olja i dämpare fram

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej

jag undrar om nån vet hur mycke olja jag ska ha i mina framdämpare och hur jag gör för att byta....

suzuki 900 Rf 1994

tog kortet i oktober så det vart inte så mycke åka finns det några mc folk i eskilstuna som villl åka till våren så hör av er ....

mvh Patrik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det intressanta är egentligen inte mängden, utan luftspalten längst upp i gaffeln. Men visst, jobbigt att köpa en halvliter om det går åt det dubbla, å tvärs om :)

Det finns säkert nån här som vet, jag har bara rivit USD-gafflar, men annars rekommenderar jag dig att köpa en Haynes-manual till din hoj. Den kommer du att ha nytta av, och snabbt tjäna in istället för att lämna in eller skruva sönder saker :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hoptryckt gaffel utan fjäder så ska nivån vara 105mm ner från kanten på innerbenet.

Det är troligen straxt över 5 dl så när du kommer hem med 1 liter sitter Murphy där å garvar.

Du tar loss gaffelbenen men innan du gör det lossar du toppmuttern på dem.
Brukar vara enklast att göra det då benen sitter fast men du kan lossa bulten på den övre kronan så trycket släpper runt själva muttern.
Dra ur benet, ta bort toppmutternn ta ur fjädern och vänd uppåner på eländet.
Då kan det ramla ur några distanser eller brickor så fånga upp dem så du vet hur dom ska sitta!

Pumpa med benet och vänd det fram å tillbaka.
I botten kan det finnas en dräneringsplugg också att lossa om man vill.

Säll ner benet rakt fyll i olja enligt nivåbeskrivningen ovan sätt ihop i motsatt riktning mot demonteringen.

MEN!
Jag hade bytt p-boxar samtidigt för de börjar troligen läcka staxt efter det att du gort allt ovan och Murphy garvar igen!

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hoptryckt gaffel utan fjäder så ska nivån vara 105mm ner från kanten på innerbenet.

Det är troligen straxt över 5 dl så när du kommer hem med 1 liter sitter Murphy där å garvar.

Du tar loss gaffelbenen men innan du gör det lossar du toppmuttern på dem.
Brukar vara enklast att göra det då benen sitter fast men du kan lossa bulten på den övre kronan så trycket släpper runt själva muttern.
Dra ur benet, ta bort toppmutternn ta ur fjädern och vänd uppåner på eländet.
Då kan det ramla ur några distanser eller brickor så fånga upp dem så du vet hur dom ska sitta!

Pumpa med benet och vänd det fram å tillbaka.
I botten kan det finnas en dräneringsplugg också att lossa om man vill.

Säll ner benet rakt fyll i olja enligt nivåbeskrivningen ovan sätt ihop i motsatt riktning mot demonteringen.

MEN!
Jag hade bytt p-boxar samtidigt för de börjar troligen läcka staxt efter det att du gort allt ovan och Murphy garvar igen!

känns som detta projektet inte var nått för mig blir nog o lämna in detta ....nån som känner sig manad att meka lite i eskilstuna området

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
känns som detta projektet inte var nått för mig blir nog o lämna in detta ....nån som känner sig manad att meka lite i eskilstuna området
Det är inte alls så krångligt som han den där Kamikaze-pojken skriver! ;) Har du inte tummen på handryggen så är det inte alls så svårt! Se bara till att du noga kollar hur saker å ting sitter när du skruvar isär benen! Sen måste du ju hänga upp hojen på något sätt, men det löser du ju med spännband i taket! Fast det är väl centralstöd på dom där va? Då är det ju ännu enklare! :)
Det enda svåra är att mäta in luftspalten ordentligt, men med lite fingerfärdighet och ett skjutmått är det också lugnt! :) Och sen ska du veta exakt rätt spaltmått också iofs, men det vet nån här på forumet! :tummenupp

