dr.bike det är inte samma motor i dessa som i en motor gjord för det du pratar om.
olja verkar vara en drog för dig...
olja verkar vara en drog för dig...
Swedie skrev:2629522dr.bike det är inte samma motor i dessa som i en motor gjord för det du pratar om.
olja verkar vara en drog för dig...
Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...Dr.Bike skrev:2629538Olja är inte livet...
Det är viktigare än så!
Inte samma motorer? Hur menar du nu? Den hoj du skriver om har väl en Hondaklon med 2 ventiler?
Sen finns det en rejsigare, med annat topplock och 4 ventiler, dock samma grundmotor.
Dessa gjordes ursprungligen av Honda, men som jag skriver; Numera i Kina, då verktygen såldes dit.
Jämför jag de manualer (original Honda) som jag har, med denna: http://pitbike.se/joomlaadmin/download/PITPRO_125cc_Engine_parts.pdf som är din parts manual, så är t.o.m bilderna hämtade direkt ur Hondamanualerna...
Det är en sån här du har va?
Swedie skrev:2629753Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...
utan att byta olja på din fiddy 125?Jösse skrev:2629785Castrol GPS inget annat.
Shell´s och Agip fungerar inte lika bra med kopplingen.
50 timmar
Min ha säkert gått 200 timmar nu.
Swedie skrev:2629753Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...
Jösse skrev:2629785Castrol GPS inget annat.
Shell´s och Agip fungerar inte lika bra med kopplingen.
Dr.Bike skrev:2630053Vilket arrogant svar. Här försöker vi diskutera å så ett sånt svar... Tack för hjälpen kanske hade passat bättre?
Jag har inte sagt att man SKA köra 50 timmar. Hur är det med läsförståelsen?
Jag sa att man KAN.
Swedie skrev:2630037utan att byta olja på din fiddy 125?
pluntan skrev:2639397Skulle vara intressant att höra varför dom rekommenderar detta, helsyntet är ju mineralbas i bara det att det att molekylerna är snyggare och delsyntet är ju nåt mellanting så det känns lite skumt, finns ju dock en ekonomisk aspekt.
Swedie skrev:2629753Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...
Boris JR skrev:2639905Gör man bara ett oljebyte efter första timmens körning för att få ut inkörningsskiten så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att köra 50h med en bra olja.De där hondaklonerna är slitstarka, de varvar inte särledes mycket och effektutaget är klart moderat.
Jag har kört betydligt mer hårdtrimmade 125cc fyrtakt utan att hålla på och byta olja var 5h. Jag körde 1500 racemil med en motor som varvade 13krpm och lämnade mycket mer effekt än en pitpro. När den pensionerades från racing gick den 2500 mil på gata innan vevstaken gick mitt av pga materialutmattning. När motorn sedmera plockades ner efter nästan 4000 mil var där inget förhöjt slitage på lager eller cylinderlopp/kolv.Oljan byttes var 300 mil vid raceåka och var 500 på gata.
Häll i en JASO klassad helsytetolja med 20w50 viskositet och byt så ofta ditt samvete säger..
Dr.Bike skrev:2646958
Kul story om din motor,och det var vad som hände en karl i vår Honda Classic Club Sweden: han är 1.e ägaren (och äger den ff) på en Honda 750 Four från 72. Han hade för tre fyra år sedan kört otroliga 50.000 mil med den!
Endast bytt slitdelar olja och filter.
Men vis en omkörning och en missad växel så gick en stake av.
50.000 mil! Smaka på det.
Jösse skrev:2647521På originalkolvar ?
Frågan är hur mkt "slitdelar" som var bytt, kanske bara blocket är kvar till slut.
Vet om en Volvo P1800 som har gått 220000 mil i USA, stod om den i Guinnes.
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |