett kompisar lyckas än värre, men i värsta fall fått en suck. Oftast snarare ett garv och en uppmaning om att inte vara så jäkla korkad. :hihi

I Lund däremot så behövde man bara gå omkring med rolig frisyr i grälla färger så hade man piketen krypkörande efter sig tätt som oftast. Grattis, ni har just spenderat tjugo minuter med att ha span på någon som är på väg hem från en föreläsning i dansk litteraturhistoria, liksom. Misstanke om utköp av Herman Bang till icke dansktalande?

Uppsalapolisen är fan det värsta jag har varit med om. Oprovocerad storming av folkölsdrickande subkulturfolk på harmlös plats, komplett med nerdunkande av folk med ansiktet före i motorhuvar och grovt Cops-komplex. Lovar att de till och med lagt sig till med någon sorts försök till amerikansk brytning.

Åsså tre piketer för ett större gäng som satt och ölade i Rålambshovsparken. Precis när man började bli nervös när de ställt sig i ring runtom så kände någon igen en av poliserna. "Tjena Jonas!", och det hela blev till en överenskommelse om att vi skulle se till att vi städade upp när vi drog vidare. Vilket vi gjorde. Vårt skräp och allt annat med. :)

Till TS: Var det Sparta?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Som pbas säger så skulle jag föredra en ambulans istället för att kvävas av mina egna spyor i en fyllecell.

jo förvisso. vet inte ordningen som gäller, men hade jag själv suttit på larmcentralen hade jag definitivt skickat både ambulans och polis. tror iofs inte polisen hade bara tagit med dig till fyllecellen för tillnyktrande, de hade nog kontaktat ambulanspersonal också

Det framgick dock inte av ditt inlägg att du föredrog ambulans eller tyckte det var allmänt töntigt att ringa efter konstapeln, därav mitt inlägg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...töntigt att ringa efter konstapeln....

Töntigt är väl fel ord, framför allt vill jag inte få en LOB-prick i mitt protokoll för att jag supit mig för full hos vänner. En LOB är väl iofs ingenting men för många så blir man av med körkortet oavsett hur man sköter sig i övrigt.
Dessutom skulle jag nog hoppas att mina vänner hellre ställer in sin egen krogrunda och kollar till mig några timmar än tillkallar polis som "barnvakt" till mig.

Men nu handlade det ju om en okänd person som gästade festen och det ändrar ju en hel del i resonemanget.

EDIT
Googlade lite:
"Efter en LOB händer inget men efter två görs en utredning om nykterhetsopålitlighet. Körkortet kan komma att återkallas."

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
EDIT
Googlade lite:
"Efter en LOB händer inget men efter två görs en utredning om nykterhetsopålitlighet. Körkortet kan komma att återkallas."

Man ska nog ha rätt många LOBar under den tvåårsperioden för att bli av med körkortet, jag har alkoholiserade vänner (parkbänksalkisar) som har körkortet kvar trots åtskilliga nätter på galonmadrassen.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Personligen skulle jag inte ta så illa vid mig om snuthororna enbart förolämpade verbalt som i TS fall. Testa batongstryk, fyllecell, utkörning och dumpning i förort, placerande i hund-delen av en hundbil (dock utan hundar), kroppsvisiteringar på stan en lördagkväll och liknande med hänvisning till P13, misstanke om brott eller helt enkelt "skit i det".

Och ja, det finns bra snutar med; men det märks mer när man får däng än när man bemöts av någon som bara gör sitt jobb på ett bra och korrekt sätt.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Man ska nog ha rätt många LOBar under den tvåårsperioden för att bli av med körkortet, jag har alkoholiserade vänner (parkbänksalkisar) som har körkortet kvar trots åtskilliga nätter på galonmadrassen.

2 lobbar inom ett år räcker till att få återkallat kk ifall transportstyrelsen får upp ögonen för dig :fyllisar

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
du är inte tvungen att uppge namn vid LOB... :fyllisar

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Förra sommaren ca 04.00 malmö vid midhemskorsningen i riktning mot motorvägen mot lund, sitter i en bestial volvo 460 på 100hästar och 1500kg.

Precis bråkat med dåvarande och är inte på bästa humör, när rödljust slår om så gasar jag och det skriker till en från hjulen när bästen bränner av 5 sekunder senare ser jag hur hela bilen lyser upp och blåljusen i bakspegeln, tänker till och funderar vad jag gjort kollar snabbt på mätaren och den visar knappa 40kmh.

stannar till vid avkörningsområdet på motorvägen brevid McD stänger av motorn och öppnar dörren.
Vart på jag hör "STANNA I BILEN!" kollar på konstaplen ung man ca 175cm blond o slank.
Och senare säger han "Vad i helvete pysslar du med, lite frågande svara jag vad menar du?

han tittar på mig som om jag var världens största idiot och säger varför drar du iväg som en dåre är det sånt man gör?!
Vart på jag ber om uräskt för mitt beteende ber om ursäkt och säger att jag haft en pissig kväll.

Han ber om körkort och ber mig blåsa.
Efter det står han och frågar ut mig om vad och vart jag jobbar med vems bilen är ect ect. Säger ngt i stil med att "då har du inga problem med att ta dig till jobbet med buss"
När det lilla förhöret är över så står han o beundrar mitt körkort i ett par minuter och säger - nu hade du tur att vi blev kallade till något viktigt annars hade jag tagit ditt körkort.

Ger honom en undrade blick och blir sugen på att fråga varför men beslutade mig för att det skulle vara smartare och skippa frågan och köra hem.

Kollade ju givetvis upp om han skulle kunna ta mig kort hur mycket han än önskat för detta och sjävklart var så inte fallet.
Om konstaplen vartit trevlig hade jag inte haft några problem med situationen han har ju trots allt ett jobb att sköta, men att börja hota folk med saker o ting känns inte som det ingår i polisens arbetsbeskrivning.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...