Olagligt med trim?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2431567 Ja, det är inte olagligt med trim sålänge det håller sig inom lagliga gränser.

men jaja vaffan. du måste fortfarande besiktiga om hojen för det står fel effekt angiven i regbeviset.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2431670 Men det är fortfarande inte olagligt.

De e de ju. lr e du sån som ska speckulera i att de e lagligt så längem an inte kör mä den på allmän väg å sån jävla dynga?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
t4pp3r skrev:
2431757 De e de ju. lr e du sån som ska speckulera i att de e lagligt så längem an inte kör mä den på allmän väg å sån jävla dynga?

Om du trimmar den så att motorcykeln klarar kravet på 11kw, de andra punkterna Vägverket har för A1 och registrerad den så bör det vara lagligt att att framföra den på allmän väg. Eller?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2431767 Om du trimmar den så att motorcykeln klarar kravet på 11kw, de andra punkterna Vägverket har för A1 och registrerad den så bör det vara lagligt att att framföra den på allmän väg. Eller?

ja men du måste besiktiga skiten med den nya effekten först. för i regbeviset står det effekten som hojen har och om du trimmar den så regbeviset inte längre stämmer måste du göra en regbesiktning. samma som om du ändra hjulbasen lr nåt i den stilen.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
t4pp3r skrev:
2431802 ja men du måste besiktiga skiten med den nya effekten först. för i regbeviset står det effekten som hojen har och om du trimmar den så regbeviset inte längre stämmer måste du göra en regbesiktning. samma som om du ändra hjulbasen lr nåt i den stilen.

Du uppmärksamma inte ordet "registrera" i mit inlägg?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2431817 Du uppmärksamma inte ordet "registrera" i mit inlägg?

sorry missade det. men jag har sagt det hela tiden, iaf i mitt första inlägg. så vi är överens:tummenupp

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
t4pp3r skrev:
2431859 sorry missade det. men jag har sagt det hela tiden, iaf i mitt första inlägg. så vi är överens:tummenupp

Ja, att det inte är olagligt att trimma en 125cc och framföra den på väg om den uppfyller Vägverkets krav och är registrerad med den aktuella effekten.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2431864 Ja, att det inte är olagligt att trimma en 125cc och framföra den på väg om den uppfyller Vägverkets krav och är registrerad med den aktuella effekten.

kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp . men nu ska jag fan sova. börjar 8 imån:huvet

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
för att väcka mer debatt:D

Står effekten på alla hojar? (minns inte om det stod på min xs400)

Om inte så måste det vara fritt fram att trimma alla hojar som är reggade som tunga, men det känns som om det inte är helt ok ?? eller ?

Men om en 125:a är reggad som tung mc, så är det ok att trimma massor eller hur? eller missuppfattade jag er (t4pp3r och bärgren?)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
cybertron skrev:
2432779 för att väcka mer debatt:D

Om inte så måste det vara fritt fram att trimma alla hojar som är reggade som tunga, men det känns som om det inte är helt ok ?? eller ?

Men om en 125:a är reggad som tung mc, så är det ok att trimma massor eller hur? eller missuppfattade jag er (t4pp3r och bärgren?)
hur fan lyckades han med det?
för att man ska få göra det så måste den ju vara över 700cc eller nått?
:va
eller är ja hel fel ute?

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Mr EmCom skrev:
2432925 hur fan lyckades han med det?
eller är ja hel fel ute?

Titta här nu! alla ni som klagade på att det var en idiotisk fråga om man får trimma en 125a eller inte! Ni ser ju att det är diskutioner om det, endel säger att det är olagligt och endel säger att det är lagligt.. så klaga inte på min fråga :tummenupp

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Mr EmCom skrev:
2432925 hur fan lyckades han med det?
eller är ja hel fel ute?

Vad menar du? att en tung hoj måste ha minst 700cc?? det är fel, (såvitt jag vet), däremot måste hojen vara på ca. 650cc för att du ska få köra upp med en tung hoj (du kan inte köra upp med en 125:a reggad som tung hoj och tro att vv godkänner denna hoj som tung hoj)
däremot är en 125cc som är ostrypt/trimmad och reggad för dess effekt räknas som en tung mc.

effektförhållande: 20kw/120kg = 0,16667kw/kg (mellanhoj max: 0,16kw/kg)

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
cybertron skrev:
2432779 för att väcka mer debatt:D

Jo, varför skulle det inte vara lagligt att trimma den då?

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
crossniklas skrev:
2433003 Ja men regga till tung mc kan man väl glömma då dom måste vara över 125cc...

Hmm, detta måste jag kolla upp, jag vet att man kan regga (med vissa strypningar) en 125cc som mellanhoj
och då måste det ju innebära att det bör gå även till tung?!

men jag misstänker att jag också har läst något om över 125cc nånstans.....hmm..återkommer om detta..

hittade detta på : http://www.studentum.se/Koerkortsutbildning_MC_1010.htm
vilket då egentligen gör saken ännu konstigare eftersom en avstrypt modern 125cc kommer då aldrig att kunna framföras i sverige på laglig väg, OM du inte sätter på en större cylinder eftersom detta hamnar i en gråzon, den är för stark för mellan (om man inte stryper den eller gör den tyngre) men för liten cylinder/effekt för att vara tung och för mycket effekt för att vara lätt mc.

Lätt" MC (A1) = upp till 125cc och max 11 kw. - Övningskörning är tillåten fr.o.m. 16-årsdagen. - Provet på Vägverket kan du göra tidigast på 16-årsdagen.

"Mellan" MC (A begränsad) = max 25 kw, och effekt/vikt = 0,16 kw/kg. Provet skall göras på mc över 375cc. Övningskörning är tillåten fr.o.m. 17 år och 6 mån ålder. - Provet på Vägverket kan du göra fr.o.m. 18-årsdagen. - Begränsningen på "mellankortet" släpps efter 2 års innehav.

"Tung" MC (A) = allt med större effekt/vikt än 0,16kw/kg och över 125cc som har mer effekt än 25 kw. Provet skall göras på en MC som är på minst 700cc och över 35 kw.

Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
Vet int om d e samma regler i sverige men här e d så att om effekten e över 11kw lr hojen e större än 125cc e den mellan... tung blr den vid 25kw+...
Så en 125a med mer än 25kw blir automatiskt tung... lr med 12kw å uppåt blir den mellan... Så länge hojen e reggad för effekten e den laglig... sen kan den ju framföras av minderårig person... Sen kan ju polisen inte stoppa dej för att de TROR att hojen e trimmad... dom måste alltså ha grund för att d stoppade dej...
Sorry för grötig text:tungan Sen kan ju lagarna skillja mellan finland å sverige

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ogre skrev:
2433526 Du får framföra en 125a på 21kW om du har mellankort men man får inte köra upp på den för behörighet A-begränsad
Fel. Det är registerat som 11 kw då ska det va 11 kw annars är regningen ogiltig och försäkringen med.

eXter skrev:
2433414 Vet int om d e samma regler i sverige men här e d så att om effekten e över 11kw lr hojen e större än 125cc e den mellan... tung blr den vid 25kw+...
Så en 125a med mer än 25kw blir automatiskt tung... lr med 12kw å uppåt blir den mellan... Så länge hojen e reggad för effekten e den laglig... sen kan den ju framföras av minderårig person... Sen kan ju polisen inte stoppa dej för att de TROR att hojen e trimmad... dom måste alltså ha grund för att d stoppade dej...
Sorry för grötig text:tungan Sen kan ju lagarna skillja mellan finland å sverige
Det är samma.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar