Olja – inte så noga som man ibland får höra?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Försökte hitta info om vilken oljekvalitet jag ska ha i min bil, när det nu är dags att byta den efter 1000 körda mil. Är en ganska ny bil som inte har gått så långt och jag vill ta hand om den på bästa sätt. Hittade tyvärr ingen specifik information när jag sökte mig fram på nätet, men läste flera diskussioner på forum om stora och viktiga skillnader mellan viskositet och olika motorers behov. Noga att välja rätt, var alla som verkade veta mycket överens om. Så kom jag på att jag ju har tecknat abonnemang på Haynes manual av min bil och gick in där och kollade. Döm om min förvåning när jag såg (se min rosa pil/ruta på den bifogade bilden) att man kan välja själv mellan flera olika! Se där... Det är alltså inte mer noga än så? Visserligen skönt att konstatera, men också något av motsatsen till det som flera förståsigpåare skriver i olika forum. Är det rent av så att Haynes har fel?!

Skärmavbild 2022-07-14 kl. 18.02.52.png

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
De tyska bilar jag jobbar med har olika rekommendationer beroende på motortyp, Bensin, gasdrift eller Diesel.
0W / 20 eller 0W / 30 är vanligt.

Du kan gå in på Castrol.se för att få en hint till din bil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad tycker du om rekommendation i trådstarten, att samma motor kan ha olika viskositeter.
Ja? Det är väl fullständigt normalt?

Motorn byggs inte för att klara enbart exakt rätt viskositet, utan klarar allt som ligger någorlunda inom normalt spann

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi tar 265 spänn litern... :3freak

Utan att dissa oljan du säljer tror jag det är bättre att byta dubbelt så ofta än att använda en olja som är 4 gånger så dyr.

Jag tror inte riktigt på moderna bilars 3000 mils intervaller, visst, under optimala förhållanden med enbart långkörningar kanske en bra olja håller så länge, men med många kallstarter vill man nog byta oftare än så.

ÅAS slutade jag byta olja på min gamla SAAB när jag trodde att jag skulle skrota den, sedan körde jag den så länge den gick igenom besiktningen, vilket blev 7 år till.
Den drog inte ens mycket olja, men jag fyllde kanske på 2 liter om året.
Sedan gav jag bort den till en som skulle ta delar, men han fixade till den och körde den något år och sålde den vidare istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min nyare vito vill ha ny olja efter 4000mil eller vartannat år.....

Jag undrar jag...:näsblod

Det får ju följden att NÅGON som har köpt en begagnad lägger 4000 mil på minnet, och så kör dom 500 mil om året enbart småkörningar i åtta år utan att byta.

Fast dom står väl på verkstaden oftare än så, så någon kanske upptäcker det

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Då skulle jag rekommendera 0W / 30, det kör vi med, måste ju duga till en Pega.
Ett nytt alternativ utöver de tre som Haynes anger alltså. Ytterligare tunn i kallt tillstånd än den mest tunnflytande (5W30) som Haynes skriver om? Enbart fördelar med den egenskapen?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett nytt alternativ utöver de tre som Haynes anger alltså.

Från en snabb googling.

"Den lägre siffran innan ”W” anger oljans viskositet vid låga temperaturer – ju lägre siffra desto bättre flödesförmåga har oljan. En 0W-olja är pumpbar ner till -35 grader, medan en 15W-olja inte kan tas upp av motorns oljepump under -20 grader,
På motsvarande sätt anger viskositetsklassbeteckningens andra del, siffrorna efter ”W”, oljans viskositet vid höga temperaturer. Ju högre siffran är desto bättre klarar oljan höga temperaturer."

Man vill ha en olja som är pumpbar ner till låg temperatur utan att bli för tunn vid hög temperatur

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Stirra sig blind på viskositeten kunde man göra förr om åren.
Du har en massa tilläggsbeteckningar som beskriver oljans egenskaper och dom är viktiga om du ska ha rätt olja.
Nöja sig med viskositet kan du göra på en jordenruntresa och du plötsligt behöver köpa olja i en by med tio invånare, inom svea rike har du nog möjlighet att leta upp olja med rätt spec.

Olika viskositet brukar ofta beskriva en olja för sommarkörning respektive vinterkörning och så får man sätta det som passar ens egen körstil bäst.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det är inte hur fritt som helst att välja olja. Det är ganska begränsat med viskositet även om det är okej att gå ett steg upp och ner. Och det ska vara en B3 olja.
så att…..
Mats

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Samtliga oljor som föreslagits här har ju uppfyllt övriga krav i Haynes boken, bara med varierande viskositet

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen