olja...glykol....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Om jag vill använda en billig olja nu över vintern, när den är avställd. Kan jag köpa den billigaste på Biltema, 4 l för 79kr, 10W-30 (min skall ha 15W-40, eller jag kommer inte ihåg riktigt :kocko ).

Vilken olja rekommenderar ni till sommaren, vill ju ha den bästa :yoparty :yoparty

Har en fråga till om kylarvätska:
Går det använda samma glyklol till min mc som har till sin bil? eller är det en speciell?

Dumma frågor kanske, men det skiter jag i :yoparty :yoparty

MVH/Dadde
 

Solid snake

Guest
Du ska ha 15W - 40 på din mc annars slirar kopplingen.

Samma glykol, bara att tuta o köra. :tummenupp
 

Mange GSXR

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSXR 750
Dadde skrev:
Om jag vill använda en billig olja nu över vintern, när den är avställd. Kan jag köpa den billigaste på Biltema, 4 l för 79kr, 10W-30 (min skall ha 15W-40, eller jag kommer inte ihåg riktigt :kocko ).

Vilken olja rekommenderar ni till sommaren, vill ju ha den bästa :yoparty :yoparty

Har en fråga till om kylarvätska:
Går det använda samma glyklol till min mc som har till sin bil? eller är det en speciell?

Dumma frågor kanske, men det skiter jag i :yoparty :yoparty

MVH/Dadde
Du kan inte använda vanlig bilolja på din hoj. Du måste ha en speciel olja till mc med våt koppling ( typ klister i) det är i stort sett bara bmw som du kan ha bilolja i för den har torr koppling ( separat vexellådsolja och motorolja). :banana
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjaaa....jag har alltid använt bilolja i hojjen, Unocal 76 20/50 mineral...

Funkar Fiiiint!
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
nu är det ju inte en mc men har ändå samma olja till motor och växellåda, hundkojan, med extremt vilda 30 hk på kopplingen, den slirar inte med vanliga olja.
 

HanneZ

Guest
Jag körde bilolja i min dr350 i över ett år. Den gick hur fint som helst. Lite effekt även där.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har nu kört en säsong med Biltemas mc-olja a 35kr/L.
Använder den till mitt fornminne GS1000 som har 10 000mil på
mätaren. Har inte noterat några problem med denna olja.
Men till en ny hoj skulle jag nog inte använda den.
Biltema har också en racingolja för 79kr ska
vara Statoil olja säger ryktet.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
elvin2008 skrev:
nu är det ju inte en mc men har ändå samma olja till motor och växellåda, hundkojan, med extremt vilda 30 hk på kopplingen, den slirar inte med vanliga olja.

Mnja, det är bara motor och låda i Hundkojan som delar olja. Kopplingen är en torrkoppling.

Apropå ämnet; slå i den finare oljan direkt om du har hojen i garage -det händer ändå inget med den under vintern om den bara står inne. Har du hojen ute eller i en carport där det går under nollan är det ingen dum idé att ha en skrotolja i som du tappar ut efter första varmkörningen i vår. Ska du köra med hojen i vinter behöver du en ännu finare olja egentligen -temperaturväxlingarna är större och oljan blir trögare när det blir kalllt så du bör ha helsynt olja i.

pilsner
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dadde skrev:
Har en fråga till om kylarvätska:
Går det använda samma glyklol till min mc som har till sin bil? eller är det en speciell?
Det beror på vilken glykol du har i bilen. Det finns ju både grön och röd(G12). Man ska aldriga blanda dem eller använda dem i fel motor. Gör man det så kan det få allvarliga konsekvenser.

Jag skulle gissa på att du har grön glykol i din mc. Men det är ju bara att du ser efter vilken färg det är på den. :)
 

Solid snake

Guest
Esquire skrev:
Det beror på vilken glykol du har i bilen. Det finns ju både grön och röd(G12). Man ska aldriga blanda dem eller använda dem i fel motor. Gör man det så kan det få allvarliga konsekvenser.

Jag skulle gissa på att du har grön glykol i din mc. Men det är ju bara att du ser efter vilken färg det är på den. :)

Min är blå, är det nått speciellt med den då?

Dum fråga, jag vet. :tungan
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har olja som är ännu billigare än Biltemas i min hoj, LiquiMoly 10W40 mineral (bilolja), som jag tror kostade 11 kr/liter på Smålänningens Marknad, Bredaryd. Slirar ibland på kopplingen när den är kall, men aldrig när den är varm. Har även haft i halvsyntet (bilolja) av samma märke utan problem.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
zilog skrev:
Jag har olja som är ännu billigare än Biltemas i min hoj, LiquiMoly 10W40 mineral (bilolja), som jag tror kostade 11 kr/liter på Smålänningens Marknad, Bredaryd. Slirar ibland på kopplingen när den är kall, men aldrig när den är varm. Har även haft i halvsyntet (bilolja) av samma märke utan problem.

Har också haft samma problem, att den slirar när den är kall, men det var på Biltemas MColja. Jag bytte sedan både lameller, kopplingsfjädrar och olja på en gång så jag kan inte "bevisa" att det berodde på oljan. Men jag har mätt de gamla lamellerna och de ligger inom toleranserna, även fjädrarna. Så det verkar som att det var Biltemas olja som gjorde att det slirade.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om det i vinter visar sig vid en inspektion, att min motor håller för en säsong till, så skall tysk kvalitetsolja för mc, halvsyntet av märke DELO 10w40 för 2 EUR/liter i ;) . Får se om kopplingen uppför sig annorlunda kall då.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Olja borde väl inte vara ngr problem att använda den billigaste du hittar och sedan byta till en bra olja i vår som du säger.
Men glykolen, du måste se till att du får en glykol som är avsedd att användas i aluminiumtoppar/motorer.
Annars kommer glykolen sakta men säkert ge frätskador på aludelarna i motorn.
På en hoj så är detta nära nog 100% av bitarna i dín motor.
//Tobbe
 

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
I instruktionsboken står det att jag skall ha 20W40 om temp inte går under 5grader. 10W30 skall jag använda om temp inte går över 15grader.

Biltema säljer en MC-olja 15W40 för 34.90 kr/L, kan jag använda denna över vintern? (skall inte köra och mc står i ett kallt förråd)

Vilken olja rekommenderar ni då till sommaren????? Vill ju inte att kopplingen skall slira :)

MVH/Dadde
 

Mange GSXR

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSXR 750
Dadde skrev:
I instruktionsboken står det att jag skall ha 20W40 om temp inte går under 5grader. 10W30 skall jag använda om temp inte går över 15grader.

Biltema säljer en MC-olja 15W40 för 34.90 kr/L, kan jag använda denna över vintern? (skall inte köra och mc står i ett kallt förråd)

Vilken olja rekommenderar ni då till sommaren????? Vill ju inte att kopplingen skall slira :)

MVH/Dadde
Jag kan rekomendera Castrol GPS MC olja.
Vist kan man använda bilolja om man är sugen på att byta koppling.
Olja är så små pengar så varför chansa? ( DUMMSNÅLT )
GPS oljan kostar ca 80 kr litern, den är röd till färgen.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det var ju ngn som tipsade om en bra olja att ha i FZRen när den drack olja och rök.
Enligt tipsaren så funkade den mkt bra, minns bara inte vem eller vilken tråd :huvet varfär skriver man inte ner tips man tänkt använda? :gnissla
Men sök, FZR renovering eller liknande så hittar du kanske den igen.
//Tobbe
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top