Olja Honda CBR 600 f4 1999

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Hej, detta har säkert avhandlats innan, men hittar inget här.
Hur ofta bör man byta olja? De flesta säger 500-1000 mil eller varje år om man kör mindre. Är det bra om man som jag kör rätt lungt?

Ser att det finns 10w-30 och 10w-40 som rekommendation. Vilken?
Det finns speciell MC olja. Behövs det? Eller går det bra med vanlig?
Delsyntetisk eller mineral?
Var köper man bäst/billigast olja och filter?


Tack om någon vet. Det finns enormt mkt info på nätet och det står typ olika överallt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Byt en gång om året, höst eller vår. Är du pedantisk så byter du på hösten till en billig olja som bara ska stå i över vintern ock så bra olja och filter inför säsongen.
10w-40
Ja, MC-olja behövs annars riskerar du slirande koppling.
Olja på Biltema :) filter på XLmoto, köp ett gäng. Välj Hiflo, INTE Snell.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Så fantastiskt bra svar, du verkar mkt kunnig. Tack så väldigt mycket.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
Med en liten tvist bara, minns Saab och andra där det var longlifeoljor så skulla man byta var 3000'e mil men iom att vissa bara körde t.o.r Systembolaget/Ica så blev det så mycket kondens i motorn så oljan blev till "gegga" och motorn blev förstörd. Ingen motor har dött av för korta bytesintervaller. Jag byter mellan 5-800 mil oavsett månader men kollar oljan (inte bara nivån) oftare, säsong 1ggr/mån.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Med en liten tvist bara, minns Saab och andra där det var longlifeoljor så skulla man byta var 3000'e mil men iom att vissa bara körde t.o.r Systembolaget/Ica så blev det så mycket kondens i motorn så oljan blev till "gegga" och motorn blev förstörd. Ingen motor har dött av för korta bytesintervaller. Jag byter mellan 5-800 mil oavsett månader men kollar oljan (inte bara nivån) oftare, säsong 1ggr/mån.
På vilket sätt förutom nivån kollar du oljan, laboratorieanalys?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...åh nej, en ny oljetråd... bara att plocka fram popcorn, luta sig tillabaka och bara njuta... :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På vilket sätt förutom nivån kollar du oljan, laboratorieanalys?
Skickar till ett oljelabb och väntar en vecka. ;)
Man kommer långt med att lukta och känna, kallas erfarenhet. "Erfarenhet kommer efter misslyckanden".
Eod.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
Tack också för bra svar.
Har sett att det finns en del oljetrådar, men svårt att söka fram rätt ämne. Många skriver där hur de gör och inte varför eller förklarar.
Det som "gundj" skriver är förklarande och står inte i manualen och är kortfattad värdefull information för mig.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Ser att det finns 10w-30 och 10w-40 som rekommendation. Vilken?...
Jag brukar hälla i den högsta varmviskositeten som rekommenderas (motorn rasslar mindre).

...Det finns speciell MC olja. Behövs det? Eller går det bra med vanlig?...
Du kan inte använda bilolja i din motorcykel.
Oljan bör vara JASO MA-klassad.

...Delsyntetisk eller mineral?...
Kan funka om du kör sakta och har lite tur.
Om du vill kunna sova lugnt på natten: Helsyntet.

...Var köper man bäst/billigast olja och filter?...
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Tack iceice. Detta forum är stålande!

Biltema har tre olika. 34-038 JASO MA2 , 36-9580 JASO MA OCH MA2 och 34-040 JASO MA2. Den sista är semisyntetisk. 36-9580 utgår strax och ersätts av. 34-038. Därmed har ingen MA


Mekonomen har just nu rabatt på MC olja 41-55001. Den har JASO MA. De har även rabatt på ett tjog andra MC oljor

Vilken? enbart minst 4 liters



Vet av egen erfarenhet från 90-talet att om man hällde helsyntetisk olja i äldre bilar kan det börja småläcka lite överallt.
Denna är från 1999.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Riktigt gamla fordon (i princip veteran) var byggda med större toleranser, och hade generellt fetare bränsleblandning.
Men också sämre kontroll på bränsleblandningen och tändningen.
Oljorna på den tiden var långt från det som finns i modern tid, och de hade knappast rengörande tillsatser eller andra additiv i sig.
Det sipprade lättare förbi olja förbi kolvringarna eller ventilskaften, och byggde koksrester där, och ironiskt nog fungerade som bristfällig tätning.
När folk hällt i modern syntetisk olja med rengörande egenskaper så försvann också lite av det koksade i motorn, och vilola’ så började det läcka mer olja in i cylindrarna igen.

Men en Honda CBR från slutet av åttiotalet är definitivt en modern konstruktion i sammanhanget.
Skulle den plötsligt börja läcka genom olja till cylindrarna så har du ett problem oavsett vilken olja du använder.
Då har du fått tag på en väldigt sliten och vanvårdad hoj, men det är nog inte fallet.
Det bör bara vara att byta till vilken modern olja du vill så länge den är avsedd för mc motorer från åttiotalet och framåt (dvs allt som säljs idag är normalt för mycket senare generationer).
Till och med mineralolja fungerar om du inte bara kör till korvmojen som enda resmålet, eller kör tävlingar med den.
Men personligen hade jag köpt Biltemas helsyntetiska mc olja i ditt fall.
Det är ändå en billig olja jmf annat i helsyntet.
Köp vettigt oljefilter med!
Hi-Flo rekommenderas i allmänhet, förutom original Honda filter såklart.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Någonting som alla missar i alla oljetrådar är att man ska köpa lite extra olja vid ett oljebyte! Varför? Jo, för att nästa gång du ska byta så får man en "Åh fan, jag behöver ju bara köpa en liter istället för fem" känsla som är väldigt fin och njutbar över en kortare period.

Med det sagt så ska jag byta olja i höst, å just fan, jag behöver bara köpa en liter!


Ja , ni ser själva...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Någonting som alla missar i alla oljetrådar är att man ska köpa lite extra olja vid ett oljebyte! Varför? Jo, för att nästa gång du ska byta så får man en "Åh fan, jag behöver ju bara köpa en liter istället för fem" känsla som är väldigt fin och njutbar över en kortare period.

Med det sagt så ska jag byta olja i höst, å just fan, jag behöver bara köpa en liter!


Ja , ni ser själva...
Då har du lösningen här:

Samtidigt sponsrar du Jeff Bezos dröm om att åka till månen, och ju förr det kan ske desto bättre för mänskligheten.

Amazon.png
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Fantastiskt hannuse!
Beställde just.

Detta forum är briljant. Inga hobby-experter här inte.

(Månen och Mars tycker jag är onödigt att åka till. Vad skall människan med dessa fakta egentligen till? Förutom spännande att läsa om. Sponsrar Jeff ändå ;) ) ingen fostsätting tack, det är off topic
 
Last edited:

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Det är just det de flesta av oss är, och så ett par proffs
Menar med hobby-experter personer som bara måste svara på allt, även om de inte kan. De vill gärna glänsa ändå och söker först svaren på internet på alla möjliga random sidor. Sedan skriver de svar, men utan substans i. Man genomskådar dessa personer lätt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Då har du lösningen här:

Samtidigt sponsrar du Jeff Bezos dröm om att åka till månen, och ju förr det kan ske desto bättre för mänskligheten.

View attachment 502103
Fan va fint, jag ska göra en ställning så jag kan ha en 3x3x3 matris av dessa dunkar. Så kan man liksom alltid vara redo vad det än gäller!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top