Olagligt köra med mörkt visir kvällstid?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Finns säkert ingen sådan lag men frågar ändå så man vet vad som gäller.

Kan en polisman stoppa mig vid så att säga tidpunkt när det är "icke dagsljus" och hävda att mitt spegelvisir gör mig till en trafikfara då jag inte kan se fullt ut såsom man bättre gör med ett klart visir?

Finns någon sådan lag ?:confused:

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Ja, det står på visiret/glaset om det är godkänt att det endast får framföras i solljus.

Pja, "daytime use only" el. liknande står det på visiret tror jag, men, som sagt, frågan på om det finns någon LAGbestämmelse är fortfarande obesvarad. Någon som vet..?

Kan det kanske ses som vårdslöst av en polisman att köra med mörkt/spegelvisir/motsv. i vissa förhållanden kanske?

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Ja, det står på visiret/glaset om det är godkänt att det endast får framföras i solljus.

På nya hojar står det även på tanken att man noggrant måste läsa instruktionsboken innan man manövrerar fordonet..

Tilllverkaren vill frånsäga sig allt ansvar, annars blir dom förr eller senare stämda. :arsele

Sen kan man ju fundera på om det är så smart att köra med mörkt visir då det är mörk ute. Man kanske ska vara mer rädd för älgen än för polisen.. :gnissla

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
triumph daytona 675( grå)
på arai hjälmar så står det även på dom "vanliga" visiren att dom enbart får framföras under dagtid!

så om man köper en arai hjälm får man inte köra när det e mörkt!

nej polisen kommer inte reagera på det om inte ditt körsätt får dom att tro att det kan handla om nån form av vårdslöshet!

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Hoj
SUPERDUKE 1290
Tror inte det

Det kan ju inte vara olagligt! Då skulle det ju inkl solglasögon också!:rolleyes:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klart man får!
ALLA coola grabbar på film kör ju med solglasögon 24/7 oberoende av omgivande ljusförhållanden. 0.1 lux eller 1000? so what!
Vet jag?
Nej, men då det kan bli problem med igensnöade eller smutsiga bilrutor är det väl inte otroligt att mörka visir faller under samm rubrik.
"Sikthämmande"?
Sen finns ju även nåt som kallas "eget omdöme".
Finns ju en del trafikanter (ofta bilar med namn som börjar på A eller B) som sällan har lyse av något slag tänt i stadtrafik även om det är kväll/natt.
Inte bör man heller glömma alla MF som "sparar ström" för att hålla neonet vid liv...
Sen har vi ju gångtrafikanter utan reflex t ex...

Last edited:

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Man kan ju fälla upp visiret när det mörknar o köra med öppet visir ! det kan ju inte vara olagligt ?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Man kan ju fälla upp visiret när det mörknar o köra med öppet visir ! det kan ju inte vara olagligt ?

självklart inte och det funkar väl om man glider inne i stan så att säga, sen behöver iaf jag visiret för att skydda mot vinddrag och insekter! :)

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA

Kan en polisman stoppa mig vid så att säga tidpunkt när det är "icke dagsljus" och hävda att mitt spegelvisir gör mig till en trafikfara då jag inte kan se fullt ut såsom man bättre gör med ett klart visir?

Det här kommer upp hela tiden. Jag har frågat Stockholms Polismyndigheten och de svarade att det inte fanns någon bestämmelser vad det gäller hjälmvisir över huvud taget!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2843364&postcount=37

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Liten avstickare men ändock, var det inte så att dom skrev om lagen för några år sedan bara för att ändra den igen ett eller två år efteråt.

Den lagen gällde att man inte fick bruka tonade/spegel visir på hjälmen etc

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Finns som sagt ingen lag om det nej, men....Du kan åka dit på att du inte framför din motorcykel på ett säkert sätt. Ni kommer väl ihåg i vintras när man fick läsa om folk som fick böter för att de hade is/snö på biltaket...så man ska nog aldrig säga aldrig...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS