Olika lås, vad har ni?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har använ mig av detta abus:
37_60_70.jpg

Men lämnade detta till ägaren av min förra hoj. (min räcer-farsgubbe :D )

Dett fick INTE några höjdarpoäng i test, då det var lätt att komma åt att skära med vinkelslip. Visserligen fick inga av skivbromslåset värst bra kritik då de flesta gick att manövrera. Låset ovan var ganska stort och tungt med.

Därför beställde jag ett nytt lås nu, som jag tänkte testa, som är avsevärt mindre.
Vad har ni för skivbromslås och har ni några typer som ni INTE rekommenderar?
omega-disc-lock2.jpg

Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Lånar denna tråden också då och undrar om någon vet om något bra jättelitet skivbromslås med larm?:tummenupp

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Lånar denna tråden också då och undrar om någon vet om något bra jättelitet skivbromslås med larm?:tummenupp
Tro att det finns en tråd om det, tror att Abus larmlås skulle va the shit. Däremot fanns ett nån variant som INTE va bra, nån som larmande lite hursomelst..

EDIT: xena hette märket
EDIT: abus detecto heter bromskivelåset med larm

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tro att det finns en tråd om det, tror att Abus larmlås skulle va the shit. Däremot fanns ett nån variant som INTE va bra, nån som larmande lite hursomelst..

EDIT: xena hette märket
EDIT: abus detecto heter bromskivelåset med larm

Abus Detecto är det alltså som gäller om man vill ha ett bra skivlås med larm?

Kostar?

@ Morecore: Varför inte köpa Abus Detecto och få ett larm med på köpet samtidigt? Vad är det som är så bra med Oxford-låset? :va

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Har använt oxfordlåset på mina 3 sista hojar. Smidigt att ha allt i en del.

låter ju bra :tummenupp
beställde mitt från grenmarks racing, de hade lite rea på oxford lås, kolla blocket efter oxford, så hittar du dem. Jag bara mailade dem o fick svar idag (söndag!) at låset skickas imon :)

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha FJR 1300

@ Morecore: Varför inte köpa Abus Detecto och få ett larm med på köpet samtidigt? Vad är det som är så bra med Oxford-låset? :va

Vet inte priset på Detecto så kan inte uttala mig om det. Säkert lika bra som Oxfordlåset. Sen är larmet mer en gimmick. Ett slag på låset så är det tyvärr tyst:huvet

Vill du tvunget ha ett Detecto så finns ett beg här:
http://www.blocket.se/vi/11001185.htm?ca=21_s

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX

Nja, njä. Kommer bo o ha hojen tätt intill någon annans fönster (bor i lägenhet, 4 våningar, 4 hus berdvid varandra, ett helvetes eko emellan) så jag tror inte det uppskattas. Visst det hörs men om det tjuter av misstag, vips så rings det in klagomål.

Sen snackade jag med en polare nu som bor på nedervåningen o har en liten uteplats, får ställa den där :tummenupp kedjar fast den i en stolpe.

Det braiga med oxfordlåset är att det är litet, fått bra betyg och ganska billigt :) jag har en kätting med, men vars lås ej är godkänt

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nja, njä. Kommer bo o ha hojen tätt intill någon annans fönster (bor i lägenhet, 4 våningar, 4 hus berdvid varandra, ett helvetes eko emellan) så jag tror inte det uppskattas. Visst det hörs men om det tjuter av misstag, vips så rings det in klagomål.

Sen snackade jag med en polare nu som bor på nedervåningen o har en liten uteplats, får ställa den där :tummenupp kedjar fast den i en stolpe.

Det braiga med oxfordlåset är att det är litet, fått bra betyg och ganska billigt :) jag har en kätting med, men vars lås ej är godkänt

Ah, aj c. Låter vettigt. Min står ju också på en innergård så det kanske blir tjuriga miner om det låter 100dB titt som tätt.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ah, aj c. Låter vettigt. Min står ju också på en innergård så det kanske blir tjuriga miner om det låter 100dB titt som tätt.

Precis!
andra varianter av larmlås har fått förfärlig kritik o tycks gå loss om låset blir blött eller fuktigt. Nu vet jag inte hur bra abus har lyckats, men man är ändå lite skeptisk. Ok om jag hade bott i hus eller liknande. Men inte nu iaf

:)

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Köpte mig en Detecto 8000 och det kändes riktigt bra. Även om larmet går att tysta lätt, så är det bra mycket material att ta sig igenom..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Själv kör jag enbart med tändings och styrlås samt dunk dunk, det sista är var som hörs när jag ger på han(för det är en han till 98% säkerhet)ett par smällar, det är ett mycket pålitligt system, gäller att man är "red alert" hela tiden...

Men med detta så gäller att man kan ha hojen under uppsikt när man är ute och kör och inte lämnar den ensam ute över natten. Den står annars i ett låst och tillbommat garage och förråd, då får de jobba jävligt hårt, och flytta bilen först.

Last edited:

Nicotin

Guest
Fet kätting..ABUS och dubbla skivlås,ett fram och ett bak..
Plus larm..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har ett Abus Detecto i bromsskivan fram, mycket stabilt lås och larmet går verkligen inte i onödan, och ett sånt Abus som är längst upp i tråden bak i bakdrevet.

Har även en Abus Extreme-kätting att surra fast hojen med när jag parkerar hos tjejen i Malmö och fick en Abus-kätting med till Detecto-låset men den kedjan ligger mest och skräpar.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Är kravet på SSF godkännande på låset det enda godkännande som krävs av försäkrings bolagen?
Måse man ringa o höra ? Annars kan det ju vara en djungel att köpa lås egentligen :va
har ett godkänt abus rattlås, den bör nog kunna träs på mc-fälgen :)

Jag menar låset som jag beställt är SSF godkänt, hoppas det är nog!

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Är kravet på SSF godkännande på låset det enda godkännande som krävs av försäkrings bolagen?
Måse man ringa o höra ? Annars kan det ju vara en djungel att köpa lås egentligen :va
har ett godkänt abus rattlås, den bör nog kunna träs på mc-fälgen :)

Jag menar låset som jag beställt är SSF godkänt, hoppas det är nog!

Det ska vara "klass3"godkänt är jag rätt säker på.

Jag har själv ett Oxford Patriot-bromsskivalås, som inte känns särskilt bra men som är klass3godkänt och således godkänt av mitt FB.

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Att ha nåt värre skivbromslås än de minsta godkända skulle jag säga är slöseri med pengar och fjädrad vikt.

alla mina tre hojar som blivit stulna så har de klippt sönder bromsskivan (2ggr låg skivbromslåset kvar oskadat på platsen). Jag hade Oxford-larmvarianten nu senast men det verkar inte ha hjälpt heller.

Jävla pack! :mad:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...