Olja helt vit på R1??

oscars

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
zxr-750; R1,tl1000s, z750 -07
Var ute och tog premiär tur på min ny inköpta R1 -00 igår, kom ca 1,5km sedan stannade den fick sedan igång den när jag hade full gas men den varvade bara till ca1000varv.
När den svalnat gick den kanon i ca 5min sedan dog den igen. Kollade då oljan som var helt vit. Vågade inte köra längre är den någon som kan veta vad det är.
Det låter inte illa om motorn men vet inte vad det kan vara.
Tacksam för alla tips.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Låter som att det har kommit in kylvatten i cylindrarna tyvärr. Har du kollat packningarna (troligtvis topplockspackningen)?

Låter som att den behöver tas isär och gås igenom rejält. Kör inte med den förens du har hittat felet.

speedman

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
R1 -06
Tråkigt, men det verkar som att oljan har blivit blandad med vatten.. Då blir den vit. Kanske tvättat nyligen?
Byt oljan så fort som möjligt är mitt råd :tummenupp

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
oscars skrev:
Var ute och tog premiär tur på min ny inköpta R1 -00 igår, kom ca 1,5km sedan stannade den fick sedan igång den när jag hade full gas men den varvade bara till ca1000varv.
När den svalnat gick den kanon i ca 5min sedan dog den igen. Kollade då oljan som var helt vit. Vågade inte köra längre är den någon som kan veta vad det är.
Det låter inte illa om motorn men vet inte vad det kan vara.
Tacksam för alla tips.

Låter som kylarvatten! Tyvärr. :( ¨
Märkte du om den gick upp i temp? En genomgång av cylinder/topp paket samt bytte av topppacknig är vad jag rekommenderar....
//Olle

oscars

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
zxr-750; R1,tl1000s, z750 -07
Temp gick inte upp på mätaren

Grejen är den att tempmätaren sa ingenting om hög temperatur, men motorblocket var riktigt varm.
Jag hörde något om att vattenpumpen kunde vara sönder därför spricker topppakningen.
Kan det stämma. :confused:

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
oscars skrev:
Grejen är den att tempmätaren sa ingenting om hög temperatur, men motorblocket var riktigt varm.
Jag hörde något om att vattenpumpen kunde vara sönder därför spricker topppakningen.
Kan det stämma. :confused:

Borde inte tempmätaren stigit om vattenpumpen var kass? En viss självcikulation finns ju i vattensystemet men knappast tillräcklig för att kyla motorn. Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor, men på vissa vattenpumpar sitter det en "friktionspackning" som skall hindra vatten från att ta sig in i blocken den vägen. Om det sitter en sådan packning på din hoj skulle du kanske kolla om den är hel. Iofs så brukar det finnas ett "indikatorhål" vid impellerhuset där vatten droppar ut om denna packning skulle brista. Du har inte sett om det droppat vatten från motorn??
Om du inte har denna typ av vattenpump sätter jag mina pengar på topplockspackningen....
/Olle

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det kan inte vara nån vanlig vinterskit som kondens i oljan och skit i fuggarna? Finns det gnista och sånt?

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
VFR800A 2005
Slappna av, ta en öl och tappa motorn på olja.
I bästa fall är det kondens, så dra inga slutsatser innan du tappat av och tittat på oljan.

Det kan vara topplockspackningen men det måste inte vara det.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
va det första turen på nya hojen skulle jag ju inte gjort något innan jag snackat med tidigare ägaren!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept