Marsupilami
Tvåtaktstaliban
Lyckades smälta avgasänden på en kolv i höstas.
Motorn nöp men gick att starta utan missljud när den svalnat.
Har dock inte fått tummen ur att öppna upp och kika på det hela förren nu, och ser då att den misshandlade kolven inte är av samma typ som de övriga. Den är portad på samma vis, men är av ett annat märke.
Men tanke på slipmärken på insidan är den troligtvis viktmatchad mot sin vevaxelkompis.
Den brända kolven är enligt mina amatörögon en gjuten kolv, medan de övriga är smidda, gissningsvis Wiseco.
Min fråga är om haveriet sannolikt berodde på:
1. Att det är en annan tillverkare på kolven, och att den därför kan vara högre/lägre/ha någon annan egenhet som påverkar hur den borde bestyckats.
2. Det beror endast på att den är gjuten och inte smidd som de andra. Hade alla kolvar varit smidda hade samma sak inträffat, bara lite senare med risk för att haveriet blivit betydligt värre.
3. Ren slump att det var just den här kolven som gav upp. Felet ligger snarare tidigare i kedjan.
Cylindern klarade sig som tur var riktigt bra, så planen är att skaffa en matchande kolv och ev. hona om cylindern och köra vidare ett tag till.
Kan någon bekräfta att det är Wiseco kolvar som sitter i motorn i övrigt? Se bifogad bild på loggan.
Köpte motorn begagnad för en väldans många år sedan och vet därför inte vad som stoppats i den.
Motorn nöp men gick att starta utan missljud när den svalnat.
Har dock inte fått tummen ur att öppna upp och kika på det hela förren nu, och ser då att den misshandlade kolven inte är av samma typ som de övriga. Den är portad på samma vis, men är av ett annat märke.
Men tanke på slipmärken på insidan är den troligtvis viktmatchad mot sin vevaxelkompis.
Den brända kolven är enligt mina amatörögon en gjuten kolv, medan de övriga är smidda, gissningsvis Wiseco.
Min fråga är om haveriet sannolikt berodde på:
1. Att det är en annan tillverkare på kolven, och att den därför kan vara högre/lägre/ha någon annan egenhet som påverkar hur den borde bestyckats.
2. Det beror endast på att den är gjuten och inte smidd som de andra. Hade alla kolvar varit smidda hade samma sak inträffat, bara lite senare med risk för att haveriet blivit betydligt värre.
3. Ren slump att det var just den här kolven som gav upp. Felet ligger snarare tidigare i kedjan.
Cylindern klarade sig som tur var riktigt bra, så planen är att skaffa en matchande kolv och ev. hona om cylindern och köra vidare ett tag till.
Kan någon bekräfta att det är Wiseco kolvar som sitter i motorn i övrigt? Se bifogad bild på loggan.
Köpte motorn begagnad för en väldans många år sedan och vet därför inte vad som stoppats i den.