Olja i kylaren istället för vatten?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Topplockspackningen har stuckit på min bil så att den trycker in olja i vattenkylaren, bilen går finfint men oljenivån i motorn minskar och kylarvatten/oljanivån ökar.

Det fick mig att fundera, varför har vi inte olja i vattenkylarna?
Det skulle ju minimera skador i motorn om topplockspackningen skulle sticka och vatten i värsta fall tryckas in i motorn.

Är det bara för att vatten är billigare än olja?
Kan det vara brandrisken vid kollision?

Vad tror ni?

Ja det är otorligt stor skillnad i praktiken med värmeöverföringen. Jag har gjort lite praktiska försök... Utan vetenskapligt stöd ;)

Jäkligt blaskig olja borde väl dock vara möjlig att pumpa runt? Men som sagt värmeöverföringen är troligen för kass för att det skall bli bra ändå...

Mest därför att vatten är bättre än olja för att lagra och överföra värme. Dessutom är det lättare att pumpa runt...

Last edited:
Dock, så är tanken inte ny. Finns en hel del olika hojar med diverse oljekylningslösningar.

T ex den klassiska gsxr 1100:an

OT men info:

Där finns ju en hel del hokospokus-kylarvätskor som inte innehåller vatten och därmed inte kokar, ett exempel är http://www.evanscooling.com/ . Jättegod tanke problemet är bara att där inte finns några vätskor (förutom kvicksilver) som överför värme bättre än vatten så visst det kokar inte men i gengäld får du högre motortemp.

Jag tänkte på att oljan är trögare att pumpa runt, men det finns ju riktigt lättflytande oljor också.

Hur pass mycket bättre är vatten på att överföra värme än olja cirka? Skala 1-10?

Jag tänkte på att oljan är trögare att pumpa runt, men det finns ju riktigt lättflytande oljor också.

Hur pass mycket bättre är vatten på att överföra värme än olja cirka? Skala 1-10?

4,37495 ungefär.....

Det går att räkna på med jag har jobbat hela natten så orkar inte. Det är en ordentlig skillnad ivf....

Om man vänder på de o säger såhär...

Oljan kyler inte lika bra som vatten men å andra sidan borde den inte bli lika varm lika fort...? lr

Olja kanske skulle fungerat om man kört motorväg där man håller mer eller mindre konstant varv... Men sämre på blandad körning. ja vet inte, kanske tänker fel iaf...

Jag tänker inte just på R hojar nu utan att tex använda oljan i vanliga bilar som inte ansträngs mer än 4000-5000 rpm.
Jag är faktiskt lite sugen på att prova i min bil och se vad som händer.

Jag tänker inte just på R hojar nu utan att tex använda oljan i vanliga bilar som inte ansträngs mer än 4000-5000 rpm.
Jag är faktiskt lite sugen på att prova i min bil och se vad som händer.

Vattenpumen kommer tycka det är öken, sen är frågan hur kul allt gummi tycker det är. Slutligen kommer skumbilningen från vattenpumpens impellrar att vara spännande.

Oljan som nämnts är sämre på att ta emot/överföra värme. Motorns kylning är dimensionerat för vatten. Motorn kommer gå varmare, även om inte oljan blir jäkelvarm.

Lika fiffigt som att luft heller inte kokar. Vi fyller kylsystemet med luft så kokar inte motorn. Att den sen skär är ju en parentes. Eller hur?
:brinnerup

Om man vänder på de o säger såhär...

Oljan kyler inte lika bra som vatten men å andra sidan borde den inte bli lika varm lika fort...? lr

Olja kanske skulle fungerat om man kört motorväg där man håller mer eller mindre konstant varv... Men sämre på blandad körning. ja vet inte, kanske tänker fel iaf...

Nu är ju inte vitsen med ett kylsystem att man snabbt ska få upp tempen på mediet (vatten/olja, vadsomhelst) utan att man inte ska överhetta i detta fall cylinder/kolv etc.
Så att använda något som är svårt att värma upp blir nog inte så bra :krama

Hudraulolja med så lite tillsatser som möjligt är rätt ok att använda för plast och gummi. Haft helda datorn nere i ett sådant bad och fryskompressor till i ett par år. Sedan tvätta vi rent skiten med wd40 och polaren fortsatte att avända den med vanlig luftkylning.

För att se om hudrauloljan har så lite tillsatser som möjligt får man i p rincip ringa tillverkaren men ju kortare arbetstemp både minus och plus desto mindre tillsatser. Men då blir oljan som sirap till vintern så good luck ;)

Så om du vill ha kvar bilen så är det nog inte att rekomendera. Vill du se det som ett roligt expriment så go head. It might work for a while om du puttrar runt i 2000rpm i 70. Lycka till i köer eller när du behöver varva upp ;)

Annars var det en rolig ide och kan bli ett kul med dyrt expriment.

Det finns gegga du lägga ner i kylsystemet som kan rädda dig ett par år. Jag rekomenderar "bars leak" nödfall går kanel och snus ibland bra.

vad du en använder se till följa instruktionerna annars kan du täppa till någon kanal eller värme/kylpaketet så du inte får någon värme i kupen.

Man skall dock bara se det som en tillfällig lösning och det medför risker... bara så du vet. har dock själv kört bars leak i ett par år utan problem. När jag väl tog hand om problemet vare en microspricka i toppen som antagligen vidgade sig när bilen vart varm.

Vattenpumen kommer tycka det är öken, sen är frågan hur kul allt gummi tycker det är. Slutligen kommer skumbilningen från vattenpumpens impellrar att vara spännande.

Oljan som nämnts är sämre på att ta emot/överföra värme. Motorns kylning är dimensionerat för vatten. Motorn kommer gå varmare, även om inte oljan blir jäkelvarm.

Lika fiffigt som att luft heller inte kokar. Vi fyller kylsystemet med luft så kokar inte motorn. Att den sen skär är ju en parentes. Eller hur?
:brinnerup

Last edited:
Nu är ju inte vitsen med ett kylsystem att man snabbt ska få upp tempen på mediet (vatten/olja, vadsomhelst) utan att man inte ska överhetta i detta fall cylinder/kolv etc.
Så att använda något som är svårt att värma upp blir nog inte så bra :krama

Vatten är svårt att värma upp..

Det finns inte många ämnen som har högre specifik värmekapacitet än vatten.

4,37495 ungefär.....

Det går att räkna på med jag har jobbat hela natten så orkar inte. Det är en ordentlig skillnad ivf....

Värmekapacitet

Vatten 4,18 kJ/kg°K
Mineral/synt olja 1,67 kJ/kg°K

Värmekonduktivitet

Vatten 0,6 W/m°K
Olja 0,138 W/m°K

Temperaturutvidgning

Vatten 0,00018 1/°K
Olja 0,00098 1/°K

Alltså vatten kan förenklat

lagra 2,5 gånger mer värme än olja (ger mindre kylsystem = lättare hoj)

leda bort 4,3 gånger så mycket värme som olja (kylaren kan göras mindre)

utvidgar sig en femtedel så mycke som olja (Expansionskärlet kan göras mindre)

Sen snurrar vattnet runt betydligt lättare än olja = vattenpumpen stjäl mindre effekt)

Last edited:
Vad skulle det ha för effekt menar du? Förutom att det luktar gott.

Kan täta tillfälligt om du har mindre läckor i kylsystemet.
Ägg eller Ingefära funkar tydligen också:
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTORKYL.HTM#Kanel

Bosse Bildoktorn, intervju i Transportarbetaren 5/2004:
Kanel, ingefära eller vitpeppar är faktiskt ett beprövat knep för kylaren. De små partiklarna fastnar vid små, läckande hål och täpper igen dem.
CX-Uffe 2005-12-25: Slå i en påse ingefära (luktar godare än kanel) och öppna kylarlocket lite. Då upphör alla små läckor. Kör med trycklöst kylsystem, då håller grejorna tätt. Använd alltid ingefära eller kanel i kylvattnet då slipper du också krypläckor som uppstår med glykolblandning vid sträng kyla. Fick denna information under Cadillac-tiden, deras.

Last edited:
Bosse bildoktor är vad vi i småskolan kallade för "ETT JÄVLA OBS!"

- I rest my case.

Man får nog inte glömma bort att bosse bildoktorn är en artist och underhållare. Jag jobbar på bilverkstad och vi brukar lyssna på bosse ibland. Tror dock inte att vi kommer att använda någon metod till reparationer som bosse nämnt. Vi har ju faktiskt en kund som betalar för kvalitet och ska få det också. Däremot har vi ofta roligt åt han.
Som sagt var en underhållare.
Har faktiskt rengjort ett kylsystem och bytt en läckande kylare på en bil där kunden hällt i ägg för att täta efter tips från bosse. Det mesta som det ägget tätade var väl kylarens lameller invändigt och värmepaketet. Det ägget kostade kunden många pengar

Nu var det inte så att han var ensam om tipset. Bosse har i mitt tycke haft många bra tips också... Hans mindre lyckade tips som jag känner till är kopparpasta kring el och potatismjöl eller var det var för att slippa gnisslet från remmar. potatismjöldammet kunde tydligen skapa problem med något...

Sedan har han haft några bonnmek/tattartips också som känts oseriösa men inte fan kan man kalla honom novis när det gäller bilar.

Bosse bildoktor är vad vi i småskolan kallade för "ETT JÄVLA OBS!"

- I rest my case.

Värmekapacitet

Vatten 4,18 kJ/kg°K
Mineral/synt olja 1,67 kJ/kg°K

Värmekonduktivitet

Vatten 0,6 W/m°K
Olja 0,138 W/m°K

Temperaturutvidgning

Vatten 0,00018 1/°K
Olja 0,00098 1/°K

Alltså vatten kan förenklat

lagra 2,5 gånger mer värme än olja (ger mindre kylsystem = lättare hoj)

leda bort 4,3 gånger så mycket värme som olja (kylaren kan göras mindre)

utvidgar sig en femtedel så mycke som olja (Expansionskärlet kan göras mindre)

Sen snurrar vattnet runt betydligt lättare än olja = vattenpumpen stjäl mindre effekt)

Tack så mycket då slapp jag räkna efter själv...

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick