Olika däck på hojen?

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Jag ska erkänna att jag inte skulle svära på bibeln på ovanstående men jag så har jag fattat det iaf.[/QUOTE skrev:
Det du skriver stämmer. Gatdäck greppar ungefär lika. Vartfall dom nyare. Men dom tål inte temp. När dom blir varma tappar dom grepp.
Om man kör långa burnouts (i fart) blir dom som såpa. Slicks blir inte hala av för mycket värme. Jag har inte lyckats vartfall, trotts att jag envist har försökt. :)
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
norrlansguld skrev:
Undrar då om du tror att gatdäcket har optimal arbetstemp under turen till fiket?

Det tror inte jag.


Fördelen med ett gatdäck är att det behöver inte en hög arbetstemp. för att greppa. Läste i en eng. tidning att ett "gatdäck" funkar bra redan vid ca 35grader C. Ett "sportigt" gatdäck typ Diablo Corsa bör helst nå + 50 grader innan det funkar optimalt. Ett Michelin racedäck i soft version bör ligga runt 70 grader. Med andra ord så är det lite tryggare på gatan med just ett gatdäck.
Ett "hårt" racedäck Typ slick, klarar över 100 grader..

Efter 12-15 varv på G-åsen börjar Michelin Power lätt överhetta och bli halt enligt mina erfarenheter, men våtgrepp och kallegenskaper är otroliga!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har lite funderingar om att köpa nya däck, och tänkte att här finns säkert folk som kan hjälpa till. :)

Jag har ett set Avon-däck på hojen nu AV45/AV46 dvs. sporttouring-däck. Framdäcket börjar ta slut, medan bakdäcket nog har ett antal 100 mil kvar att rulla. Funderar nu på om jag skulle välja något annat än Avon, men fortfarande i sporttouring-segmentet, och börja med att bara byta framdäcket. Är det en dålig idé att byta till annat märke enbart fram, och finns det några framdäck som jag ska undvika att "para ihop" med mitt Avon-bakdäck?
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Pacman:

Jag tänker så att nästan alla sporttouringdäck har samma form på stommarna. Dom passar hyfsat bra tillsammans.
Frågan är nog snarare vad du vill åka på sen, när ditt bakdäck är slut?
Vad gör du med hojjen?
Vilka typer av vägar och vilket tempo kör du i?
Regnar det mycket där du bor?
OSv.
Ring om du vill vet lite närmre.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Comi skrev:
Pacman:

Jag tänker så att nästan alla sporttouringdäck har samma form på stommarna. Dom passar hyfsat bra tillsammans.

Tack för ditt svar!
Ja, det var väl ungefär det jag misstänkte. Jag vill gärna ha däck som håller i alla fall i närheten av lika länge som mina Avon. Mitt bakdäck har rullat 5-600 mil, där kanske hälften har varit pendling och resten fortkörning på gata :rolleyes: Då finns det ändå rätt mycket mönster kvar på det fortfarande, så uppåt 1000 mil lär det nog kunna klara utan att bli olagligt. Greppet räcker ju för mig egentligen, jag är mest sugen på att prova nåt annat nu.

Jag kör en del i regn ja, men då enbart tråkig pendling.

Som sagt så tänkte jag la köpa ett matchande set däck nu, fast bara byta fram till att börja med.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Välj ett PilotPower från Michelin fram och ett Pilot road bak. Alternativ kan vara att köra Roadtech Z6 bak.
Pilot fram och bak skulle vara att föredra men det räcker inte 1000 mil.
Fram sliter inte så mycket så det är cool.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Comi skrev:
Välj ett PilotPower från Michelin fram och ett Pilot road bak. Alternativ kan vara att köra Roadtech Z6 bak.
Pilot fram och bak skulle vara att föredra men det räcker inte 1000 mil.
Fram sliter inte så mycket så det är cool.

Sedär ja, tack för tipset! :)
Inte omöjligt att det blir Michelin, eftersom jag har hört bra saker om både Power och Road. Ska forska vidare lite så får vi se vad det blir. Tack så länge!
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
[PlastRaket] skrev:
Hur kan man v så :kocko så man köper beg. bandäck?? Det finns inget sämre skit att få tag i. Men visst vill du ha en hoj med skitdålig väghållning så vassego' Fast det är klart du kanske inte kör så fort i kurvorna utan mest gasar på rakt fram, då har du ju lite att slita på. Ursäkta om jag verkar :7peta men det är bara dumsnålt att inte köpa riktiga däck.

Jag har kört bana med både gatdäck o racedäck... och efter banbesöken har jag kört slut på däcket i vanlig trafik...Jag har aldrig upplevt det du beskriver. Däremot har jag upplevt det med ett plattslitetdäck.... de kanske var de du hade??
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ang vilda diskussionen om gatdäck vs bandäck.
Ett kallt bandäck HAR sämre fäste en ett kallt gatdäck. Hurvida de värms upp olika snabbt vet jag inte... Men ett kallt bandäck är som att åka på is.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top