Olaglig Vargjakt !!

Solid snake

Guest
Vargen tar fåren för att människan kom dit med dem, vi lyckas alltid sabba det i naturen.

Vargar är för övrigt fina djur.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
TOBO skrev:
Skulle nog tro att denna vargjakt kan anses som laglig...
Det är tillåtet att skydda sina får.

För övrigt är jag skeptisk till vargstammen över huvudtaget... med den minimala genetiska variationenvi har är det väl det bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp riktigt knäppa vargar...

Japp, fler vargar skulle utan tvekan vara sundare och bättre. Både för dem själva och för oss.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Är det inte lika bra att vi skjuter alla vargar i sverige? Dom är väl ändå så inavlade snart så att dom inte kan tugga och gå samtidigt. Hörde nått reportage om vargar och inavel på radion för inte så fruktansvärt länge sen. Dom menade på att ifall det fortsätter så här är dom knappt vargar längre om 5år.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag är mest bara trött på alla jävla nötter som inte fattar att rovdjur är just rovdjur och inte några domestikerade sällskapsdjur som vi kan lära sitt fint och gå och lägg dig.

Ärligt talat är ni så dumma att ni påstår att vi ska skjuta av djur bara för att dom följer sina naturliga instinkter? I såfall kan ni börja med att skjuta av människan för det är fan det mest dumma och påträngande djuret som finns.

Håller man djur i hägn eller på drev så får man göra sig förstådd med att man kan befinna sig på något djurs jaktmarker, och där gäller deras regler. Vi har trängt undan dom ifrån början, och det är enbart deras fulla rätt att jaga för att få föda.

Nu är inte risken så stor här nere att en varg eller björn skulle ta min hund, men om det skulle ske så inte fan skulle jag vilja skjuta av rovdjur för det.

:kocko

Solid snake

Guest
CJ900RR skrev:
Jag är mest bara trött på alla jävla nötter som inte fattar att rovdjur är just rovdjur och inte några domestikerade sällskapsdjur som vi kan lära sitt fint och gå och lägg dig.

Ärligt talat är ni så dumma att ni påstår att vi ska skjuta av djur bara för att dom följer sina naturliga instinkter? I såfall kan ni börja med att skjuta av människan för det är fan det mest dumma och påträngande djuret som finns.

Håller man djur i hägn eller på drev så får man göra sig förstådd med att man kan befinna sig på något djurs jaktmarker, och där gäller deras regler. Vi har trängt undan dom ifrån början, och det är enbart deras fulla rätt att jaga för att få föda.

Nu är inte risken så stor här nere att en varg eller björn skulle ta min hund, men om det skulle ske så inte fan skulle jag vilja skjuta av rovdjur för det.

:kocko
WORD! :fakta

Som sagt, människan är den som har trängt undan rovdjuren från början och sen tagit in sina får och andra betesdjur in i deras jaktområden, tar då vargen eller nått annat rovdjur ens djur så, ja då får man skylla sig själv för ett rovdjur tar ju det som är minst möda att fånga, vilket är ett betesdjur.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Chrille skrev:
Nej, men ett så stort rovdjur som inte backar av för 3 människor är inte så folkskyggt som det borde vara. Idén med den svenska vargen är ju att den var så folkskygg att den alltid backade ur. Det beteendet är en rätt viktig del...
hade du backat ur mcdonalds-kön för tre vargar om du var riktigt hungrig :7peta :tungan

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Matin skrev:
Eh, har du missat problemet med att vargarna går in i samhällena och tar sig in i hundgårdarna och dödar hundarna?

Hur har man kontroll på vad som händer en drivande jakthund? Jaktformen bygger på att det är hunden som driver runt djuren och jägaren ställer sig på pass. Du gör det rätt enkelt för dig om du hävdar att jägaren ska ha koll på sin hund. Det innebär ju i praktiken att jaktformen inte kan bedrivas.

tycker inte sån jaktfom ska bedrivas då det hetsar djuren
och jag tror inte man får släppa iväg hunden utan att ha uppsyn över den

sen finns det ju även vanligt folk som är ute i skogarna med familjen
och då är det nog inte så roligt att möta en jakthund som INTE är folkshygg

en vargstamm på 1000 st
skulle väll göra underverk för att få ner den onormalt stora älgstammen
och även minska alla älg olyckor
och på så viss rädda liv
dom ekonomiska skadorna på skogen blir ju också mindre

senaste dödsfallet med varg i sverige var runt 1880 talet
och den vargen var i fångenskap

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Frick skrev:
tycker inte sån jaktfom ska bedrivas då det hetsar djuren
och jag tror inte man får släppa iväg hunden utan att ha uppsyn över den

sen finns det ju även vanligt folk som är ute i skogarna med familjen
och då är det nog inte så roligt att möta en jakthund som INTE är folkshygg

en vargstamm på 1000 st
skulle väll göra underverk för att få ner den onormalt stora älgstammen
och även minska alla älg olyckor
och på så viss rädda liv
dom ekonomiska skadorna på skogen blir ju också mindre
Det hetsar djuren och man får inte släppa hunden utan uppsyn...var har du fått det ifrån??? Hur tror du vargen jagar?

