My time to shine, eller något i den stilen
I marknadsföringssyfte handlar det ofta om att helt enkelt kunna öka sin försäljning (inte helt oväntat kanske).
För det mesta, speciellt de senaste tio åren, har det till stor del handlar om att göra produkter specifika till de två olika könen. Gillette är ett helt superbt varumärke för att demonstrera detta.
Gillette gel för rakning ÄR densamma för kvinnor och för män, våra kroppar, hud eller hår skiljer sig inte så stort att olika sorters gel måste framställas för att kunna genomföra uppgiften att förenkla rakningen. MEN, ta samma innehåll, producera två olika förpackningar, en klart feminim och en tydligt manlig, och *poff*, marknadsandelarna och mängden försäljning ökar. Detta för att i det stora hela klickar det i mångas hjärnor att "Gillette gel" är ett säkert kort, jag behöver gel, jag är man eller jag är kvinna - den här produkten är för mig, och så blir det ett köp framför ett billigare men mer anonymt/ospecifikt varumärke som Coop gel eller Eldorado gel.
Ett exempel i bilindustrin är Toyota och Lexus som är samma tillverkare (tror jag de flesta känner till).
För att Lexus ska kunna vara ett mer lyxigt varumärke som man kan ta mer betalt för kände man sig tvungen att markera det ordentligt, och då kan det inte bara vara ännu en Toyota, då fungerar inte den prisstrategi man var ute efter.
Coca Cola Diet för tjejer - Coca Cola Zero för killar.
Marknadsföringen är ganska tydlig där hehe
https://www.youtube.com/watch?v=3JDmb_f3E2c
Sen kan det ju alltid handla om (Honda) fitta såklart...