Olja för Fiddy

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, vad för olja ska man egentligen ha? Har en Pitpro 125.

Jag tänker då för motorn. 0.8 liter vet jag att det ska vara, men just vilken olja rekommenderas av lite halvrejsig variant. =)

EDIT!!!

SVARET ÄR: Pitpro själva som jag har kontakt med (de har ju reklam här nu) rekommenderar en mineralolja eller delsyntetsolja för våtkoppling.
 
Last edited:

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Biltema racing.
själv kör jag med biltema(inte racing) för 36kr litern.:)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Okej, så det är inte på tal om typ att det verkligen rekommenderas låt säga helsyntet av något slag, mineralolja eller liknande. Utan bara vanlig olja?

Men jag borde köra med helsyntet va?

Tyvärr så råka jag använda däckjärn o själv kränga på däcken o punkterade båda slangarna... suck.

Kan man inte köra slangfritt?
 

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2628630 Ja, vad för olja ska man egentligen ha? Har en Pitpro 125.

Jag tänker då för motorn. 0.8 liter vet jag att det ska vara, men just vilken olja rekommenderas av lite halvrejsig variant. =)


Halvrejsig? Ok... Då kan du ta en olja vilken somhelst som är JASO-godkänd.
Helst syntet ja.
Oljestickysarna är fullt tillämpliga på denna maskin :tummenupp :)

EDIT: jag trodde din maskin var en tvåtaktare så bortse från första rekommendationen jag gjorde. Ser nu när jag googlade att det var en hondakopia. Skönt att se att du satsar på kvalite´och kör honda! :)
Ska porta en sån där snart.
Sugen swedie?
 
Last edited:

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Swedie skrev:
2629022 Okej, så det är inte på tal om typ att det verkligen rekommenderas låt säga helsyntet av något slag, mineralolja eller liknande. Utan bara vanlig olja?

Men jag borde köra med helsyntet va?

Tyvärr så råka jag använda däckjärn o själv kränga på däcken o punkterade båda slangarna... suck.

Kan man inte köra slangfritt?

Jag pratade med en av gubbarna på Pitpro och han rekommenderade halvsyntet.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Dr.Bike skrev:
2629051

För att?

Jag frågade bara vad man skulle använda / vad de använde och var nöjd med svaret.
Dock vill jag minnas att någon påstod att syntetoljan blev väldigt blaskig när den blev varm. och därför var det bättre med halvsyntet. Inte heller den gången orkade jag mig in i någon fördjupning av frågan.
Själv kör jag syntet i Yamman och sae 50 i pannan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Swedie skrev:
2629022 Okej, så det är inte på tal om typ att det verkligen rekommenderas låt säga helsyntet av något slag, mineralolja eller liknande. Utan bara vanlig olja?

Men jag borde köra med helsyntet va?

Tyvärr så råka jag använda däckjärn o själv kränga på däcken o punkterade båda slangarna... suck.

Kan man inte köra slangfritt?
Samma olja du har i R1:an går fint att använda i växellådan på en 2-takt (var det det?). Är det 4-takt så går det naturligtvis också att ha samma olja så no problemo.

Svårt att köra slanglöst om det är ekrade hjul. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Neutral skrev:
2629117Svårt att köra slanglöst om det är ekrade hjul. :)

A just ja :gnissla

Nu ska jag till o laga slangarna jag så fint gjort hål i med mina däckjärn.

NÅGON HÄR SOM KAN BERÄTTA TRIXET ATT KRÄNGA PÅ DÄCKEN UTAN ATT PUNKTERA SLANGARNA?!?!?!?!??! :huvet
 

Dr.Bike

Guest
Nesse skrev:
2629111 Jag frågade bara vad man skulle använda / vad de använde och var nöjd med svaret.
Dock vill jag minnas att någon påstod att syntetoljan blev väldigt blaskig när den blev varm. och därför var det bättre med halvsyntet. Inte heller den gången orkade jag mig in i någon fördjupning av frågan.
Själv kör jag syntet i Yamman och sae 50 i pannan.

Tack för det!
Det ante mig... den gamla myten igen.

Syntetolja blir inte ALLS blaskigare.
Tvärtom är den MYCKET mer viskositetsstabil än alla andra kombinationer av oljor.

Står det SAE 50 som övre värde på en olja, så håller den det vid 100 grader.
Varken mer eller mindre.
Detta oavsett vad det är för olja.

Syntet har däremot både en bärigare oljefilm än andra oljor OCH håller sin viskositet uppe undre längre tid.

Ta dig gärna tid att läsa oljestickysarna i mekforumet, gå sen till karlen på firman och berätta hur det EGENTLIGEN ligger till. :hihi

Skämt åsido: Kan nog vara värt att läsa dem iaf om man är minsta intresserad av motorer och vad som där till hör :tummenupp

Swedie skrev:
2629022
Men jag borde köra med helsyntet va?

Ja det borde du. Särskilt som hojen är luftkyld, och iom det KOMMER att gå varmare än en vätskekyld.
M.a.o större påkänningar på oljan.