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Det är inte alls så krångligt som han den där Kamikaze-pojken skriver! ;) Har du inte tummen på handryggen så är det inte alls så svårt! Se bara till att du noga kollar hur saker å ting sitter när du skruvar isär benen! Sen måste du ju hänga upp hojen på något sätt, men det löser du ju med spännband i taket! Fast det är väl centralstöd på dom där va? Då är det ju ännu enklare! :)
Det enda svåra är att mäta in luftspalten ordentligt, men med lite fingerfärdighet och ett skjutmått är det också lugnt! :) Och sen ska du veta exakt rätt spaltmått också iofs, men det vet nån här på forumet! :tummenupp

tyvärr är det ju inte centrallstöd på den det är ju en sportouring

skit bra prestanda på just denna modellen men jag har ej tummen mitt i hand men det verkar krångligt vill nog ha nån med om jag ska göra detta själv så vill nån bli bjuden på några pilsner så tar vi ett meck i garaget hehe

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
tyvärr är det ju inte centrallstöd på den det är ju en sportouring

skit bra prestanda på just denna modellen men jag har ej tummen mitt i hand men det verkar krångligt vill nog ha nån med om jag ska göra detta själv så vill nån bli bjuden på några pilsner så tar vi ett meck i garaget hehe

Hur går det för dig med mekandet ? Jag skulle som tidigare skribent även passa på att byta packboxar

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hur går det för dig med mekandet ? Jag skulle som tidigare skribent även passa på att byta packboxar

jag funderar på det att byta dom samtidigt måste bara inhandla depå stöd fram svårt o köpa prylar nu med julen så nära inpå det ä inte populärt bland regeringen hemma hahhha

jag får fixa det nu eferr julen är förbi men jag tror inte ja gör detta själv inte nått tips på vart packboxar är billliga att inhandla ?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
jag funderar på det att byta dom samtidigt måste bara inhandla depå stöd fram svårt o köpa prylar nu med julen så nära inpå det ä inte populärt bland regeringen hemma hahhha

jag får fixa det nu eferr julen är förbi men jag tror inte ja gör detta själv inte nått tips på vart packboxar är billliga att inhandla ?
Du har tänkt på att du måste ha ett stöd som lyfter i styrkronan va?
Jag skulle "snåla" och köpa två spännband på IKEA istället, å sen lyfter du i ramen, precis bakom styrkronan. Förutsatt att du har krokar i taget vill säga, eller en bra balk att lyfta i.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Du har tänkt på att du måste ha ett stöd som lyfter i styrkronan va?
Jag skulle "snåla" och köpa två spännband på IKEA istället, å sen lyfter du i ramen, precis bakom styrkronan. Förutsatt att du har krokar i taget vill säga, eller en bra balk att lyfta i.

Vill bara förtydliga att spännbanden likaväl kan komma från tex Biltema eller OK så du slipper gå in i helvetet IKEA...

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100

Ja i Eskilstuna är det väl i stort sett bara MC-delen som finns kvar att handla på. Eller om Kenneths motor (var han nu återuppstått igen) kanske har. Eftersom du förmodligen kommer att köpa pirattillverkade packboxar så spelar det nog inte så stor roll var du handlar, tror jag i alla fall :)

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Ja i Eskilstuna är det väl i stort sett bara MC-delen som finns kvar att handla på. Eller om Kenneths motor (var han nu återuppstått igen) kanske har. Eftersom du förmodligen kommer att köpa pirattillverkade packboxar så spelar det nog inte så stor roll var du handlar, tror jag i alla fall :)

MC delen i e-tuna har gått i konkurs jag har desvärre inga krokar i taket

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
MC delen i e-tuna har gått i konkurs jag har desvärre inga krokar i taket
Nöden är uppfinningarnas moder! :fakta

Låna två trappstegar, ställ dom på varsin sida om hojen, lägg en planka mellan dom och lyft hojen i den! Ta en 2tum4 minst bara, inte pärlspont som blev över när grannen byggde bastun! ;)
Ibland har jag lagt min hoj! Av med alla kåpor, lägg däck eller en gammal skumgummimadrass på golvet, och luta omkull den på den :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Nöden är uppfinningarnas moder! :fakta

Låna två trappstegar, ställ dom på varsin sida om hojen, lägg en planka mellan dom och lyft hojen i den! Ta en 2tum4 minst bara, inte pärlspont som blev över när grannen byggde bastun! ;)
Ibland har jag lagt min hoj! Av med alla kåpor, lägg däck eller en gammal skumgummimadrass på golvet, och luta omkull den på den :)

Eller så kör han över den till mig så fixar jag det enkelt!:D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...