Olika tändspolar och deras ohm-beteckning

PF

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Hoj
HPD xv1600
Jag fattar inte riktigt det där med tändspolar, och jag måste skaffa de rätta till ett bygge med Yamaha xv1600 som har cdi-tändning. I min Clymer står där att motståndet i primärlindingen skall ca.1.75 Ohm, är det det som räknas när man ska köpa spola av annat fabrikat än original?

Tacksam för svar.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Att de skriver ut att den ska ha ca. 1.7 ohm är bara för att lätt kunna testa om den är hel eller trasig (med ett mycket högre ohmtal) men siffran säger inget om sekundären eller förhållandet mellan varven på primär och sekundär. Så tyvärr kan man inte enbart gå på det.

Men nästan alla tändspolar brukar ha ett ohmtal i den regionen och alla tändspolar har ju syftet att skapa en gnista så troligen fungerar det med vilken som helst. Dock kan vissa motorer behöva en kraftigare gnista än andra för att få en optimal flamfront i cylindern och förhindra knackning, men jag kan inte svara på hur känsligt det är eller om det spelar någon roll i ditt fall.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Antingen tänds bränsleblandningen av gnistan från tändspolen - eller så tänds den inte av gnistan. Tänds blandningen av något annat är det annat fel på motorns egenskap/inställning. Misständer inte motorn med originalspole finns det ingen anledning att byta till "högeffektsspole".

Citat från NGK (som flosklar till det med "maximizing"): "Opening the gap presents a larger spark to the air/fuel mixture, maximizing burn efficiency. However, after raising compression and installing a turbo, a smaller gap is required to ensure ignitability in the denser air/fuel mixture."

Analogi, tänk dig en pistol, antingen smäller det - eller inte - när avtryckaren används, det finns inget mellanting.

Som redan sagts, tändspolen lär vara anpassad för din ECU för att kunna tändstiftet skall kunna tända bränsleblandningen.

<edit>Min lustgasmatade 13.5:1 motor med Dyna blå 0,5 spolar (mha Schnitz ProStreet controller) kunde tända den lustgasade bränsleblandingen trots att sidoelektroderna var helt avbrända.</edit>

Last edited:

PF

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Hoj
HPD xv1600
Jag har ett par spolar från en mc-skrot där jag plockade dom i en låda, har ingen aning vad det är för några; men jag tycker gnistan är mycket svag.
Jag vet att på gamla harleys var det 5ohm med brytartändning och 3.0 med elektronisk och på ännu nyare är det tydligen nere på runt 1.5 ohm, så NÅN betydelse måste det ju ändå ha.

Jag kan ju tillägga att jag inte har originalspolarna (2 styck) därav frågan.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Till wildstar har jag för mig att jag skaffade dynatec 2,2 ohms tändspolar

PF

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Hoj
HPD xv1600
Tack så mycket!
Koolt stuk på yammen, jag bygger med stödhjul.
golv 001.JPG

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll