Olja och klassificering

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Ponera nu att min manual rekommenderar följande:

ACEA A3, API SL, JASO MA, JASO MA2.

Hur ställer jag mig till att köpa en olja med enbart API SL, JASO MA2?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Räcker det alltså med att uppfylla en standard? Eller ska oljan uppfylla alla ????

ACEA A3 - Personbilsmotoroljestandard. För hojolja så har de väl helt enkelt inte brytt sig om att få den klassad enligt den standarden.

JASO MA brukar vara den standarden som generellt sett är för MC-oljor.

Det hänger lite på vilken standard som du hoppar över, en ACEA A3 /API SL olja som inte har JASO kan säkert vara lite spännande med våtkoppling till exempel.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Räcker det alltså med att uppfylla en standard? Eller ska oljan uppfylla alla ????

Olika standarder betyder olika saker. Det enda som är viktigt för en mc motor är att den uppfyller JASO MA eller ännu hellre MA2. API S* är meningslös, SG eller senare klarar alla oljor och enda anledningen för din tillverkare att speca en senare än SG är för att rädda katalysatorns livslängd som vi ändå skiter i.

Leta upp något som är en motorolja och är minst JASO MA klassad så är du lugn.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tack för de fina svaren!

Finns otroligt mycket pengar att spara på motorolja i mitt fall AGIP 5w-40 kostar närmare 200 kr litern. Castrol power 1 5w-40 kan jag få för cirka 129 kr litern. Väldigt stor skillnad pris och funkar förmodligen lika bra.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hej vad det går, nu lyfter vi denna oljetråden och ser hur lång den blir! :tungan
Då det har runnit lite vatten under broarna sen trådstarten så har det ju kommit lite nya kriterier nämligen DCT lådor.
Så min fråga lyder:
Om man läser om skillnaden på en MA och MA2 olja så är det bättre "hugg" i MA2 oljan.
Om man som i mitt fall är så mogen och har slutat åka sporthoj och istället åker Africa twin DCT så kanske man inte vill att den ska växla så hårt. Är det då dumt att hälla i MA2?
Har nån provat?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej vad det går, nu lyfter vi denna oljetråden och ser hur lång den blir! :tungan
Då det har runnit lite vatten under broarna sen trådstarten så har det ju kommit lite nya kriterier nämligen DCT lådor.
Så min fråga lyder:
Om man läser om skillnaden på en MA och MA2 olja så är det bättre "hugg" i MA2 oljan.
Om man som i mitt fall är så mogen och har slutat åka sporthoj och istället åker Africa twin DCT så kanske man inte vill att den ska växla så hårt. Är det då dumt att hälla i MA2?
Har nån provat?
Vad menar du med att växla hårt? :va

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns gott om oljetrådar med mycket kunskap på forumet. Jag påpekar lite artigt att SBK Raceway köps i bulk på Ica i Alvhem till halva priset av vad du listat ovan. Ta med valfri dunk i lämplig storlek.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Ja precis vad jag menar. Om man ändå har gjort valet att åka automat så vill man ju inte att växlingarna blir ”hårda” utan lite komfortabla. Å andra sidan så läggs ju nästa växel i medans man åker på en annan så det borde inte märkas…
Kom på att kolla vad man har hällt i förra gången och det var Motul 10w40 delsyntet MA2 och det har ju funkat så… case closed?
Fasen, ska inte denna oljetråden bli längre?

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Var fan är sporthoj på väg? Oljetråd med en enda sida, SKANDAL! Om jag lägger in att man kan tjÖpa okq8 sbk racing på Swedol i 25 liters dunk då?

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom