Olja för Fiddy

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
dr.bike det är inte samma motor i dessa som i en motor gjord för det du pratar om.

olja verkar vara en drog för dig... :näsblod
 

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2629522 dr.bike det är inte samma motor i dessa som i en motor gjord för det du pratar om.

olja verkar vara en drog för dig... :näsblod


Olja är inte livet...
Det är viktigare än så!
:lol

Inte samma motorer? Hur menar du nu? Den hoj du skriver om har väl en Hondaklon med 2 ventiler?
Sen finns det en rejsigare, med annat topplock och 4 ventiler, dock samma grundmotor.
Dessa gjordes ursprungligen av Honda, men som jag skriver; Numera i Kina, då verktygen såldes dit.
Jämför jag de manualer (original Honda) som jag har, med denna: http://pitbike.se/joomlaadmin/download/PITPRO_125cc_Engine_parts.pdf som är din parts manual, så är t.o.m bilderna hämtade direkt ur Hondamanualerna...

Det är en sån här du har va?
 

Bifogat

  • PitPro.jpg
    PitPro.jpg
    31.9 KB · Visningar: 805
Last edited:

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Tack för svaren Dr. Bike, du är oljekungen :tummenupp

Har misstänkt att det där med 2-7 timmar var både bälte o livrem och airbag på samma gång

Lite offtopic, men finns det så fina manualer till 14E online som den pitpro hade? Har gått fint o mecka utan manual hittils men kan ändå vara bra att ha som referens.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr.Bike skrev:
2629538 Olja är inte livet...
Det är viktigare än så!
:lol

Inte samma motorer? Hur menar du nu? Den hoj du skriver om har väl en Hondaklon med 2 ventiler?
Sen finns det en rejsigare, med annat topplock och 4 ventiler, dock samma grundmotor.
Dessa gjordes ursprungligen av Honda, men som jag skriver; Numera i Kina, då verktygen såldes dit.
Jämför jag de manualer (original Honda) som jag har, med denna: http://pitbike.se/joomlaadmin/download/PITPRO_125cc_Engine_parts.pdf som är din parts manual, så är t.o.m bilderna hämtade direkt ur Hondamanualerna...

Det är en sån här du har va?
Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Castrol GPS inget annat.

Shell´s och Agip fungerar inte lika bra med kopplingen.

Swedie skrev:
2629753 Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...

50 timmar :va

Min ha säkert gått 200 timmar nu.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2629753 Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...

Vilket arrogant svar. Här försöker vi diskutera å så ett sånt svar... Tack för hjälpen kanske hade passat bättre?
Jag har inte sagt att man SKA köra 50 timmar. Hur är det med läsförståelsen?
Jag sa att man KAN.

Jösse skrev:
2629785 Castrol GPS inget annat.

Shell´s och Agip fungerar inte lika bra med kopplingen.

GPS är en bra olja. Men oxå den enda jag själv haft kopplingsslir med.
Visserligen länge sedan, och den har säkert ändrats sen dess.
Däremot såg motorer körda på den oljan väldigt fina ut inuti när man tog isär dem. Inga konstigheter + att allt var rent och fint.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr.Bike skrev:
2630053 Vilket arrogant svar. Här försöker vi diskutera å så ett sånt svar... Tack för hjälpen kanske hade passat bättre?
Jag har inte sagt att man SKA köra 50 timmar. Hur är det med läsförståelsen?
Jag sa att man KAN.

Jadu, arrogant och läsförståelse? Jag frågar först och främst om vilken olja, sedan hur länge man BÖR köra. Jag säger oxå att dessa motorer i indien osv inte är likadana för den här pitpromotorn är till viss del trimmad. så därmed att du säger att man "kan" och förvirrar begreppen hjälper inte mig. eller hur?

allt jag vill ha är gärna svar på frågan. Det kan tas i en annan tråd om hur länge man kan pina en motor på en och samma olja. Säkert ett roligt ämne.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Swedie skrev:
2630037 utan att byta olja på din fiddy 125?

Självklart inte.
Började med att dumpa kinaoljan direkt innan jag startade motorn när hojen va ny.

Man kan utan problem köra 25 timmar på samma olja.
Motorn avger synbart mer "skräp" i oljan under inkörningen.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har själv provat att köra med Q8:s helsyntetiska men som sagt i ett tidigare inlägg , att det lirade inte särskilt bra ihop med kopplingen. Svårt att hitta friläge etc.... Bytte till en billig mineralolja o gör istället tätare oljebyten o kopplingen funkar perfekt !
 

Mussebj

Motard Musse
Gick med
28 Oct 2006
Ort
Skåne, utanför landskrona
Hoj
Ten7 -06
Jag kör själv minimotard och anledningen att man inte ska köra med helsyntet är enligt Magnus ( powerbike på fiddy.se) att kopplingen slirar om man kör med helsyntet och jag litar mer på honom som har mycket erfarenhet och är vädigt kunig om dessa motorer än någon kör stor hoj
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Pitpro själva som jag har kontakt med (de har ju reklam här nu) rekommenderar en mineralolja eller delsyntetsolja för våtkoppling.
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Skulle vara intressant att höra varför dom rekommenderar detta, helsyntet är ju mineralbas i bara det att det att molekylerna är snyggare och delsyntet är ju nåt mellanting så det känns lite skumt, finns ju dock en ekonomisk aspekt.
 

Dr.Bike

Guest
pluntan skrev:
2639397 Skulle vara intressant att höra varför dom rekommenderar detta, helsyntet är ju mineralbas i bara det att det att molekylerna är snyggare och delsyntet är ju nåt mellanting så det känns lite skumt, finns ju dock en ekonomisk aspekt.

Jo, men blir man generalagent, då VET man automatiskt allt om oljor vettu, så det är alltid bättre att lyssna på dem som bara råkar sälja en produkt som innehåller olja, än de som läst tribologi ;)
För självfallet har ju alla landets försäljare gått ett antal poäng på universitet o.s.v
De som har börjat med att sälja Fiddy utan att tidigare ha hållit på med tvåhjulingar litar jag särskilt mycket på, helst de som sålde tvättmaskiner eller brandsläckare innan. (Många fiddyförsäljare har växt upp som svampar ur jorden, och det är ofta folk utan tidigare fordonsanknytning som kränger)
Så säger de mineralolja så måste ju det vara bäst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Swedie skrev:
2629753 Vad jag säger, är att köp du en sådan här, kör i 50 timmar med den och se om motorn ser så bra ut efteråt...

Gör man bara ett oljebyte efter första timmens körning för att få ut inkörningsskiten så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att köra 50h med en bra olja.De där hondaklonerna är slitstarka, de varvar inte särledes mycket och effektutaget är klart moderat.

Jag har kört betydligt mer hårdtrimmade 125cc fyrtakt utan att hålla på och byta olja var 5h. Jag körde 1500 racemil med en motor som varvade 13krpm och lämnade mycket mer effekt än en pitpro. När den pensionerades från racing gick den 2500 mil på gata innan vevstaken gick mitt av pga materialutmattning. När motorn sedmera plockades ner efter nästan 4000 mil var där inget förhöjt slitage på lager eller cylinderlopp/kolv.Oljan byttes var 300 mil vid raceåka och var 500 på gata.

Häll i en JASO klassad helsytetolja med 20w50 viskositet och byt så ofta ditt samvete säger..
 

Dr.Bike

Guest
Boris JR skrev:
2639905 Gör man bara ett oljebyte efter första timmens körning för att få ut inkörningsskiten så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att köra 50h med en bra olja.De där hondaklonerna är slitstarka, de varvar inte särledes mycket och effektutaget är klart moderat.

Jag har kört betydligt mer hårdtrimmade 125cc fyrtakt utan att hålla på och byta olja var 5h. Jag körde 1500 racemil med en motor som varvade 13krpm och lämnade mycket mer effekt än en pitpro. När den pensionerades från racing gick den 2500 mil på gata innan vevstaken gick mitt av pga materialutmattning. När motorn sedmera plockades ner efter nästan 4000 mil var där inget förhöjt slitage på lager eller cylinderlopp/kolv.Oljan byttes var 300 mil vid raceåka och var 500 på gata.

Häll i en JASO klassad helsytetolja med 20w50 viskositet och byt så ofta ditt samvete säger..


Tack Boris!
Det var något sådant jag försökte säga.
Men har man bestämt sig för att den man frågar har fel, så spelar ju fakta ingen roll.

Kul story om din motor,och det var vad som hände en karl i vår Honda Classic Club Sweden: han är 1.e ägaren (och äger den ff) på en Honda 750 Four från 72. Han hade för tre fyra år sedan kört otroliga 50.000 mil med den!
Endast bytt slitdelar olja och filter.
Men vis en omkörning och en missad växel så gick en stake av.
50.000 mil! Smaka på det.

Och som jag i denna tråd då, utan att säga: Så här ÄR det, utan istället säga så här KAN man göra och resonera, med ett par tre förslag på bytesintervaller beroende på oljetyp osv.
För som du säger Boris: fiddys trimmade eller ej, de har rätt låga effektuttag.
Däremot har jag en .pdf med riktigt häftiga topplock till dem där man gjutit dem "trimmade" s.a.s med som det iaf ser ut, vettiga kanaler på in och ut.

Ska porta en ap-klon nu i vinter åt en kille här på forumet så får vi se hur skoj den blir! :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Dr.Bike skrev:
2646958

Kul story om din motor,och det var vad som hände en karl i vår Honda Classic Club Sweden: han är 1.e ägaren (och äger den ff) på en Honda 750 Four från 72. Han hade för tre fyra år sedan kört otroliga 50.000 mil med den!
Endast bytt slitdelar olja och filter.
Men vis en omkörning och en missad växel så gick en stake av.
50.000 mil! Smaka på det.

På originalkolvar ?
Frågan är hur mkt "slitdelar" som var bytt, kanske bara blocket är kvar till slut.

Vet om en Volvo P1800 som har gått 220000 mil i USA, stod om den i Guinnes.
 

Dr.Bike

Guest
Jösse skrev:
2647521 På originalkolvar ?
Frågan är hur mkt "slitdelar" som var bytt, kanske bara blocket är kvar till slut.

Vet om en Volvo P1800 som har gått 220000 mil i USA, stod om den i Guinnes.

Nej nej för f-n! :D
Inga interna motordelar var bytta!

Jag har själv kört en sån där i TIO år, hårt, och det fanns inget slitage i den.
Nu går den dessvärre i Norge *suck* men de hade pengarna att köpa loss den... *saknar*
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag går även hellre på livslängd på motorn och därmed byter olja oftare än försöker pressa ut max antal timmar.

Så, ja jag litar på säljaren bakom en produkt som med erfarenhet vet vad sina produkter fungerar bäst med.
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Jag kör på Motul 5100 technosyntet. För mig och mina vänner har det fungerat utan problem. Slanglöst skall ju gå att fixa, har för mig att Erixon i Eskilstuna vulkar ekerfälgar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top