Olja från vevhusventilation på KTM LC4

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Tjena
Jag pysslar med ett specialbygge med en KTM LC4-motor. Jag har ingen luftburk vilket gör att jag leder ut övertrycket i ett uppsamlingskärl.

Jag såg att det satt lite graj som liknar tankfoam i slangen från den nedre vevhusventilationen (som någon tidigare ägare satt dit), men det tog jag bort när jag pysslade med motorn.

Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet och kunskap om just detta, och om jag borde oroa mig för kolvringar och liknande. Kanske läge att kolla kompet (?)

/Fohlin
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Syftet är nog att funka som oljefälla, delvis samma orsak som att det förr på tex bilmotorer ofta satt en liten burk med stålull/stålnät på vevhusevakueringen på bilmotorer. Oljedimman fångas upp, binds till större droppar, som sedan lättare kan rinna tillbaks ned i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

a20792a12aa5f59eba90ec_m.JPG


Edit: Pucktvåa
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Han gjorde nog en oljefälla. Är det något man skall så till på så är det en envägsventil i vevhusventilationen vilket skapar ett visst undertryck i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

Intressanta ventiler! Jag har just konstruerat en lite "oljefälla" i form av en aluminiumburk (med en mellanvägg och plats för eventuell foam). Den kanske skulle kompletteras med en ventil för bästa resultat. Tack för tipsen!

PS. Helt klart är att ganska mycket olja försvinner ut den vägen om jag inte har någonting...

/Fohlin
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jürgen har du något fint reservdelsnr eller dyligt till den där ventilen?

Jag har spons på den där flashiga KTM varianten men 75$ är groteskt dyrt...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top