Bärgren skrev:2431567Ja, det är inte olagligt med trim sålänge det håller sig inom lagliga gränser.
men jaja vaffan. du måste fortfarande besiktiga om hojen för det står fel effekt angiven i regbeviset.
Bärgren skrev:2431567Ja, det är inte olagligt med trim sålänge det håller sig inom lagliga gränser.
t4pp3r skrev:2431658men jaja vaffan. du måste fortfarande besiktiga om hojen för det står fel effekt angiven i regbeviset.
Bärgren skrev:2431670Men det är fortfarande inte olagligt.
t4pp3r skrev:2431757De e de ju. lr e du sån som ska speckulera i att de e lagligt så längem an inte kör mä den på allmän väg å sån jävla dynga?
Bärgren skrev:2431767Om du trimmar den så att motorcykeln klarar kravet på 11kw, de andra punkterna Vägverket har för A1 och registrerad den så bör det vara lagligt att att framföra den på allmän väg. Eller?
t4pp3r skrev:2431802ja men du måste besiktiga skiten med den nya effekten först. för i regbeviset står det effekten som hojen har och om du trimmar den så regbeviset inte längre stämmer måste du göra en regbesiktning. samma som om du ändra hjulbasen lr nåt i den stilen.
Bärgren skrev:2431817Du uppmärksamma inte ordet "registrera" i mit inlägg?
t4pp3r skrev:2431859sorry missade det. men jag har sagt det hela tiden, iaf i mitt första inlägg. så vi är överens
Bärgren skrev:2431864Ja, att det inte är olagligt att trimma en 125cc och framföra den på väg om den uppfyller Vägverkets krav och är registrerad med den aktuella effekten.
hur fan lyckades han med det?cybertron skrev:2432779för att väcka mer debatt
Står effekten på alla hojar? (minns inte om det stod på min xs400)
Om inte så måste det vara fritt fram att trimma alla hojar som är reggade som tunga, men det känns som om det inte är helt ok ?? eller ?
Men om en 125:a är reggad som tung mc, så är det ok att trimma massor eller hur? eller missuppfattade jag er (t4pp3r och bärgren?)
Mr EmCom skrev:2432925hur fan lyckades han med det?
för att man ska få göra det så måste den ju vara över 700cc eller nått?
eller är ja hel fel ute?
Mr EmCom skrev:2432925hur fan lyckades han med det?
för att man ska få göra det så måste den ju vara över 700cc eller nått?
eller är ja hel fel ute?
cybertron skrev:2432779för att väcka mer debatt
Står effekten på alla hojar? (minns inte om det stod på min xs400)
Om inte så måste det vara fritt fram att trimma alla hojar som är reggade som tunga, men det känns som om det inte är helt ok ?? eller ?
Men om en 125:a är reggad som tung mc, så är det ok att trimma massor eller hur? eller missuppfattade jag er (t4pp3r och bärgren?)
crossniklas skrev:2433003Ja men regga till tung mc kan man väl glömma då dom måste vara över 125cc...
Lätt" MC (A1) = upp till 125cc och max 11 kw. - Övningskörning är tillåten fr.o.m. 16-årsdagen. - Provet på Vägverket kan du göra tidigast på 16-årsdagen.
"Mellan" MC (A begränsad) = max 25 kw, och effekt/vikt = 0,16 kw/kg. Provet skall göras på mc över 375cc. Övningskörning är tillåten fr.o.m. 17 år och 6 mån ålder. - Provet på Vägverket kan du göra fr.o.m. 18-årsdagen. - Begränsningen på "mellankortet" släpps efter 2 års innehav.
"Tung" MC (A) = allt med större effekt/vikt än 0,16kw/kg och över 125cc som har mer effekt än 25 kw. Provet skall göras på en MC som är på minst 700cc och över 35 kw.
cybertron skrev:2433091blablabla ...fel slutsats
Fel. Det är registerat som 11 kw då ska det va 11 kw annars är regningen ogiltig och försäkringen med.Ogre skrev:2433526Du får framföra en 125a på 21kW om du har mellankort men man får inte köra upp på den för behörighet A-begränsad
Det är samma.eXter skrev:2433414Vet int om d e samma regler i sverige men här e d så att om effekten e över 11kw lr hojen e större än 125cc e den mellan... tung blr den vid 25kw+...
Så en 125a med mer än 25kw blir automatiskt tung... lr med 12kw å uppåt blir den mellan... Så länge hojen e reggad för effekten e den laglig... sen kan den ju framföras av minderårig person... Sen kan ju polisen inte stoppa dej för att de TROR att hojen e trimmad... dom måste alltså ha grund för att d stoppade dej...
Sorry för grötig text Sen kan ju lagarna skillja mellan finland å sverige
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |