Olagligt?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Ja det är lagligt, om den typas om. Vilket eventuellt innebär att det blir "ombyggt fordon" (eller vad termen heter) då den förmodligen är helfordonsgodkänd.

2. Dumt är det däremot. Kanske får du en kul hoj billigt på det viset, men du glömmer en galet viktig detalj. Vem ska du sälja den till? Marknaden för A-mellan 125:eek:r lär ju knappast vara enorm, och ska du typa om den två ggr blir det definitivt en dyr affär!

3. (Till någon annan i tråden)

CBR125 är väl ändå 2-takt, eller?!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det får man väl inte, hojen är ju helfordonsgodkänd, då får man ju inte byta nånting på hojen.

Fast förmodligen är en modern 125'a helfordonsgodkänd utan strypning (17kW eller något) men sedan ombesiktat och godkänd med strypning.

Fast jag vet ju inte riktigt säkert, men borde det inte vara så?

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
Fast förmodligen är en modern 125'a helfordonsgodkänd utan strypning (17kW eller något) men sedan ombesiktat och godkänd med strypning.

Fast jag vet ju inte riktigt säkert, men borde det inte vara så?

den är typad på den effekt den ska ha på vägen... dvs. 9.7Kw i detta fallet.

- cbr125 är en fyrtaktare

-du kan ej köra upp med en trimmad 125kubikare oavsett om den är reggad som mellanhoj. det är ett minimum på cc vid en uppkörning för mellankort, tror ni mig inte så kolla upp det innan ni svarar med något dumt.

-du säger att det vore dyrt att köpaen cbr600 med 25Kw strypning.. http://www.blocket.se/vi/12240539.htm?ca=18_s
samma pris som en cbr125:a och det är på försommaren när priserna är hemskt höga!
dessutom så skulle du iaf få lägga säckert en halvmiljon på att försöka trimma en cbr125:a till den effekten du eftersträvar.. såvida du inte byter motor, men då är det långt ifrån en cbr:125a vi snackar om.. dessutom så skulle priset landa runt det dubbla än vad det skulle kosta att köpa en cbr600 med 25Kw...

nu har du ditt svar som du så gärna ville veta, hoppas du blev något visare...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
den är typad på den effekt den ska ha på vägen... dvs. 9.7Kw i detta fallet.

Så den tas inte in och säljs i fulleffektutförande då, som tex Aprilia gör med RS 125?
Eller är det bara för banåkare det tas hem fulleffekts RS?
(har nämligen sett sådana annonser från handlare på blocket)

Det kan ju tänkas att någon med ett A obegränsar vill köra 125'a för den låga viktens skull (jag vill, jag har kört 125'a i ett par dar nu, fan vad kul det är i stan, därav att jag har kollat blocket, egentligen efter RS250, men även en 125 skulle funka...)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
1. Du kommer aldrig någonsin kunna trimma din CBR så.

2. Den kommer vara för lätt då (max 0.16kW/kg)

3. Godnatt. :)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
tänker jag rätt om en hoj på 25kw måste väga mer än 156kg för att vara mellanreggad ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln