olja i gafflarna?

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
tjenixen, nu efter senaste åkningen med nyinköpta hojen så visade det sig att packboxarna är totalt slut i gafflarna..

så det blir ett byte där *suck* två juck på gafflarna så rann oljan utmed benen..

iaf, nu undrar jag, vilken typ av olja ska man ha i egentligen??

i serviceboken står det att man ska dumpa i vanlig ATF-olja..

men är det inte bättre o ha i något mer anpassat för gafflar?
nåt speciellt märke eller så som e bra?

eller kastar man pengarna i sjön med special-superduper olja?
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Köp gaffelbensolja hos närmaste mc-verkstad, bytte nyligen på min hoj och i den hällde jag i olja med viskositet 5W. ca 140 kr för 1L, räcker till båda benen.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Någon som har koll på hur mkt det ska vara i en Bandit 1200 -98?

När jag bytte i min gamel blade så stod det i nån bok att det skulle vara 502ml per ben, alltså lite lite mer än en liter. Spelar det verkligen någon jättestor roll?
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Någon som har koll på hur mkt det ska vara i en Bandit 1200 -98?

När jag bytte i min gamel blade så stod det i nån bok att det skulle vara 502ml per ben, alltså lite lite mer än en liter. Spelar det verkligen någon jättestor roll?

Det viktigaste är oljenivån, på min skulle det tex vara 78mm från övre kanten på innerbenet ner till oljan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det viktigaste är oljenivån, på min skulle det tex vara 78mm från övre kanten på innerbenet ner till oljan.

Exxakt! :tummenupp Det är aldrig säkert att man fått ut all gammal olja, och häller man då på så det totalt sett blir "för mycket" finns det risk att det börjar läcka igen, eller framförallt att dämparen inte fungerar som den är tänkt att göra.
Mått från ovankant motsv. är det man ska leta efter.
 

Gabor

Guest
Exxakt! :tummenupp Det är aldrig säkert att man fått ut all gammal olja, och häller man då på så det totalt sett blir "för mycket" finns det risk att det börjar läcka igen, eller framförallt att dämparen inte fungerar som den är tänkt att göra.
Mått från ovankant motsv. är det man ska leta efter.

Man får alltid ur all olja när man servar en gaffel. För att veta att dämpningen fungerar efter service så plockar man ner hela gaffeln och gör rent allting. :) eller hur ? :) Då är all gammal olja, avlagringar borta och ev trasiga delar upptäckta. Sen fyller man på med recomenderad olja, rätt mängd.
Det är gaffelservice.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
jahopp, blev atf-olja iallafall..

lite mysko att honda rekommenderar växellådeolja i framgafflarna på en hoj, men det vet nog honda bättre än vad jag gör :)


passade på å skaffa belägg också, de gamla var ganska indränkta efter läckan.

får nu se om man lyckas med konststycket att rycka isär skiten, byta OCH få ihop det som det ska va igen :D
 

Gabor

Guest
jahopp, blev atf-olja iallafall..

lite mysko att honda rekommenderar växellådeolja i framgafflarna på en hoj, men det vet nog honda bättre än vad jag gör :)
:D

Det handlar om viskositeten som passar till dämparens ventilhus och funktion.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top