Raderad medlem 51742
Guest
Finns ju en del skruvförband på hojen som skulle må bra av lite gänglåsning, så jag tänkte skaffa en lämplig variant.
I verkstadsmanualen rekommenderas Loctite 243 till ganska mycket, så det lär bli detta jag köper.
Ganska ofta förekommer dock att någon av dessa varianter skall användas istället:
- Thread-locking compound (micro-encapsulated)
- Thread-locking compound (mechanical)
Efter lite Googling har jag förstått det som att detta är varianter av gänglåsning som oftast läggs på skruven i förväg, den mekaniska varianten verkar vanligtvis vara ett nylonlager på skruven eller i muttern, medan den mikroinkapslade verkar vara ett lager av kemisk gänglåsning som kan läggas på skruven i förväg, men där den kemiska reaktionen sker först vid användning.
Det som dessa två varianter av gänglåsning verkar ha gemensamt är att när de förekommer i verkstadsmanualen står det nästan alltid också att de aktuella skruvarna skall bytas vid återmontering. Jag tolkar detta som att de aktuella skruvarna då levereras med korrekt typ av gänglåsning förapplicerad.
Det finns några undantag - för skruvar med s.k. mikroinkapslad gänglåsning som inte skall bytas står det att även Loctite 243 kan användas. Detta tolkar jag som att om man byter skruvarna (eller när hojen monteras i fabrik) är mikroinkapslad gänglåsning förapplicerad, men när man haft loss dem går det bra med Loctite 243 istället vid återmontering.
Det finns ett par ställen där den mekaniska varianten är det enda alternativet och där det inte står något om att byta skruv/bult eller mutter vid återmontering och där är väl kanske bakre hjulaxeln med tillhörande mutter förmodligen det skruvförband som är allra vanligast att man behöver befatta sig med. Någonstans har jag lärt mig att mekanisk gänglåsning kan återanvändas, men inte hur många gånger som helst (talas om 3-5 gånger). Det får mig att fundera på om det kan vara klokt att byta muttern till bakaxeln efter att man haft loss bakhjulet ett antal gånger, alternativt om man borde köra med Loctite 243 även där? Tittar jag på muttern är det tydligt att den har någon slags gänglåsning inbyggd, men den verkar inte vara av nylon utan metall om jag ser rätt, vilket borde tala för att det är tänkt att hålla betydligt längre.
Hela detta långa resonemang landar i dessa tre frågor:
I verkstadsmanualen rekommenderas Loctite 243 till ganska mycket, så det lär bli detta jag köper.
Ganska ofta förekommer dock att någon av dessa varianter skall användas istället:
- Thread-locking compound (micro-encapsulated)
- Thread-locking compound (mechanical)
Efter lite Googling har jag förstått det som att detta är varianter av gänglåsning som oftast läggs på skruven i förväg, den mekaniska varianten verkar vanligtvis vara ett nylonlager på skruven eller i muttern, medan den mikroinkapslade verkar vara ett lager av kemisk gänglåsning som kan läggas på skruven i förväg, men där den kemiska reaktionen sker först vid användning.
Det som dessa två varianter av gänglåsning verkar ha gemensamt är att när de förekommer i verkstadsmanualen står det nästan alltid också att de aktuella skruvarna skall bytas vid återmontering. Jag tolkar detta som att de aktuella skruvarna då levereras med korrekt typ av gänglåsning förapplicerad.
Det finns några undantag - för skruvar med s.k. mikroinkapslad gänglåsning som inte skall bytas står det att även Loctite 243 kan användas. Detta tolkar jag som att om man byter skruvarna (eller när hojen monteras i fabrik) är mikroinkapslad gänglåsning förapplicerad, men när man haft loss dem går det bra med Loctite 243 istället vid återmontering.
Det finns ett par ställen där den mekaniska varianten är det enda alternativet och där det inte står något om att byta skruv/bult eller mutter vid återmontering och där är väl kanske bakre hjulaxeln med tillhörande mutter förmodligen det skruvförband som är allra vanligast att man behöver befatta sig med. Någonstans har jag lärt mig att mekanisk gänglåsning kan återanvändas, men inte hur många gånger som helst (talas om 3-5 gånger). Det får mig att fundera på om det kan vara klokt att byta muttern till bakaxeln efter att man haft loss bakhjulet ett antal gånger, alternativt om man borde köra med Loctite 243 även där? Tittar jag på muttern är det tydligt att den har någon slags gänglåsning inbyggd, men den verkar inte vara av nylon utan metall om jag ser rätt, vilket borde tala för att det är tänkt att hålla betydligt längre.
Hela detta långa resonemang landar i dessa tre frågor:
- Räcker det att köpa Loctite 243 för de behov av gänglåsning som avses eller behövs något mer?
- Är mitt antagande korrekt ang. att skruvar som skall ha mekanisk eller mikroinkapslad gänglåsning och som skall bytas vid återmontering brukar ha detta förapplicerat?
- Borde bakre hjulmuttern bytas efter att man haft loss bakhjulet ett visst antal gånger eller finns det någon anledning att använda Loctite 243 (eller annan variant) även där?