Ta en 15w-50, eller 20w-50 oavsett vad det står i papperna, då fabriksrekommendationer av någon ja-la anledning alltid ska vara så generiska att de funkar över hela jordklotet.

se gärna en SAE rekommendationstabell i vilken hojmanual som helst, där ser man att den rekommenderade oljan alltid klarar ner till NOLL grader eller minus tio... *go figure*
Så visst, ska du köra under vintern och dessutom har den ute så den är genomkall, go ahead och ha en 10-40 eller liknande.
Men vet du med dig att du bara kör på sommaren, eller förvarar den i garaget och startar den fesljummen så häller du i det jag sa.

Varför 50 på topp då??

Jo dels för värmen som jag sa, dels för att kineserna brukar ha generösa lagerspel och toleranser.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
pluntan skrev:
2629239 Hur ofta tycker Dr bike man ska byta olja i en fiddy?

Har dålig kläm på de där små söta varelserna. som t.ex har de riktigt oljefilter? (papp)

De har ju dessutom relativt liten oljevolym, vilket gör att oljan bryts ner fortare då den får vara "i elden" oftare. Sen är det det här med värmen.

En syntetolja skulle säkerligen klara 50h drifttid, men så länge hade jag nog inte väntat.
Säg 20-25h med en viss reservation för tillverkningskvalite´n på dessa maskiner. Vilket kan motivera byten dubbelt så ofta eller ännu mer.
 

Dr.Bike

Guest
Jag försökte hitta en gammal Hondamanual, men gick bet.
Nån som kan maila en Honda eller någon av dessa Hondakloners manualer?
Då blir jag glad! :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr.Bike skrev:
2629253 Säg 20-25h med en viss reservation för tillverkningskvalite´n på dessa maskiner. Vilket kan motivera byten dubbelt så ofta eller ännu mer.

Nja, var 2-4 körtimma bör det bytas olja på dom. Det görs det iaf på motarder. Racenissar byter efter varje körning.

20-25 är ju nästan rekommendation som på en gathoj... eek. :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
2629293 Jag försökte hitta en gammal Hondamanual, men gick bet.
Nån som kan maila en Honda eller någon av dessa Hondakloners manualer?
Då blir jag glad! :)
Jag har en till CB750 bla från sent 70, tidigt 80, men den ligger i garaget, å jag är en under stundom lat människa :hihi Vad exakt ville du veta? :) Jag kan kika imorrn!
 

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2629330 Nja, var 2-4 körtimma bör det bytas olja på dom. Det görs det iaf på motarder. Racenissar byter efter varje körning.

20-25 är ju nästan rekommendation som på en gathoj... eek. :gnissla

Som jag anade alltså, men ha i minnet: 2-4 h är vad den SKA klara under värsta förhållanden med den lägsta rekommenderade oljekvalite´n.
M.a.o KOMMER en bättre (läs syntet) att klara sig MINST dubbelt så länge.

Men varför vänta?
Köp en prisvärd helsyntet, kanske en 20-litersdunk SBK Racing på RoLLERS däsck, där får du oljan för 70 spänn litern = byt efter varje körning om det KÄNNS rätt. :lol

Tekniskt sett klarar dock SÅ fin olja mer.

Hoztic skrev:
2629332 Jag har en till CB750 bla från sent 70, tidigt 80, men den ligger i garaget, å jag är en under stundom lat människa :hihi Vad exakt ville du veta? :) Jag kan kika imorrn!

Ja o ja! Haha, tack, men jag har nog manualer till NÄSTAN alla honda UTOM just DAX:en! hehe...
Det var DEN jag sökte.
Ville se om den HAR oljefilter t.ex, vilket jag undrar maa de täta oljebytena som te.x Swedie säger här.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hittade själv manualer osv.

Honda som tillverkade dessa motorer ända från 1969 och framåt (och sedan sålde verktygen till Kina) säger själva:

Första oljebytet efter 100 mil, därefter var 400:ade mil!
Var 3:e oljebyte görs centrifugalfiltret rent.
Den har alltså inget riktigt filter.

Men då jag sett dessa motorer världen över när jag reser i jobbet, så förundras man över hur de orkar och håller!
De knotar i bergen i Malaysia, som tidningsbud i Abu Dhabi, och det är inga små lass de drar på. (ska leta upp en del goa bilder!)

Så var 400: mil, med de farter det är fråga om blir ju...som jag sa var 50:e timme! (om man kör 80Km/h) men det gör man ju inte så låt oss anta en medelhastighet av 50 då, och då är driftstiden uppe på 80 timmar! :tummenupp

Jiiizus krajst! :skrämd Med tanke på att de i indien, pakistan eller elswhere inte ens byter SÅ ofta är det ett under att de bara går och går...

Ni som trimmar och/eller tävlar, bör som sagt byta oftare.
Var 5:e timma är ju väldigt ofta (onödigt ofta).
Men ni ser vad som rekommenderas från fabbriken, och då dessa knotor togs fram så fanns inte på långa vägar så bra oljor som vi har idag.
Så jag hade nog varit lugn och trygg med en syntet och 20 timmar mellan bytena.

Däremot hade jag (finns garanterat kit) monterat ett externt riktigt oljefilter.
Detta ger ju oxå en extra oljevolym, samt lite kylning.
En oljekylare likaså, hade åkt på dIreCkt!
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top