Säga vad man vill om jakthundar, men inte är de framavlade för sin aggresiva hållning mot människor, så du behöver nog inte frukta jakthundarna när du är ute i skog och mark :)

En vargstam på 1000 skulle förmodligen drastiskt minska antal djurhållande bönder i de drabbade områdena. Fast det är ju lätt å hitta nya inkomstkällor för dessa stackars bönder...de kan ju börja med naturturism. :rolleyes:

Det kommer alltid upp samma påståenden om att vargen var här först osv osv. Är människan alltså skapt för att bo och leva i storstan och gå och handla i närmaste ICA affär? Varför lyfter vi oss själva bortifrån naturen? Varför har inte vi rätt att leva nära naturen? Varför har vi inte rätt att skydda våra hem, så som vargen skyddar sitt om man kommer nära, precis som björnhonan gör osv.

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Matin skrev:
Det hetsar djuren och man får inte släppa hunden utan uppsyn...var har du fått det ifrån??? Hur tror du vargen jagar?

Säga vad man vill om jakthundar, men inte är de framavlade för sin aggresiva hållning mot människor, så du behöver nog inte frukta jakthundarna när du är ute i skog och mark :)

En vargstam på 1000 skulle förmodligen drastiskt minska antal djurhållande bönder i de drabbade områdena. Fast det är ju lätt å hitta nya inkomstkällor för dessa stackars bönder...de kan ju börja med naturturism. :rolleyes:

Det kommer alltid upp samma påståenden om att vargen var här först osv osv. Är människan alltså skapt för att bo och leva i storstan och gå och handla i närmaste ICA affär? Varför lyfter vi oss själva bortifrån naturen? Varför har inte vi rätt att leva nära naturen? Varför har vi inte rätt att skydda våra hem, så som vargen skyddar sitt om man kommer nära, precis som björnhonan gör osv.

ett flertal jakthundar jag har träffat har varit tämligen agresiva
och dom är ju inte folkskyga om man möter dom i skogen

så bara för att vargen hetsar i sin jakt på föda ska vi då ta efter det för nöjes skull ?

apor på Zoo skiter i näven och kastar iväg ska vi börja med det också ?

det finns ju idag välutvecklade vargstängsel för tamdjur

i Kazakstan finns det ca 70 tusen vargar och här klagar jägarna på ca 100 st

varför kan vi inte leva nära naturen om vargstammen ökar
på 1800 talet var den svenska vargstammen ca 2000
och folk bode ju mer på landsbygden/nära naturen då än nu

problemet är att svenska jägare inte vill ha konkurens
och därför vill ha bort vargen

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
CJ900RR skrev:

Insiktsfullt :rolleyes: har man hund kan man även ha barn. Vill man fortfarande ha björnen på tomten då?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Frick skrev:
i Kazakstan finns det ca 70 tusen vargar och här klagar jägarna på ca 100 st

Nja, 70 000 är en grov överdrift. Det finns cirka 9000 vargar i Kazakstan, men din poäng går fram ändå. Det finns väldigt många områden med mycket varg, speciellt lokalt. I tex delstaten Minnesota i USA finns nästan 3000 vargar. Kanadickerna har nästan 70 000 i hela landet vilket ger en betydligt större vargtäthet än Sverige.

Sverige har en de minsta vargpopulationerna i Europa på en av de största ytorna och ändå är varghatet som störst här. Det är intressant och jag fick inget svar på varför i den förra tråden heller.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Blip skrev:
Insiktsfullt :rolleyes: har man hund kan man även ha barn. Vill man fortfarande ha björnen på tomten då?

Ahh...det gamla "Tänk på våra stackars barn"-argumentet.

Tamhundar dödar mångdubbelt fler ungar än björnar och vargar tillsammans,för att inte tala om hur många getingarna dödar. Faktum är att det inte finns ett enda dokumenterat fall av vargangrepp med dödlig utgång i hela Nordamerika med sina 70 000+ vargar under hela 1900-talet.Varför vågar folk med barn överhuvudtaget ha barnen utanför hermetiskt tillslutna kammare? De kan ju dö..

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Chris Ash skrev:
Ahh...det gamla "Tänk på våra stackars barn"-argumentet.

Tamhundar dödar mångdubbelt fler ungar än björnar och vargar tillsammans,för att inte tala om getingarna. Faktum är att det inte finns ett enda dokumenterat fall av vargangrepp med dödlig utgång i hela Nordamerika med sina 70 000+ vargar under hela 1900-talet.Varför vågar folk med barn överhuvudtaget ha barnen utanför hermetiskt tillslutna kammare? De kan ju dö..
tack. du orkade förklara för honom. jag var precis nyvaken...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024