Olja i luftburken?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Skulle byta luftfilter på hojen idag, upptäckte att där var lite (ytterst lite, men ändå) olja i luftburken.. Var kommer den ifrån, och hur åtgärdar man det?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Swish skrev:
2281381 Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?
Om du har förgasare (dvs om din gsxr är årsm 85-97) så beror det på att ettan går lite fett, och dom andra möjligen lite magert om dom är för ljusa. I första hand bör du synka förgasarna. Om det inte blir bättre av det så är munstyckena slitna och bör bytas.
Om du har sprut så beror det på samma sak, men då har jag sämre koll på hur du löser det, förutsatt att stift och tändkablar är i bra skick!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hoztic skrev:
2281450 Om du har förgasare (dvs om din gsxr är årsm 85-97) så beror det på att ettan går lite fett, och dom andra möjligen lite magert om dom är för ljusa. I första hand bör du synka förgasarna. Om det inte blir bättre av det så är munstyckena slitna och bör bytas.
Om du har sprut så beror det på samma sak, men då har jag sämre koll på hur du löser det, förutsatt att stift och tändkablar är i bra skick!

Okej, misstänkte det också, men ville vara säker.
Tack :)

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Swish skrev:
2281381 Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?

Hade olja i luftburken och svarta stift på 3 & 4:an, det var insugsventilerna som sjunkit ner i sätena och spelet försvann så de stog öppna+ slitna styrningar som den sög i sig olja igenom. Jag hade ingen olja i slangen från vevhusventilationen.
Kolla ventilspelet på den som var svart, eller kompprov.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
chukabowa skrev:
2281838 hör med Anton angående förgasar synkningen.. han gjorde ju det på sin cbr :tummenupp

Har jag gjort, men han hade inte kvar numret... Måste sälja hojen ändå, går tydligen inte att besiktiga den som 25 kw... Jag måste ha papper på var strypningarna är köpta då, och jag har ingen aning om vilken ägare bak i ledet som köpt strypningarna, och även om jag vetat det så har han ju knappast kvar pappret på det.. Så jag får regga den på fulleffekt och sälja den...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS