Olika vägbeläggningars greppvänlighet.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Roligt med så mycket bra svar (vi har ju även proffs med oss i panelen:tummenupp )

Jag försöker sammanfatta informationen:



  • Se upp med vägmarkeringar och brunnslock och gatsten speciellt om det är vått.
  • Nylagd asfalt kan ha bra grepp men se upp om den är våt.
  • Se upp med röd asfalt den kan vara hal speciellt vid väta.
  • Generellt sämre grepp i stadsmiljö (för att vägarna är skitiga)
  • Se speciellt upp i cirkulationsplatser (dieselspill mm)
  • Se upp med lagningar och blödningar speciellt om det är vått.
Fan vad mycket man ska se upp med.:gråta

Nä. Bästa däcken oavsett pris och torra fina öppna slingrande asfaltsvägar utan gropar eller lagningar och utan diken eller mötande trafik.

(Ehh. Det slog mig just att det här nog är första gången som jag på allvar skulle kunna tänka mig att besöka en motorbana.
Var ligger närmaste?)


Nåja, vad tycker ni andra om att åka på oljegrusvägar? Undviker ni dem?
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Oj, svårt att säga med absolut säkerhet. Asfalten görs ju med sten från närliggande bygder, därför den har lite olika färg (och grepp) runt landet.

Nja, nä,, ganska fel men ändå.. Färgen beror inte på var utan VAD man har i blandningen.. :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den röda asfalten är oftast porfyr och de stenarna poleras upp och blir halare än den vanliga graniten. Utryckningsförare t.ex. är inte så glada över den, då det gärna släpper om man har bråttom (speciellt i vått väglag).

Men på åländska och finska vägar är det inte porfyr, utan rapakivigranit. Den har istället ett bra grepp. Till och med bättre än grå granit.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Den röda asfalten är oftast porfyr och de stenarna poleras upp och blir halare än den vanliga graniten. Utryckningsförare t.ex. är inte så glada över den, då det gärna släpper om man har bråttom (speciellt i vått väglag).

Men på åländska och finska vägar är det inte porfyr, utan rapakivigranit. Den har istället ett bra grepp. Till och med bättre än grå granit.

Dunderinfo!
Perfekt att veta, för nu kan jag steka Åland när jag kommer dit:)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag skulle vilja påstå att all torr asfalt erbjuder ett grepp som vida överstiger det man behöver på gata, även för de som är riktigt snabba. På bana pressas däcken till sitt max men det når man väldigt sällan på gata. När det släpper på gata så är det i 99 procent av fallen SBS (skit bakom styret) Man har på något sätt påverkat hojen negativt med tex broms eller styre. Titta lite på real roadracing så kommer ni se att det finns gott om grepp. De passerar vita linjer, brunnslock osv. När vi tävlar och tränar i Supermoto så är det ofta väldigt varierande kvalitet på underlaget. I Göteborg tex så låg det järnvägsräls tvärs över apex. Det smällde bra i hojen men det gick att köra med fotpinneskrap genom den kurvan. Det finns en skön bild från Strängnäs förra året där en kommer med full lägg på ca 4:an (fort som fan iaf) Just på bilden så har han gått över en skarv och båda hjulen är i luften. Det märks knappt i hojen. Många gånger när man tittar på sladdspåren in i en kurva så så ser man avbrott på en meter i spåret där man har studsat över en ojämnhet, det märks knappt i hojen.
Så länge det är torr och ren asfalt så är det bara att gasa. Är det blött eller grus så är det en helt annan femma.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Här i Jönköping har de byggt en ny rondell och lagt en typ av tåligare betongslam högst upp för att det är mkt tung trafik där och den SER väldigt hal ut. Den är blank och ser blöt ut. Den hade något lägre friktionskoefficient än asfalten (0,55 mot 0,7) men så många blev lurade av den blanka ytan att man nu fått blästra den.
Man ser att många 740-raggare sförsöker sladda där men det går oftast inte :hihi
 

Robz

Guest
Mmmm… med risk att förstöra även denna tråd ;)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=5

Det som oavsett asfalttyp är farligt är just bindemedlet – BITUMEN.
Detta ”klister” är alltid halt, men behövs som ”klister”.
Generellt så gäller att ju svartare asfalt, desto mer Bitumen.
Sten som läggs i är delvis viktig och Porfyr är röd ja, men inte sämst för det.
Det som jag personligen hatar (jobbar med belysning) är just mörka vägar – förutom dessas genomsnittliga högre (teoretiska) halhet, är just att de är mörka. Nattetid är de skitfarliga med eller utan gatubelysning pga dessas värdelösa reflektansegenskaper.
Svart och ljus asfalt förekommer på alla motorbanor, och bägge greppar bra – men;
Svart asfalt på allmän väg brukar svettas mer bitumen = hal.
Svart asfalt är mjukare = hal
Svart asfalt är mjukare = flyttar sig och täpper igen vattenkanalerna = hal vid blöta
Ljus asfalt = motsatsen till ovanstående, men döljer lös singel mer effektivt
Ljus asfalt är svinbra ljustekniskt sett
Porfyr är ganska bra på allt.
Touringdäck suger
Sportdäck är bra
Racedäck suger när det är kallt
Gaskontroll är alltid bra – med tryck på ytterpinne :rofl

EDIT:
Grov betong är nog rätt bra - varför försvann den?

EDIT2:
Någon som vet hur det är med greppet på den gummiasfalt som vägverket ska testa? http://www.vv.se/templates/Pressrelease____21356.aspx
Säkert "tystare", men hal - ju mer man sliter däck, dessto bättre grepp. Gummi mot gummi lär slita mindre än gummi mot sten.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top