Hittade själv manualer osv.
Honda som tillverkade dessa motorer ända från 1969 och framåt (och sedan sålde verktygen till Kina) säger själva:
Första oljebytet efter 100 mil, därefter var 400:ade mil!
Var 3:e oljebyte görs centrifugalfiltret rent.
Den har alltså inget riktigt filter.
Men då jag sett dessa motorer världen över när jag reser i jobbet, så förundras man över hur de orkar och håller!
De knotar i bergen i Malaysia, som tidningsbud i Abu Dhabi, och det är inga små lass de drar på. (ska leta upp en del goa bilder!)
Så var 400: mil, med de farter det är fråga om blir ju...som jag sa var 50:e timme! (om man kör 80Km/h) men det gör man ju inte så låt oss anta en medelhastighet av 50 då, och då är driftstiden uppe på 80 timmar!
Jiiizus krajst!
Med tanke på att de i indien, pakistan eller elswhere inte ens byter SÅ ofta är det ett under att de bara går och går...
Ni som trimmar och/eller tävlar, bör som sagt byta oftare.
Var 5:e timma är ju väldigt ofta (onödigt ofta).
Men ni ser vad som rekommenderas från fabbriken, och då dessa knotor togs fram så fanns inte på långa vägar så bra oljor som vi har idag.
Så jag hade nog varit lugn och trygg med en syntet och 20 timmar mellan bytena.
Däremot hade jag (finns garanterat kit) monterat ett externt riktigt oljefilter.
Detta ger ju oxå en extra oljevolym, samt lite kylning.
En oljekylare likaså, hade åkt på dIreCkt!